Gå til innhold

CBMessages - 1509 SMS and counting!


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rette plass og spoerre; anyways:

 

Sitter i India med en Samsung Galaxy S som har Telenor abbonement. Som carrier her fikk jeg Avitel.

 

I loepet av 2 dager har jeg faatt 1509(nei ikke skrivefeil) SMSr fra en avsender som er CBmessages. Innold er:

"Cricket *321*451#"

"PrepaidOffer*222#"

 

og andre ymse greier.

 

Hva i alledager er dette? Og maa jeg betale for alle disse? Kan jo se ut som carrier driver og sender meg tjenesteforespursler?

 

Gaar det foresten an og ignorere slike med en eller annen setting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til standard Messaging appen, trykk menu og velg settings, scroll ned til Cell Broadcast settings og fjern haken for å motta CB beskjeder (CB Activation)

 

Dette er lite brukt i Norge, men i mange land brukes det som reklamekanal, for public service announcements etc.

 

Takker! Regner med at jeg ikke betaler for disse? Og finnes det noen grunn til og ha denne settingen paa?

Lenke til kommentar

"Cell Broadcast"-meldinger er meldinger som sendes fra en individuell GSM-celle straks du kobler til den. Det brukes for å sende lokale meldinger avhengig av hvor man er, og vanligvis benyttes det til reklame. Telenor hadde et prøveprosjekt på dette i Oslo sentrum for mange herrens år siden, men valgte å ikke gå videre med det, og dermed er det ingen operatører i Norge som bruker dette.

 

CB-meldinger må du ikke betale for nei. Det er heller ingen måte for operatør å vite at man har mottatt CB-meldinger. CB-meldinger er ganske enkelt meldinger som en GSM-celle sender over sin "broadcast"-kanal på visse intervall, og telefoner vil da naturligvis "høre" disse meldingene så lenge de lytter på "broadcast"-kanalen (noe de gjør så lenge de er koblet på nettet). Om telefonen er innstilt til å mota CB-meldinger vil meldingen vises på telefonen, om dette er slått av vil telefonen ganske enkelt ignorere meldingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...