Gå til innhold

Radeon 6000 i oktober?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, jeg tror 6000-serien blir et minimalt hopp i og med at de beholder 40 nm og bare trapper opp antall shaderprosessorer og TDP en smule samtidig som de får stablet transistorene ørlite tettere. I tillegg tror jeg de slår på double presicion for hele serien. (I dag har vist bare 5800-serien det)

7000-serien tror jeg blir et større hopp i antall transistorer, shaderprosessorer og lavere TDP på grunn av 28 nm.

8000-serien tror jeg vil beholde 28 nm men heller satse på arkitekturmessige forbedringer. F.eks oppgradering av shaderprosessorene til mer funksjonalitet og smidigere utveksling av data.

Tick - tock - tick - tock

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

6000-serien er bare en revidert 5000-serie. Neste arkitektur kommer på 28nm etter planen mot slutten av 2011. Reell tilgjengelighet forventes i godt ut i november for 6000-serien. Toppmodellene i 6000-serien ser ut til å ha rundt 20% bedre ytelse enn dagens og noe høyere TDP. Etter planen skal nVidia ha klar B1-revisjonen av GF100 i disse dager, så ved lansering av 6800-serien vil trolig nVidia har god tilgang på sine nye modeller. B1-revisjonen har mest sannsynlig bedre termiske egenskaper som trolig nVidia utnytter i form av flere aktiverte shadere og/eller høyere klokkefrekvens. Det skal ikke mer enn 5-10% høyere ytelse til før nVidia igjen er på topp, og det bør være mulig på B1-revisjonen med samme TDP som dagens modeller.

Det mest interessante i 6000-serien er 6700-modellene. Her ser det ut som det er et solid hopp fra dagens 5700-modeller. Her vil trolig GTX 460 få god konkurranse. Det blir spennende om det dukker opp nye modeller mellom GTX 460 og erstatningene til GTX 470 og GTX 480. Skal tro om GF102-brikken kommer inn her?

Det er ventet at HD 7000-serien vil få bedre ytelse ved tessellation.

Lenke til kommentar

6000-serien er bare en revidert 5000-serie. Neste arkitektur kommer på 28nm etter planen mot slutten av 2011. Reell tilgjengelighet forventes i godt ut i november for 6000-serien. Toppmodellene i 6000-serien ser ut til å ha rundt 20% bedre ytelse enn dagens og noe høyere TDP. Etter planen skal nVidia ha klar B1-revisjonen av GF100 i disse dager, så ved lansering av 6800-serien vil trolig nVidia har god tilgang på sine nye modeller. B1-revisjonen har mest sannsynlig bedre termiske egenskaper som trolig nVidia utnytter i form av flere aktiverte shadere og/eller høyere klokkefrekvens. Det skal ikke mer enn 5-10% høyere ytelse til før nVidia igjen er på topp, og det bør være mulig på B1-revisjonen med samme TDP som dagens modeller.

Det mest interessante i 6000-serien er 6700-modellene. Her ser det ut som det er et solid hopp fra dagens 5700-modeller. Her vil trolig GTX 460 få god konkurranse. Det blir spennende om det dukker opp nye modeller mellom GTX 460 og erstatningene til GTX 470 og GTX 480. Skal tro om GF102-brikken kommer inn her?

Du ser mye rart i spåkula di...
Lenke til kommentar

Du ser mye rart i spåkula di...

Enten så er du med i den saklige diskusjonen eller så tier du still. Det er ingen spådommer fra min side, men har trekt ut det som stemmer overens i ryktene. Her må du saklig argumentere for hva jeg sier feil.

Tror du tar feil der efikkan. De fleste ryktene peker på at 6000 serien er ny arkitektur som var ment for 32nm. Men vi får vel vente på en lansering av produktet før man vet hva det egentlig vil innebære.

Jeg har hittil ikke sett noe som helst om at HD 6000 er en ny arkitektur, alt peker på at dette er bare en finpuss av 5000-serien, og det er da ingenting galt med det. Det eneste problemet er at folk forventer et ytelsehopp tilsvarende fra HD 4000 til HD 5000, og det er det ingenting som tyder på i denne sammenhengen. Om du tror jeg tar feil så graver du frem noen ordentlige kilder i stedet for å slenge med leppa.
Lenke til kommentar

Er jo selvfølgelig ingenting man vet, men alle ryktene peker å at hver shaderene er forandret fra 5xxx serien. Og da er det ikke bare en finpuss lenger. 

Ser kanskje ut som om de har gjort endringer i ALU'ene.

Hvor store endringer det eventuelt er snakk om får vi se når AMD kommer med mer detaljer, foreløpig er det ingenting som tyder på at de har endret minnehierarkiet, eller grafikkpipeline.

Lenke til kommentar

Er jo selvfølgelig ingenting man vet, men alle ryktene peker å at hver shaderene er forandret fra 5xxx serien. Og da er det ikke bare en finpuss lenger.

Hvilke endringer er det du snakker om? Jeg har ikke klart å finne noen endringer i cache, pipeline eller noe annet knyttet til arkitekturen. HD 6000-serien får generelt flere shadere og selvsagt små optimaliseringer her og der, det er en større revidering av arkitekturen men det ser ikke ut som en ny arkitektur.

Det som uansett betyr noe er ytelsen og resten av egenskapene. Grunnen til at jeg trekker frem at det ikke er en ny arkitektur er at folk skal ha realistiske forventninger, enkelte har allerede hypet det ganske opp. Det er allerede en del folk som prøver å overbevise andre at de bør utsette kjøp pga. "det store" som kommer.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Er selvfølgelig helt håpløst å finne igjen noe man har lest før, men skal prøve å gjengi det jeg har fått med meg før.

I tidligere varianter av HD serien til AMD har det vært 4("lette")+1("tung") shadere i hver streamprosessor. I 6000 serien gjør de om dette til 4 "middelstunge" shadere (mulig dette er feil ord, men det var her 5870 hadde 320 streamprosessorere som blir 1600 shadere til sammen). For å få til dette så må de jo rekonstruere hver streamprosessor, og sammen med eventuelt andre endringer så er dette mer enn en finpuss.

Men vi får vel en ordentlig gjennomgang om ett par uker, så kan vi se hvem som synser best :)

Lenke til kommentar

Når man "rapper" bildet (og nyhet) fra andre (ref. vannmerke) er det vel vanlig å gi cred i journalist verden? :)

Det kalles kilder, og er oppgitt i artikkelen :)

Min nedlasting av bildet kommer vel fra VR-zone, orginalen kommer fra Chiphell, men det er ikke akkurat vanskelig å få med seg, med tanke på vannmerkene.

i følge VR-Zone kommer bildet fra denne tråden:

www.chiphell.com%2Fthread-121384-1-1.html

Sånn bare for å ha alt på det rene!

AMD-sliden er fra denne kilden som er oppgitt i artikkelen: http://we.pcinlife.com/thread-1520616-1-1.html

Lenke til kommentar

Må si meg enig med efikkan her. Det er ingenting som tyder på ny arkitektur, men masse som tyder på en oppgradering/kraftig finpuss av den eksisterende.

Hadde dette vært en helt ny arkitektur ville vi nok hørt det.

HD 6770 ser spennende ut. Kanskje jeg får byttet ut det noe hungrige og støyende 4890. 6770 er akkurat passe når man stort sett bare tester et spill her og der, og ikke er noen gamer.

Både pris og strømforbruk ser ut til å bli akseptabelt.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med efikkan her. Det er ingenting som tyder på ny arkitektur, men masse som tyder på en oppgradering/kraftig finpuss av den eksisterende.

Hadde dette vært en helt ny arkitektur ville vi nok hørt det.

(...)

For meg spiller det ingen rolle hva man kaller hva, bare man er enig.

Men når var det helt ny arkitektur sist gang, alle kortene drar med seg løsninger fra tidligere erfaringer og alle kortene kommer som en evolusjon fra tidligere. Forskjellen slik jeg ville tolke det er at en finpuss er når man ser på eksisterende maskinvare og rydder opp uten å gjøre noen endringer i hvordan ting utføres. Når løsningen er endret, spesielt i de bitene som utfører endringer, så er det skjedd en arkitektuel endring. Men om det faktisk skjer her vet man jo ikke før de nye kortene kommer ut, men ryktene peker på at noe slikt skjer her(som f.eks slideren peker på i artikkelen).

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har sagt at det er en helt ny arkitektur men en "blanding" av eksisterende og det som sannsynligvis blir ny arkitektur i form av 7xxx serien.

Efikkan:ble bare provosert av så konkluderende utalelser når du ikke vet noe om hva 6xxx serien vil bringe,ellers er jeg seff helt enig.

Blir spennende å se hvilken effekt vi får med ny måte å bruke aluer på.

Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

Det har også vært spekulasjoner etter at noen patenter har vært lekket ut at TMU'ene har blitt slankere. Men ytelseøkningen beror vel hovedsaklig på to ting, hvor store forbedringer det har vært med 40nm prosessen og hvor mye AMD har vært villig i å la GPU'ene vokse. Evergreen GPU'ene er relativt små, ihvertfall i forhold til fermi.

Lenke til kommentar
Nja, jeg tror 6000-serien blir et minimalt hopp i og med at de beholder 40 nm og bare trapper opp antall shaderprosessorer og TDP en smule samtidig som de får stablet transistorene ørlite tettere.

Jeg tro det blir et ganske ok hopp, selvfølgelig på bekostning av TDP. men tror ytelsen vil bli deretter. et HD6870 tipper jeg drar 230w ++, da sparker det nok greit :)

Men klarer AMD og gjøre noe med disse lekasjene ved neste krymping er det nok store ting på gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...