Eriksjef Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hei. Vi er to gutter på Sandefjord Videregående skole som kunne trengt et par svar fra alle dere sjåfører! Har du noen gang vært i en ekkel situasjon hvor du har blitt blendet av en motkommende bil? Hvis det fantes noe som du kunne sette på bak frontruten din, som dempet motkommende lys, ville du kjøpt dette da? Trur du dette ville økt sikkerheten i trafikken? MVH BilSikkerhet UB! Kom gjerne med kritikk eller forslag. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Har du noen gang vært i en ekkel situasjon hvor du har blitt blendet av en motkommende bil? Ja Hvis det fantes noe som du kunne sette på bak frontruten din, som dempet motkommende lys, ville du kjøpt dette da? Ja, men lykke til med å få noe slikt legalisert i norge. Trur du dette ville økt sikkerheten i trafikken? Ja. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Har du noen gang vært i en ekkel situasjon hvor du har blitt blendet av en mot kommende bil? Ja, alt for mange ganger. Da setter jeg på mine fjernlys så vedkommende opplever det samme pluss at jeg ser veien. Hvis det fantes noe som du kunne sette på bak frontruten din, som dempet mot-kommende lys, ville du kjøpt dette da? Nei, hvordan hadde dette funket i praksis? Ettersom jeg tenker må dette være et "filter" som kanskje forstyrrer synet til folk eller gjør selve frontruten veldig mørk om natta noe som kan være farlig angående fot engere osv. Ser du refleks i mellom filter da? Trur du dette ville økt sikkerheten i trafikken? Spørs veldig, tror ikke akkurat dette er den farligste ting som skjer i veien. Det er plagsomt osv men i seg selv tror jeg ikke folk hadde brydd seg å kjøpe dette. Men du må også tenke: Når folk kjøper dette si person a kjøper dette og person B men ikke C så skrur ikke A eller B fjernlyset av ettersom lyset blir automatisk svakere for dem men C blir blendet ettersom A eller B ikke forstår at de har på fjernlys. Du må tenke på alle saker rundt dette men i seg selv tror jeg dette faktisk kunne gjort det enda farligere ettersom folk tenker de har sikkert sånt filter som jeg har. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Har du noen gang vært i en ekkel situasjon hvor du har blitt blendet av en motkommende bil? Det har vel de aller fleste på et eller annet tidspunkt. Det skjer for øvrig mye oftere som et resultat av sollys enn møtende bilers lys. Hvis det fantes noe som du kunne sette på bak frontruten din, som dempet motkommende lys, ville du kjøpt dette da? Det kommer sterkt an på. Dersom det ville gå på bekostning av utsyn eller andre faktorer som reduserer trafikksikkerhet, hadde jeg ikke gjort det. Et annet moment er selvsagt pris - det er ikke så ofte at dette er et problem, så betalingsvilligheten min vil ikke være særlig høy. Et tredje moment er selvsagt godkjenning - dette tror jeg blir vanskelig med så byråkratisk tungrodde organer som Biltilsynet. Husk at man ikke engang får lov til å ha solfilm på frontruten per dags dato - jeg går ut fra at denne har mange av de samme egenskapene som et eventuelt nytt produkt ville ha. Trur du dette ville økt sikkerheten i trafikken? Se svaret over. Lykke til! Endret 29. september 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hei. Vi er to gutter på Sandefjord Videregående skole som kunne trengt et par svar fra alle dere sjåfører! Har du noen gang vært i en ekkel situasjon hvor du har blitt blendet av en motkommende bil? Selvsagt. Hvis det fantes noe som du kunne sette på bak frontruten din, som dempet motkommende lys, ville du kjøpt dette da? Er det ikke strengt tatt dette som kalles "solskjerm" eller "solbriller". Alt annet vil være ulovlig. Hvis du tenker på soting av frontruta, så lykke til, det finnes fra før, men er veldig ulovlig. Trur du dette ville økt sikkerheten i trafikken? Devicer som hinder sikt.. ehm.. Nei. Problemet dere treffer på er at det går ikke an å bare "dempe" motgående lys uten å dempe også motgående lys som kommer fra egne lykter, og da ender det hele opp i å redusere sikkerheten uansett pga dårligere sikt. Endret 29. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
Eriksjef Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Takk for alle svar! Vi tenker mer på et produkt som BARE demper motkommende lys/sterke lys. Og det skal være mulig å ta den av/på frontruten når som helst. Evt. bruke polaroid, og lage en slags klister på det som du kan sette på eller ta av når du vil. Polaroid demper sterke lys, og fjerner den skinnende effekten for dem som ikke visste det. Trur dere dette vil fungere? Endret 30. september 2010 av Eriksjef Lenke til kommentar
*F* Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 liker ikke løsningen med klister egentlig, hvor skal den ligge å slenge når den ikke brukes liksom? Lenke til kommentar
Eriksjef Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 liker ikke løsningen med klister egentlig, hvor skal den ligge å slenge når den ikke brukes liksom? Det finnes jo såklart flere løsninger på hvordan man fester den, sugekopper e.l. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Tror du må forklare bedre konseptet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Du tenker kanskje på polariseringsglass, så har man jo det i solbriller, og man får vel tak i briller som kun har denne funksjonen beregnet for å bare polarisere lyset. Problemet med dette er at polariseringsfilter bare fjerler refleksjoner på ikke-metalliske objekter. Det fungerer fint for å fjerne refleksjoner i våt vei, men vil ikke gjøre annet enn å dempe (alt) annet lys. Det vil ikke dempe "sterke" lys, bare dempe alt lys, og fjerne reflektert lys (fra vannrett overflate). Endret 30. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå