Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp fra en elektriker eller noen som har peiling på strøm.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Strømforsyning jeg bruker i pc'n min. I går gikk den i stykker da jeg skulle skru den på. Jeg hørte en høy "pop" lyd og så gnister bak, nå vil den ikke fungere lenger.

Jeg har lest litt rundt og funnet ut av kanskje PSU'n har for mye oppstart strøm når jeg først skrur den på. Leste et sted at PSU bruker 4-5 ganger så mye strøm i oppstarts fasen.

Sikringen i stua har 16 ampere i følge sikringsskapet og da overstiger den det i oppstartsfasen sikkert.

Er det noen her som vet om en måte å fikse dette på?

Hjelper det med overspenningsvern?

En dings som lar PSU'n få strøm levert litt tregere så ikke sikringen får et sånt sjokk?

Noen andre måter enn å bytte til en treg sikring?

Jeg har en venn som akuratt er ferdig med lærling plassen sin men spør her også fordi jeg ikke vil at dette skal skje igjen.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig at PSUen kan trekke mer ved oppstart, men ca 2 ganger . Står som regel på merkeskilet på PSUet. INPUT CURRENT.

Det er ingen måte å begrense denne oppstartstrømmen på, siden det er oppladning av kondensatorer og spoler i PSUet som forårsaker dette. Men det finnes PSUer med lav oppstartssrøm.

Hvis du har problemer med at sikringen ryker så kan den skiftes til en tregere type.

Automatsikringer har følgende inndeling i hvor raskt de løser ut :

B = Normal kvikk , Vanlig sikring i hus.

C = Treg , Brukes til motorer og utstyr med høy startstrøm

D = Estra Treg , Brukes til Trafoer o.l. utstyr som har nær kortslutning i oppstart.

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet om en måte å fikse dette på?

Fikse hva? Slik jeg leser innlegget ditt, så kom det gnister ut av PSU, noe som enkelt og greit innebærer at den er ødelagt og må byttes ut. Med mindre sikringa i stua faktisk brukte å ryke (noe du ikke har skrevet noe om) når du slo på pc'en, så har det absolutt ingenting med den å gjøre. Om sikringa bare røk den ene gangen PSU "eksploderte", men ikke gjorde det til vanlig, så var nok heller det som en følge av kortslutning i PSU'en.

edit: Ok, du skrev samtidig med meg at sikringen faktisk gikk, ja. Skjedde dette ofte, eller kun som enkelttilfelle? Er det mye annet på den kursen? Varmeovner?? 16A i en stue med både lys, tv/stereo/dekoder/spillkonsoller og pc bør være nok i massevis, men om det også er flere varmeovner kan det bli lite.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jupp. Han skrur av hovedsikringen i skapet ditt, løsner 4 skruer, vipper ut gamle sikringen, smekker inn nye, strammer 4 skruer igjen (skruene er der ledningene er tilkoblet) og smekker på hovedsikringen din igjen. Vips ferdig. Burde ta ca 2 min.

Inge: i en annen tråd har det kommet frem at han ved fler tilfeller opplever at tilkobling til PSU har tatt sikringen.

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Jeg har sånne sikringer som jeg kan sprette opp, ikke disse gamle man må bytte.

Men ja stue sikringen har pleid å gå når jeg har satt i strømmen til pc'n men det har fungert fint å bare vippe opp sikrings brytern igjen. Jeg regner med denne gangen ble noe i PSU'n ødelagt.

Stue har 16 ampere, det jeg har i stua er:

Tv, stereo annlegg, 3-4 lys, en oljeovn nå som det snart er vinter + Pc og 3 skjermer.

Sikringen har pleid å gå til og med uten oljeovn i sommer så oven tror jeg ikke har noe å si.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

skift PSU, ikke sikring! Kan ALDRI tenke meg at det er sikringen som er problemet her! hvis det har slått gnister er det en kortslutting, om PSUen ikke fungerer lenger så er det sikkert en glass sikring inni der som har røket siden det sa "pop"

at det er vernet som er problemet her er helt latterlig usansynlig.. for at en b-kar. automatsikring skal slå ut elektromagnetisk må du ha en startstrøm på 48 - 80 ampere..

Edit; hvor mye forbruk har du på denne kursen nå? bor du i et nytt eller gammelt hus?? 16A sikring tåler ca 3600w i en time før den ryker, men om du kjører på med f.eks 3200W kontinuerlig kan det hende at PSUen din kan gjøre utslaget som får sikringen til å ryke, men det virker usansynlig siden du sa at det gnistet og smalt i den.. om du har så høyt forbuk er kursen veldig underdimensjonert for bruken din om dette skulle være tilfellet og å skifte til en tregere sikring vil bare forskyve problemet pittelitt..

det kan hende at sikringen er defekt, men det forklarer uansett ikke hvorfor PSUen din smalt, men dette er lett å sjekke med et tang amperemeter.

muligens har du som han skriver over jordfeil, om det ikke virker som om forbruket er overbelastende og sikringen er i orden så da må det være noe annet som får sikringen til å ryke, har du foranliggende jordfeilbryter på 30mA? har du automatsikringer eller kombiautomater? Se om det er en liten knapp på sikringen som gjør at sikringen ryker når du trykker på den.. om du ikke har en sånn i skapet må du få sjekket om du har jordfeil, sjekken kan kompisen din ta med en megger, installasjon av jordfeilbryter og feilsøking av eventuell jordfeil bør du ta med en autorisert installatør..

Vil uansett fraråde deg å kjøpe sikringer på clas ohlson, pga selektivitet skal man alltid bruke samme leverandør på alle vern i sikringsskapet, uten at man gjør dette har man ingen garanti for at anlegget er selektivt..

Endret av r0zie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

feil. sikringen skal tåle 3680W kontinuerlig, og skal holde ca 5188W i en time. Sett att det er en standard 16A B 1,41 karr.

Altså ligger feilen ikke i det elektriske anlegget, men i cpu.

(Noen typer jordfeilautomater løser ut, om mye elektronikk er tilkoblet, hvis dette er tilfelle, så må du få en elektrikker til å vurdere å bytte denne til en egnet bryter)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette min leilighet, jeg leier. Bare så alle vet det videre.

a å sette inn eJeg kan ta et par bilder og vise hva jeg ser når jeg titter i sikringskapet.

Jeg skal sende inn PSU til komplett og de erstatter den med en ny siden det er 5 år garanti på de og den holdt bare i et par måneder.

Men så ikke dette skal skje igjen er det vel bare bra å sette inn en treg sikring? Siden oppstart strømmen på psu er større enn 850W som PSU'n er på kan det vel hende sikringen fikk for mye strøm på en gang og valgte å skru seg av?

2 minutter kommer jeg med bildene så kan dere se hva jeg ser.

Lenke til kommentar

feil. sikringen skal tåle 3680W kontinuerlig, og skal holde ca 5188W i en time. Sett att det er en standard 16A B 1,41 karr.

Altså ligger feilen ikke i det elektriske anlegget, men i cpu.

(Noen typer jordfeilautomater løser ut, om mye elektronikk er tilkoblet, hvis dette er tilfelle, så må du få en elektrikker til å vurdere å bytte denne til en egnet bryter)

stemmer det, lenge siden jeg har gått på byggningsinstallasjon nå, men slår ikke vekk det faktum at du skal ha rimelig heftig PSU for å få slått ut en 16A sikring som er i orden.

TS: få sjekket om du har jordfeilbryter og eventuelt testet anlegget.. ikke bytt noenting som helst før du har gjort dette..

Lenke til kommentar

fint, du har kombiautomater, det er mest sannsynlig PSUen din som er fucked. Dersom det er sikringen kan du reklamere til firma som monterte skapet, men kursfortegnelsen din lukter svartjobb lang vei så lykke til med det, synd igrunn for moeller sikringene er jævlig dyre

Lenke til kommentar

fint, du har kombiautomater, det er mest sannsynlig PSUen din som er fucked. Dersom det er sikringen kan du reklamere til firma som monterte skapet, men kursfortegnelsen din lukter svartjobb lang vei så lykke til med det, synd igrunn for moeller sikringene er jævlig dyre

Det er visst Moss elektro som har vært å satt opp strømmen i huset her så det er nok ikke gjort svart tror jeg.

Edit: Hvor mye koster en treg sikring av samme type som dere ser på bildet?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

hvis det ikke er gjort svart er det litt rart at det ikke står noen bruksanvisning til jordfeilbryter i skapet, kontaktinfo for installatøren og at resten av dokumentajsonen mangler, men kanskje du har det en annen plass.

det kommer ikke til å løse problemet ditt å skifte ut sikringen til en tregere sikring da det ikke er høy startstrøm som er problemet, men en sånn sikring du har i skapet som c-aut koster 1450 + moms utsalgspris (16a jordfeilautomat 30mA elnr 16 54 706)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...