Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp fra en elektriker eller noen som har peiling på strøm.

Anbefalte innlegg

hva er det som forvirrer deg?

usakkyndige personer har lov til å skifte ut plast deksel til stikkontakter og lysbrytere som f.eks elko sine, det er dette som menes med paragrafen og det virker helt hjernedødt for meg å mene at dette kan tolkes på noen som helst annen måte da effektbrytere o.l. er noe som kun sakkyndige jobber med og du sjelden finner hjemme i sikringsskapet hos folk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er det som forvirrer deg?

usakkyndige personer har lov til å skifte ut plast deksel til stikkontakter og lysbrytere som f.eks elko sine, det er dette som menes med paragrafen og det virker helt hjernedødt for meg å mene at dette kan tolkes på noen som helst annen måte da effektbrytere o.l. er noe som kun sakkyndige jobber med og du sjelden finner hjemme i sikringsskapet hos folk..

Er det du som har misforstått, da? "Leiers ansvar å vedlikeholde" betyr ikke nødvendigvis at leier må gjøre dette selv, da leier fint kan ringe elektriker for å overholde dette ansvaret. Leier må ikke nødvendigvis snakke med huseier så huseier kan ringe elektriker.

Dvs.: slik jeg har forstått det... Jeg kan selvsagt ta feil. :)

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

de mener nok heller ikke at leietager skal være ansvarlig for eventuell renovasjon..

poenget med det er at leietager har et delvis ansvar for å opprettholde standarden i leiligheten som man ville gjort om man eier den, slik at ikke leiligheten forfaller fullstendig uten at utleier har noe de skulle ha sagt.. normalt vedlikehold, skjønner du??

uansett; om jeg hadde hatt en leieboer som hadde begynt å sette inn clas ohlson sikringer i mitt sikringsskap hadde det være på hodet og rævva ut..

Lenke til kommentar

så lenge det er gjort skikkelig med dokumentasjon på at kortsluttingstrømmer er tilfredstillende i forhold til automaten så ser jeg ikke noen problem med det, men det er dyrt og tviler på at det er nødvendig.. eventuell reklamasjon på eksisterende skap dersom det faktisk er et problem at sikringene ryker for fort..

Lenke til kommentar

r0zie: Jeg skjønner godt hva du mener, ja, og det er ikke deg jeg er vrang mot. Det er lovverket jeg pirker på, fordi det kan tolkes ganske vidt: en bryter er en bryter, uansett om det er en billig 1-polet lysbryter til sparepæra på hyttekjøkkenet eller et dyrt (og godt!) kombivern. Ja, forskjellige brytere har forskjellige bruksområder, men de har samme grunnleggende funksjon, nemlig: de bryter strøm.

Jeg vet du ikke trenger belæres av en ufaglært i ditt eget fagfelt, jeg bare får fram poenget mitt. :)

Lenke til kommentar

Beklager men et kombivern blir ikke definert som en bryter.

- En sikring er et vern mot overbelastning.

- En bryter er en gjenstand som du kan bryte en belastet krets..

Sikringer blir ikke omtalt som brytere som du påstår fordi de ikke er til for å bryte belastede kurser gjentatte ganger og etter hvert blir de dårligere.

En automatsikring har en viss levetid og om du ser på f.eks yrkesskoler der sikringene blir flippet opp og ned og kortsluttet opp til flere ganger daglig så ligger ikke i2 (utløsningsstrøm) og i5 (garantert utkobling v kortslutting) i nærheten av det den gjorde da automaten var ny..

Om f.eks TS har hatt et problem med at sikringene har røket ofte, mye overbelastning, dårlig dimensjonert kurs, feil på tidligere PSU som har ført til daglige kortsluttinger så er det ikke umulig at dette har ført til at kombivernet som står i skapet hans er blitt dårligere med tiden. Jeg vet helt ærlig ikke hva levetiden er på et vern, men jeg vet at tidligere moeller, nå eaton har utviklet en ny serie som heter "A-Series" eller noe sånt der de garanterer at vernene ikke slår ut før minstekravet da de tidligere vernene slo ut alt for lett..

TL;DR: automatsikringer og kombivern er ikke brytere.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Blir ikke omtalt som er ikke det samme som er ikke.

Jeg er fullt klar over at automatsikringer og kombivern ikke omtales som brytere, men det endrer ikke funksjonen de har: de bryter (over)belastede kretser. Jeg omtaler heller ikke hverken automatsikringer eller kombivern som brytere til vanlig, men kan ikke nekte for at de likevel fint går inn under definisjonen på en strømbryter.

Ja, jeg vet jeg spikker litt flis her, men regner med du skjønner poenget. Kan noe misforstås, vil noen misforstå, og da er det ikke konstruert godt nok. I dette tilfellet snakker jeg om tidligere nevnte lovverk, som sier det er leiers ansvar å vedlikeholde bl.a. elektriske kontakter og brytere, mens det ikke sier noe som helst om hvilken part som har ansvaret for sikringer og skap.

Jeg er egentlig helt enig i det du vil fram til, men denne loven virker fremdeles klønete formulert. Etter min personlige mening, selvsagt.

Effektbryter er en strømbryter som er bygget for å bryte strømmen i normal drift, men er også dimensjonert til å bryte veldig høye kortslutningsstrømmer ved feil på anlegg/kabler.

(...)

Det er også effektbrytere i lavspent. Standard automatsikringer vi har i sikringsskap er per definisjon en effektbryter.

Lenke til kommentar

Leietakers ansvar

Leieboere er ansvarlig for det elektriske utstyret de selv eier og benytter i leilig-heten. De må derimot melde fra om feil og mangler ved den faste elektriske installasjonen til boligeier. En MMI-undersøkelse viser at om lag halvparten av leietakerne ikke har kjennskap til når det elektriske anlegget sist ble sjekket. Leietaker skal ikke bruke elektrisk utstyr som er ødelagt.

Boligeiers ansvar

Det er boligeier/bruker som har hovedansvaret for å holde anlegget i forsvarlig stand. Utleier skal også vedlikeholde leiligheter eller rom og sørge for at ledninger og elektrisk strøm til lampepunkter og stikkontakter er i forsvarlig stand.

Opplever du som leietaker at boligeier ikke tar sitt ansvar på alvor, bør du kontakte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, www.dsb.no

sakset fra http://www.viivilla.no/elektrisk-anlegg-ditt-ansvar-som-huseier.aspx

er sikkert noen som har lyst å tolke dette i sin favør, f.eks gjerrige utleiere osv..

en gang var jeg faktisk ute for en utleier jeg hadde en liten servicejobb for, han leide ut en leilighet (han leier ut veldig mange her i byen) der det var blitt feil på det elektriske anlegget, hele anlegget var jalla gjort av en eller annen polakk og det hadde svidd seg i en stikkontakt og ledning og kontakten måtte byttes.

Mens jeg sto der og jobbet overhørte jeg at utleier faktisk sto å sa at dette var leietager sitt ansvar og skyld pga feilbruk og regningen for jobben jeg gjorde var deres å betale, jeg reagerte på dette og gav grei beskjed om at her er det anlegget som er jalla og ikke feilbruk som er grunnen til problemet.

Har ikke fått så mange jobber fra han fyren mer men det driter jeg i, sånne folk er jeg ikke interessert i å jobbe for, og jeg tror ikke det er lenge før han havner på tv3 ut fra de andre prosjektene jeg har sett han har holdt på med.... Så han har lagt ut en haug med leiligheter jeg vet det kommer til å bli alvorlige problemer med fukt løpet av året, som selges som nyoppussede flotte leiligheter.. får vondt i magen av det og ser for meg problemene hope seg opp for de unge nyetablerte som handler..

Lenke til kommentar

så lenge det er gjort skikkelig med dokumentasjon på at kortsluttingstrømmer er tilfredstillende i forhold til automaten så ser jeg ikke noen problem med det, men det er dyrt og tviler på at det er nødvendig.. eventuell reklamasjon på eksisterende skap dersom det faktisk er et problem at sikringene ryker for fort..

En del ganger er det nødvendig og det er slettes ikke dyrt å dokumentere slikt.

En hver elektriker er pliktig å kontrollere slikt før jobben er ferdig, ligger som et punkt i sluttkontrollen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En del ganger er det nødvendig og det er slettes ikke dyrt å dokumentere slikt.

En hver elektriker er pliktig å kontrollere slikt før jobben er ferdig, ligger som et punkt i sluttkontrollen.

Det jeg mente var at det er dyrt å få dette gjort kun på grunnlag av at PSU løser ut vernet..

Men du har helt rett, selve jobben med å bytte ut til c-kar. er vanligvis gjort på under en halvtime og å måle kortsluttingstrøm er en del av den ordinære sluttkontrollen..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til dere som hjalp meg i denne tråden jeg har noen spørsmål om strøm i min andre tråd og tenkte dere kunne se om dere kunne hjulpet meg igjen med et annet problem. :)

Les min siste post angående strøm men gjerne les de andre også først.

Tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271474&st=0&gopid=16405421entry16405421

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...