kaian Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Framed er både godt og morsomt, og Night clouds er virkelig vakkert, kul himmel, og jeg liker detaljen med lysene i hjørnet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Må si hjertelig takk for alle kommentarene. For en som primært for rundt med SLR på slutten av 70 og det meste av 80 tallet, fotograferte en del rundt årtusenskifte også med analog SLR(12 - 20 ruller i året), men ellers primært brukte en Olympus XA-2 i mange år er det litt greitt å finne fram til gamle interesser og føle at årene tross alt har gitt litt erfaring. Dog sparte man på flere bomskudd i 135-filmens dager. Så et foto fra gårsdagen. 20.10 Lillehammer - butikkskilt by linnearad, on Flickr Blender: f/2,8 Bildet er croppet og rettet opp. Selv om dette aldri vil bli et optimalt motiv eller foto, det er nesten umulig å få tatt bilde med en optimal bakgrunn - selv med stor blender, så synes jeg det er et glimrende eksempel på at også i bymiljø kan et lyssterkt teleobjektiv ha sin rettmessige plass. Nettopp for slike detaljer. Og sola skinner i bladgullet. Endret 21. oktober 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Da kommer det litt flere bilder. 23.10 Frosen roses by linnearad, on Flickr Blender: 2,8 Croppet: Og så de som ikke ble med den dagen Frosen flower by linnearad, on Flickr Frosen roses by linnearad, on Flickr 24.10 To cold for a bath by linnearad, on Flickr Blender: f/4 Også her et mulig alternativ: Waves in sand by linnearad, on Flickr 25.10 Where is the dog by linnearad, on Flickr Blender: f/2,8 Endret 31. oktober 2010 av Bolson Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Utrolig variert og mye fint her. Særlig 17. og 20. falt i smak. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Utrolig variert og mye fint her. Særlig 17. og 20. falt i smak. Takker! Ja, jeg har prøvd å dra bruken av Samyangen utover det man tradisjonelt tenker med et objektiv av denne typen. Det er det jeg syntes var mest interessant med en slik fastoptikkutfordring og et ikke helt standard objektiv. Man må tenke litt annerledes, samt at man i mange tilfeller ikke har så mye valg vedrørende utsnitt. Bildet den 17 er jeg selv også godt fornøyd med, selv om det et "litt" hell at 2 personer og en barnevogn kom akkurat da. Uten de hadde dimensjonene i bildet ikke blitt så tydelige. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Gullsmedskiltet og frostrosene er nydelige bilder, -du legger inn en fin serie argumenter for et godt objektiv! Morsomt å lese at du har mye av samme fotobakgrunn som meg (Men jeg hadde XA. Har faktisk XA enda ) edit: forstroser -> frostroser Endret 28. oktober 2010 av kaian Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Takker. XA2 en har jeg nok fremdeles (tror jeg), samme med Practikaen, Mamyiaen, Canon EOS 500N og Brownie Six + noe mer. Men etter å bodd 16 år på samme sted begynner loftet/boder å bli relativt uoversiktelig - så jeg vet ikke akkurat hvor alt er og hva som kan ha endt som spesialavfall. Olympus XA og XA2 var (er) noen perler av kompaktkamera - ikke minst med den elegante blitsen man skrudde på sida. Utrolig god bildekvalitet for så små kamera, mange av dagens kompakter er ikke særlig mindre og gir ikke bedre bilder. Kanksje burde Olympus laget en mFT kopi av disse. Samme søker, LCD, samme type blits, litt mere innstillinger og samme glimrende optikk. Jeg hadde nok kjøpt. Jeg måtte kjøpe mitt XA2 i 1981 da jeg en uke ut i en fire ukers CISV-leir (var leder) fikk heng på lukker på Mamyiaen. Tomt batteri - som medførte heng. Man er ikke 3 uker på et slikt sted uten kamera. Og når det gjelder Samyang 85mm f/1,4 så er det en undervurdert/ukjent perle på mange måter. Til en pris rundt 2 500 kr er dette et objektiv svært mange dSLR brukere bør ta seg råd til for å leke seg litt. Fungerer fint både til FF og crop, men som alle helt manuell objektiv krever det litt ekstra og noe fokusbom må man regne med. Overraskende bra til video også. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Så de siste 2 bildene for oktober. 30.10 Hadde problemer med valg - så to alternativer i spoiler. Gråværet som begynte så vidt å lette litt gav spesielt kveldslys. Fallen leaves in evening light by linnearad, on Flickr Blender: f/2 Silent street by linnearad, on Flickr Blender: f/8 31.10 Ennå værre å velge - i dag ble det en ca 120 bilder og 35 minutter med video. Traffic at night by linnearad, on Flickr Blender: f/11 Mesnaelva by night by linnearad, on Flickr Blender: f/8 Water on rocks by linnearad, on Flickr Blender: f/2,8 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Gratulerer med vel gjennomført og mange fine bilder! Og takk for følget og for inspirasjon underveis! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Gratulerer med gjennomført fest og et flott objektiv! Likte spesielt frostrosene - fin kontrast mellom liv og dæd. Hadde sans for nattbilder siste dag - liker det første i spoiler. Morsom kontrast mellom stående biler og lysstriper. Og - hvordan var nattelva opplyst? Manuell blitsing eller gatelys? Takker for fest! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Takker, og lige så! Det var en hyggelig fest. Begge elvebildene er tatt med det lyset som er rundt elva (ingen blits). Pga. utesteder på begge sider og faktisk en "steinsti" over er dette et belyst område. Lukkertid er 6 sekunder på monopod (støttet mot et gjerde) og selvutløser. Blits bruker jeg lite, mest fordi jeg ikke har tatt meg tid til å lære blitsfotografering skikkelig. Gatebilde krevde vel bare 30 eksponeringer for å få akkurat det bilde. Men det er jo slik det er. Samyangobjektivet er vel den beste fotoinvesteringen jeg omtrent har gjort (2 700 kr betalte jeg), så er 35mm f/1,4 de kommer med i februar like bra så kjøper jeg det. Må si jeg er imponert over Voigtländeren din - så skulle jeg ramle over et slikt så kjøper jeg. Klart dette er mer krevende objektiv - men fyttirakkern så morsomme de er å fotografere med (selv om man banner av og til over all posisjoneringen for å finne utsnittet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå