Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp fra en elektriker eller noen som har peiling på strøm.

Anbefalte innlegg

Noe jeg glemte. Hvis det bare er PSU'en som det var feil med da hadde vel ikke sikringa gått da vel?

Jo. En sikring skal hindre ulykker og brann i forbindelse med overbelastning eller kortslutning av elektriske strømkretser. Hvis sikringen bryter strømmen, er kretsen overbelastet. Og kretsen belastes av strømforbrukere som er tilkoblet kretsen. Hvis sikringa går, er det en feil på den der PSU-en, eller noe annet som er koblet på kretsen.

Da må det vel ha vært for mye strøm i sikringa i det jeg skrudde på PSU for at sikringa skulle gå?

En sikring er en elektrisk innretning som skal hindre ulykker og brann i forbindelse med overbelastning eller kortslutning av elektriske strømkretser. Dersom det blir for stor belastning på strømkretsen når du skrur på et apparat, smelter en tradisjonell sikring, og en automatsikring kobler ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS, du skriver ingenting om hvilken PSU du har.

Synsere uten utdanning kan forresten holde synsingen sin for seg selv! Brannfarlige tips som å bytte til en annen (større og/eller tregere) sikring enn den som sitter i fra før må dere gi dere med før noen brenner ned huset sitt! Det er en grunn til at produsentene har valgt de sikringene som sitter der, og dersom de ryker er det noe feil med produktet, ikke sikringen!

Dersom ingenting annet får sikringen i skapet ditt til å gå, er det trolig ingenting i veien med kursen PCen var koblet til.

Merk: jeg er serviceelektroniker (svakstrøm), ikke elektriker (sterkstrøm). Elektrikere får rette på meg om jeg driver med noe vranglære, så lærer jeg sikkert noe selv også.

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Du sier du leier? Det er større sansynlighet for at huseiern din har koblet varmtvannstanken sin inn på stue/hall kursen din enn at det er noe feil med sikringen.

Men så ikke dette skal skje igjen er det vel bare bra å sette inn en treg sikring? Siden oppstart strømmen på psu er større enn 850W som PSU'n er på kan det vel hende sikringen fikk for mye strøm på en gang og valgte å skru seg av?

en PSU på 850w klarer ikke å slå ut en 16A sikring, så nei, det er meningsløst.

Skjønner ikke hvorfor på død å liv du skal skifte til tregere sikring, det er dyrt og helt unødvendig. Har du noen forståelse på hvordan dette fungerer i det hele tatt? En sikring "gir" ikke strøm, den kutter når det går for mye strøm gjennom den, for å passe på at du ikke svir av kablene i leiligheten din.

Til dagen bruker man C-Automat på større kjøkken med mye maskineri, store motorer som vannpumper, kompressorer, kraner, lifter, heiser osv.

Poenget er at spoler gjør at det trekkes jævlig mye strøm før vekselstrømmen får "satt" seg i spolen, men i en PSU er denne spolen så liten at det har nada betydning, vertfall så lenge det bare er snakk om en pc.

Jeg er foresten elektriker og jobber med dette hver dag og jeg fraråder deg å gjøre noe som helst med sikringsskapet ditt, tukler du eller kompisen din med dette og det blir en brann der det kan spores tilbake til en clas ohlson-sikring og avvik i samsvarserklering kommer forsikringsselskapet til å bli jævlig vanskelig å ha med å gjøre, og jeg tviler på at utleieren din kommer til å bli noe enklere.

Ikke drit deg ut på sånt, det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gjøre noe med sikringskapet likevel har jeg bestemt meg for etter å ha hørt på hva dere har å si.

Jeg skjønner jo at det ikke er lurt å gjøre noe uten å spørre eller si fra til huseier, det er 4 leiligheter totalt i det huset her og skal ikke risikere å lage en brann heller.

Hadde bare lest litt rundt andre steder at man kunne satt inn en treg sikring fordi startstrømmen til PSU var veldig høy, men nå viser det seg at det ikke har noe å si.

Skal se om jeg får noen problemer med den nye PSU'en jeg mottar og si fra her hvis jeg får det.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Her er det nok helt sikkert noe feil med PC eller PSU. Har pcen fungert før og plutselig slutter og fungere er det nok ikke det elektriske anlegget.

Hvis kursen fungerer normalt når du kobler pcen fra anlegget. Trekk ut pcen og vipp opp sikkringen. Prøv også og tekke ut kabel fra PSU og bare sett den i stikkontakten. Går ikke sikkringen da setter du den i PSU. Går sikkringen igjen da. Eller at pcen ikke starter er det nok PSU som er gåen.

Gode kombiværn du har der:thumbup: En B automat vil helt sikkert holde en PSU til en pc.

Med mindre du har overbelastet kursen med masse varmovner og du slår på pcen og den blir toppen av isfjellet.

Lenke til kommentar

Høres ut som dere er enige at det er PSU som var feilen. Får se om det samme skjer med den nye.

Det eneste jeg har på i stue til vanlig er 3-4 vegglamper, Tv og stereo annlegg i standby mode, 3 pc skjermer, xbox 360 + PC.

Synes ikke det skulle trekke så mye strøm nei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har mottat en ny PSU i retur fra Komplett og den ser ut til å skru seg på uten at det kommer noe gnister eller noen "pop" lyder fra den.

Men første gangen jeg skulle skru den på i stua slo sikringa seg av igjen selv uten noe gnister fra PSU.

Det må helt klart være et eller annet med sikringene i huset her for at den skal slå seg ut på grunn av en 850w PSU eller?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Det høres ut som du kan ha en litt nærvøs auromat på stuekursen din.

For holder sikringene med den nye PSUen på andre kurser i huset men ikke i stua kan det tenkes at sikringa til stuekursen har gått såpass mange ganger at automaten er utslitt.

Automatsikringer er produsert slik at de når de er nye følger karrakteristikken for sikringen men om den skulle bli slitt på grunn av mye overbelastning flytter kurven seg nedover og sikringa slår ut tidligere en normalt.

Automatsikringer er tross alt mekaniske innretninger som sliter ved bruk.

Det du kan gjøre er å kontakte en elektriker og få han til å sjekke om det er mulig å få montert inn C karrakteristikk sikring.

Det som kreves er at det er kortslutningsytelse på siste stikk på kursen over 160A, for det er hva som må til for å være sikker på at en 16A C automat slår ut momentant ved kortslutning.

Det skal er veldig lang kurs på en veldig liten trafo for å ikke ha nok kortslutningsytelse til dette så sansynligheten er stor for at dette skal kunne gå men en måling må til for å få det bekreftet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Testet på kursen til soverommet og den slo ut også. Det er litt random når det skjer, men det skjer bare i det jeg trykker på Av/På knappen på PSU..

Hvis den funker som den skal når den er på har det egentlig ikke noe å si så lenge ingenting blir ødelagt. Jeg skal snart prøve å få kjøpt meg en egen leilighet så gidder ikke snakke med huseier angående elektriker til å fikse noe tror jeg.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å snakke med huseier om dette så lenge du betaler av egen lomme.

I følge husleieloven § 5-4 kan ikke leieren uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig. I følge § 5-3 plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere.

Her der det litt gråsone. Inngrep i sikringsskapet, er det en forandring, eller kan dette regnes som vedlikehold av kontakter og brytere? Er man i tvil snakker man med utleier.

Men i denne saken er det neppe aktuelt, TS skal snart flytte og gidder neppe koste på noe, og sikringen går ikke så lenge PSU-en alltid står på(?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du trenger ikke å snakke med huseier om dette så lenge du betaler av egen lomme.

Selvsagt må du snakke med huseier før du gjør endringer på boligen som du leier!

Lenke til kommentar

Selvsagt må du snakke med huseier før du gjør endringer på boligen som du leier!

Jeg tror ikke at å skifte ut en automatsikring går under slike endringer.

Som Svinks skrev før her:

I følge § 5-3 plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere.

En automatsikring er en bryter.

Lenke til kommentar

ehm... en automatsikring er ikke en bryter som leietager skal vedlikeholde.. når de refererer til "brytere" så er det lysbrytere og andre styringer der ufaglærte har lov å skifte ut plastdeksel, ikke lastbrytere som du tenker på..

hvis du har planer om å flytte så bare drit i å gjøre noe mer.. du kan nevne for huseier at sikringene går fort så kan han ta det videre derfra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...