Bruker87 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Om vi har en sjel som styrer kroppen våres, hvordan kan personligheten våres påvirkes av kjemikalier? Alt man tenker og føler er fysikk, som kan både måles og forandres. Trodde det var common knowledge? 2 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det er vel enkelt å tro for den som opplever verden innenfor en kropp at det ligger noe mer bak sannsynligvis. Faktisk så føler jeg meg mindre stresset av tanken på at vi har dukket opp her pga naturlig seleksjon enn at Gud har gjort det. Tenk så ekkel tanke, at en Gud sitter der oppe og styrer alt? Creepy!! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det er enklere enn å innse at det faktisk koster hardt arbeide å lære noe. På lik linje med å lære å spille et instrument, så kreves det hardt arbeide og trening å utføre vitenskap. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hah, god sammenligning! Vi har massevis av kvasimusikere som går rundt og tror at Lars Ulrich er verdens beste trommis. Eller at Steve Vai er verdens beste gitarist, som oftest uten å kan instrumentet overhodet selv. Mange har meninger om alt, gjerne ting de ikke egentlig har greie på. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Personlig er jeg helt rå på ferdiglaget musikk... Fikk for litt siden et spørsmål fra min fem år gamle sønn som lød: "Hva er det som er så viktig med musikk pappa?"... Jeg måtte tenke litt på den før jeg svarte faktisk og jeg svarte noen timer senere, "Musikk er viktig fordi musikk gjør deg glad!". Femåringen min var fornøyd med svaret mitt da, for musikk gjorde ham glad også.... Selv Lars Ulrich har evnen til å gjøre meg og min femåring glad Endret 7. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Vi har massevis av kvasimusikere som går rundt og tror at Lars Ulrich er verdens beste trommis. Det kommer fra en forbanna kåring. Dette irriterte meg også grenseløst når jeg hørte. ARGH! Er det mulig? Selv om en ikke kan et instrument, betyr ikke at en skal være fullstendig uvitende, og komme med en fullstendig grunnløs mening, ihvertfall ikke fortsette å forsvare det når noen som faktisk har peiling sier det er feil. Hvilken fjott kan mene at Lars Ulrich er verdens beste trommis? Hvilken fjott kan mene at sjelen ikke kan være noe fysisk, siden den åpenbart blir påvirket av kjemikalier. For eksempel har koffein som effekt at den øker viljen til å vurdere andre alternativer? (kilde: Erowid) Hvordan er dette mulig hvis 'sjelen' ikke er noe fysisk? Endret 7. oktober 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Konklusjon: Vi har ingen sjel. Så enkelt er det! Endret 7. oktober 2010 av Ishq Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Konklusjon: Vi har ingen sjel. Så enkelt er det! Ikke sjel som i religiøs sjel nei... Men vi har bevissthet, eller JEG'et ditt og det gjør samme nytten selv om det ikke lever sitt eget liv når hylstret parkerer tøfflene for godt i denne verden... Syntes faktisk det er betryggende å IKKE skulle leve mer enn dette livet jeg da.. Tror nok hadde blitt nok etterhvert og hva er vitsen med å leve evig som sjel egentlig? Ser ikke helt vitsen med å stelle stand 500 milliarder galakser der vi blir presentert for en pitte liten tid her på jorden som da skal avgjøre hvor du skal tilbringe en evighet før turen går videre til det valgte stedet som gud liksom har gjort klart til deg... Er ikke fyren allmektig? Han VET jo hva jeg ville velge for lenge lenge lenge siden, så hvorfor dette fnottete skuespillet liksom? Har alltid sett på dette med liv i en evighet som stormanns galskap jeg... Og seriøst, jeg vil ikke ha evig liv om det kom en gud personlig og prakket det på meg med bærereim og bruks anvisning..... Jeg ville fremdeles svart nei... og jeg ville svart nei om bruks anvisningen var i farger til og med... Når folk dør så dør de, så enkelt og så sjørt er livet... Har opplevd en del i mitt liv som egentlig gjør det helt utrolig at jeg er i live, men jeg anser at jeg ikke døde disse gangene som en ren tilfeldighet. Jeg var alltid et sekund for sent eller et sekund for tidlig og det var alt... Så jeg lever da enda og setter på grunn av at jeg har vært så nærme døden utrolig pris på livet, så misforstå meg ikke når jeg sier at jeg ikke ønsker noe evighet og tro at jeg ønsker å dø eller noe slikt. Jeg vet at jeg bare har dette livet, men dør jeg akkurat nå så er jeg også klar over at da er det slutt på mister RWS.... Og det gjør meg ikke noe.... Jeg har gjort jobben min og fått unger og det får være bra... Seff ønsker jeg å oppleve barnebarn, men pytt, de klarer seg sikkert fint uten den sure grinebitteren farfar.. he he. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Mange her skriver at sjelen ikke kan være ekte for den blir påvirket av kjemikalier, og at kroppen vår og alt annet utenfor oss er fast materie. Har ikke vitenskapen bevist at vi ikke er fast materie? Kroppen vår er 99,99% vakum. Hvor mye masse har et atom? Vitenskapen vet ikke hva som gir masse til atomene. Her en en video dere kan se om dere vil. Jeg likte den. http://video.google.com/videoplay?docid=7799171063626430789# Lenke til kommentar
soulless Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Mange her skriver at sjelen ikke kan være ekte for den blir påvirket av kjemikalier, og at kroppen vår og alt annet utenfor oss er fast materie. Har ikke vitenskapen bevist at vi ikke er fast materie? Kroppen vår er 99,99% vakum. Hvor mye masse har et atom? Vitenskapen vet ikke hva som gir masse til atomene. Her en en video dere kan se om dere vil. Jeg likte den. http://video.google.com/videoplay?docid=7799171063626430789# Så du mener fordi vi ikke vet svaret på alt, så kan ikke vitenskap gi oss svar på noe som helst? Jeg skjønner din undring over tomrommet mellom atomene, men jeg er redd dette ikke er et godt argument i denne sammenhengen. BTW: hvor mye masse et atom har finner du svaret på i en visst periodisk system Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Nei vitenskapen har gitt oss mye viktig informasjon. Men synes du ikke det er viktig at det vi ser som fast materie, egentlig ikke er noen ting som helst? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Men synes du ikke det er viktig at det vi ser som fast materie, egentlig ikke er noen ting som helst? Det er jo hva det er og for oss så virker det fast, vi faller derfor ikke mellom gulvet selv om vi egentlig burde det, så hvorfor skulle det bry oss? Vi er jo pokka nødt til å forholde oss til at det er slik, det eer det eneset vi har ... ? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Nå er jo vekten på atomer og stoffer relativ, så det er meningsløst å diskutere hva atomer veier. Atomer er avhengig av gravitasjon for å ha en vekt. Vekten av et stoff er altså ikke den samme på Jorden som på Mars, med mindre man bruker en gitt gravitasjon som utgangspunkt, så er det altså en meningsløs diskusjon. =) Lenke til kommentar
soulless Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Mellomrommet mellom atomene skyldes frastøtningskraften, og påvirkes av gravitasjon. I et supermassivt svart hull vil f.eks mellomrommet være forsvinnende lite, men det betyr ikke at det svarte hullet har mer "mening" en masse her på jorden. At mellomrommet eksisterer er sikkert relevant, dersom du er et nøytron, men siden masse ikke kan eksistere samme plass samtidig, så har dette ikke noen betydning på det makroplanet vi lever på (du faller som RWS nevner, ikke gjennom gulvet). I det hele tatt er argumentet ditt ikke relevant for en diskusjon om sjelen, da det du sier impliserer at vi ikke har sjel før vi blir en del av en singularitet. (?) Det blir litt det samme som å si når du kommer for sent til et intervju at tid er relativt, siden gravitasjon påvirker tiden, og at dersom du hadde vært i bane rett utfor hendelseshorisonten av et supermasivt svart hull så ville tiden gått 2x raskere for deg en for dem som holder intervjuet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå