mitru Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Trodde jeg ikke skulle få oppleve dette, men er det normalt og ikke å få jobben pga at en ikke drikker i helgene? Når jeg er på jobb ønsker jeg å gjøre en god jobb, når jeg har fri ønsker jeg å være hjemme med familien, venner og stelle på gården. På intervjuet ble jeg spurt om jeg drakk i helgene? En ting var at jeg ikke fikk den første jobben de utlyste, men den andre som de utlyste, (noe lignende som 1. linje support) fikk jeg heller ikke, fikk beskjed om at de ikke ønsket å gå videre med meg i prosessen. Den er jeg mer enn nok kvalifisert til. Det gikk 14 dager, så kom stillingen ut på nytt igjen at de trengte flere folk. Jeg ringte å spurte om jeg kunne søke på nytt, men fikk beskjed om at det trengte jeg ikke. Er dette normalt for IT jobber? Det er jo bra for miljøet og samholdet på jobb at en treffes ofte i fritiden, men jeg trodde at det var et pluss at en er gift,har barn og huslån Kommentarer eller tips mottas med takk Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 hvorfor tror du at det var det at du ikke drikker som var utslagsgivende? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Du sier selv hvorfor du ikke fikk jobben: "Den er jeg mer enn nok kvalifisert til". De er ikke interessert i å gi deg en jobb du vil beholde så kort som mulig fordi du har kvalifikasjoner til en bedre betalt jobb. Jeg har en kompis som gikk arbeidsledig en god stund med en master-utdannelsen innen IT. Han hadde ikke sjans på jobber beregnet for folk med bachelor eller mindre utdannelse. Han var rett og slett overkvalifisert. Lenke til kommentar
mitru Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 hvorfor tror du at det var det at du ikke drikker som var utslagsgivende? Da de spurte om jeg drakk og jeg svarte nei, sa han at de samles ofte sammen og festet sammen. Jeg trodde at de tullet med meg. De sa at de hadde gitt opp med å få tak i folk med cisco sertifisering og gikk etter folk som hadde interessen for nettverk og som passet inn sosial. Det var ikke så nøye med erfaring. En uke etter intervjuet fikk jeg beskjed om at de ikke ønsket meg. Pga at de ønsket en med mer erfaring og de syns ikke at jeg passet inn sosial hos dem. En liten uke etter avslaget kom stillingen på nytt igjen på finn.no Lenke til kommentar
mitru Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 Du sier selv hvorfor du ikke fikk jobben: "Den er jeg mer enn nok kvalifisert til". De er ikke interessert i å gi deg en jobb du vil beholde så kort som mulig fordi du har kvalifikasjoner til en bedre betalt jobb. Jeg har en kompis som gikk arbeidsledig en god stund med en master-utdannelsen innen IT. Han hadde ikke sjans på jobber beregnet for folk med bachelor eller mindre utdannelse. Han var rett og slett overkvalifisert. Litt kjedelig når en har master utdannelse og studielån. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Du sier selv hvorfor du ikke fikk jobben: "Den er jeg mer enn nok kvalifisert til". De er ikke interessert i å gi deg en jobb du vil beholde så kort som mulig fordi du har kvalifikasjoner til en bedre betalt jobb. Jeg har en kompis som gikk arbeidsledig en god stund med en master-utdannelsen innen IT. Han hadde ikke sjans på jobber beregnet for folk med bachelor eller mindre utdannelse. Han var rett og slett overkvalifisert. Litt kjedelig når en har master utdannelse og studielån. Kjedelig ja. Heldigvis hadde han hatt jobb siste året av masterstudiet og fikk 240' i året som arbeidsledig. I tillegg arvet han en million og kjøpte seg hus. Etter litt over ett år som arbeidsledig så fikk han en dritslitsom underbetalt jobb som ga han nødvendig arbeidserfaring, som igjen ga han en bedre jobb i et større firma hvor han nå har en lederstilling og 650' i året. Nevnte jeg at fyren stort sett alltid lander på beina? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hvis intervjuer fikk inntrykk av at det ikke var aktuelt for deg å bli med ut med jobben innimellom er det jo ikke så rart at han var skeptisk til om du passet inn sosialt. Ikke at du nødvendigvis ikke drikker, men heller hvis han har inntrykk av at du ikke ville vært med på noe sosialt med jobben. Selv om du er godt kvalifisert til en jobb vil du ikke automatisk få den, selv om du faglig sett muligens er den beste kandidaten, hvis intervjuer er skeptisk til om du passer inn sosialt. Lenke til kommentar
mitru Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Hvis intervjuer fikk inntrykk av at det ikke var aktuelt for deg å bli med ut med jobben innimellom er det jo ikke så rart at han var skeptisk til om du passet inn sosialt. Ikke at du nødvendigvis ikke drikker, men heller hvis han har inntrykk av at du ikke ville vært med på noe sosialt med jobben. Selv om du er godt kvalifisert til en jobb vil du ikke automatisk få den, selv om du faglig sett muligens er den beste kandidaten, hvis intervjuer er skeptisk til om du passer inn sosialt. Takk for bra svar, du sier noe der ja. På jobben jeg jobber i har jeg jobbet i (100 % stilling) mens jeg studerte, så traff vi hverandre 4 - 5 ganger i året på et eller annet sosialt. Syns det egentlig var nok. Men å treffes sosialt med kollegaene 1 eller flere ganger i måneden i fritiden for å feste eller noe annet sosialt, er det vanlig innen IT jobber i dag? Eller er det forskjell for arbeidsplass til arbeidsplass? Dette vil jo gå bra for de som kanskje ikke er gift eller ikke har unger. Men ser ikke for meg hvordan dette går vist en blir eller er sammen med ei. Ho ser deg lite i uka pga mye overtid og når endelig helga kommer stikker du ut den ene kvelden for å feste med kollegaene når ho har lyst til å ha en rolig kveld sammen. Vist det er sånn at en treffes 1 eller flere ganger i måneden på et eller annet sosial i helgene med kollegaene, åssen kan dette gå på sikt for bedriften. Bedriftene tenker vel langsiktig, når jeg ble intervjuet så sa de at de ikke tok inn folk som ville forsvinne etter et år eller to. For det var så mye opplæring. Dro det kanskje litt langt nå, jeg er kanskje litt trangsynt, ærlige svar mottas med takk. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Er nok ikke helt uvanlig med rundt 1 gang i måneden (lønningspils), men det er vel heller ingen som forventer at du er med hver gang da. Er jo ikke nødvendigvis bedriften som arrangerer noe, men kolleger som går ut og tar seg en pils. Nå har jo også noen bedrifter en heftigere drikkekultur enn andre også, og i en slik bedrift er det muligens riktig, også for din egen del, at du ikke passer helt inn sosialt sett og at andre bedrifter trolig passer deg bedre. Vil tro du kanskje burde se om det er en type spørsmål som du burde re-evaluere svaret ditt på. Kanskje noe ala: "Jeg er glad i å ta ett glass eller to ute i godt lag, så fremt det er mulig i forhold til kone og barn som er min førsteprioritet." kunne bikka det motsatt vei, uten at jeg vet hva du svarte. Nå oppfordrer jeg selvsagt ikke til å lyve på intervju, hvis slik sammenkomster faktisk er uaktuelle for deg er jo det noe bedriften burde være oppmerksomme på hvis det er ett viktig kriterium for de. Da vil nok ikke du være riktig for den bedriften, men hvis det er ett viktig kriterium for bedriften vil nok ikke den bedriften være riktig for deg heller. EDIT: Hvis du virkelig tåler ett ærlig svar er det jo kun en måte å finne ut om det spørsmålet var det som ikke ga deg jobben. Ring intervjuer og spør rett ut om det var det. Forklar at det er fordi du lurer, og ikke fordi du er bitter fordi du ikke fikk jobben. Endret 30. september 2010 av NevroMance Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 For alt du vet kan det hende dette er ett arbeidssted der de ansatte får utløp for stress på arbeidsplassen med festing. Eller kanskje de har en kultur for festing, hvem vet. Det er mye forskjellige arbeidsgivere der ute, jeg ville ikke lagt for mye i det. På arbeidsplassen jeg har nå er det mange med familie og det er ett stabilt miljø, så det er ganske rolig. Faktisk litt for rolig noen ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå