Gå til innhold

Dårlig kvalitet på skjermer -- liten fokus på dette.

John Kr

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt mye PC utstyr gjennom tidene med utrolig lite returvarer, kun en IBM HDD.

Når det gjelder skjermer/monitorer så er jeg utrolig uheldig, mer eller mindre alle skjermene som jeg har fått har jeg måtte bytte. Oppserverer at de skjermene jeg var sikker på skulle være av bra kvalitet har også dårlig bildekvalitet.

Jeg fikk min nye ViewSonic skjerm for 4 dager side, den må jeg også bytte inn. Ser på forumet i dag at det er noen som har kjøpt de nye Samsung skjermene, ble utrolig skuffet.

Det viser seg at det er mange som sliter med skjermer som har dårlig bilde (uskarp), dårlige farger osv. Vi som forbrukere skal ikke godta dette, jeg trur at de skjermene som lages i dag er så presset i pris at fabrikantene kjører etterkontroll etter produksjon hjemme hos kundene. De har lagt opp til at en del av skjermene kommer i retur.

Jeg synes at Data markedet ikke har fokus på skjermer, det kan man se ut i fra alle de tester og omtaler som finnes rundt om kring på nettet. Jeg trur ikke dette fenomenet gjelder bestemte merker, men gjelder stort sett alle eller hele markedet.

Er det flere i dette forumet som har opplevd dårlige skjermer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De monitorene jeg har opplevd mest problemer med er Adi microscan. Disse ble i sin tid levert sammen med bl.a. Cinet maskiner. Der har jeg opplevd det meste innen sjangeren dårlige skjermer. Dårlige farger, dårlig fokus, svarte "hull" i skjermen, dårlig levetid m.m.

Når det gjelder mine beste erfarninger, så er det en udelt førsteplass til Eizo! Har hatt med en 60-70 tall av disse monitorene, ihvertfall 13-14 modeller å gjøre, og _aldri_ opplevd problemer! Har en Eizo monitor på sekundærmaskina hjemme nå, en god gammel (4-5år?) F57 17". Specs som 75Hz@1600x1200 sier sitt om den monitoren... Minuset med Eizo er prisen, men har du råd, ingen tvil om hva du bør velge!

Skal du ha en prisgunstig skjerm, se etter Dell P991 19" skjermer, de er gode, har hatt lite/ingen problemer med disse..

Lenke til kommentar

Ja jeg er her, har bare forflyttet meg fra Midtnorge til Østlandet.

Det er kanskjer farlig å begynne å utdype dette, men jeg kan antyde at de problemene jeg har hatt tidligere er av merket Hansol 900P. Har hatt flere av disse, generelt bra skjerm men med mange alvorlige feil.

Det som irriterte meg mest var når jeg kjøper ny skjerm og den konstatert defekt og måtte bytte denne inn for ny så fikk jeg en godt innrøkt 2,5 år gammel skjerm retur. Dette gikk jeg ikke med på.

Det jeg har planer om nå er å bytte ut Hansol skjermene mine med ViewSonic. Kjøpte den første skjermen nå, en P90f. Den var så dårlig i billedkvalitet (uskarp) at jeg sendte den i retur.

Dersom det samme skjer med den nye så er også denne modellen utdømt.

Har en god del erfaring med Fujitsu Siemens fra jobben, de har også stor feilprosent, bytter til stadighet skjermer.

Det jeg mente med min trå var at Datamarkedet burde tatt afere og satt fokus på alle de dårlige skjermene markedet svømmer over av. Det er lite omtale angående dette i Forumer.

Lenke til kommentar

Sist jeg hørte fra deg, John Kr, forsto jeg det sånn at du var fornøyd med skjermen, hva skjedde?

Sitat John Kr, 23 Jun 2003 08:26, Forum -> Skjermkort, skjermer -> 19" skjerm, trenger anbefalinger! :

Har nå hatt min P90f hjemme i 3 dager. Resultatet er blitt bra. De erfaringene som er kommet frem i dette forumet med at det er vanskelig å stille inn denne skjermen stemmer. Nå har jeg fått det til og jeg anser meg som meget fornøyd.

MrCrool: - Det er ingen geometri-feil i denne skjermen.

For å få den helt perfekt måtte jeg stille inn både "Viewmatch Color og Convergence" i tillegg til alt annet.

:shrug:

Lenke til kommentar

Første inntrykk av skjermen var meget bra, men etter vært som jeg justerte litt her og der ble jeg missfornøyd. Måtte flere ganger gå tilbake til fabrikkinnstillinger for å begynne på nytt, da forsto jeg at noe måtte være galt.

Begynte å sammenligne P90f med mine gamle Hansol 900P og oppdaget at den var uskarp i forhold til de. Etter noen timers bruk begynte det å kommer mørke skygger på høyre side av skjermen samt dobbeltbilde (reflekser) oppe til venstre.

Samtidlig syntes jeg at skjerm innstillingene foransdret seg for mye fra kald til varm. Når det gjelder bredde og høyde på bilde så ble bilde bredere og lavere fra kald til varm. Det er normalt at skjermen forrandrer seg fra kald til varm, men da i samme retning for høyde og bredde. Dette ble umulig å justere inn når vi snakker om en forskjell på ca 10-12 mm.

Alt dette med justeringer av høyde og bredde kan jeg leve med, men ikke når skjermen er uklar/uskarp. Dette gjør at mine øyne prøver å fokusere hele tiden og blir veldig sliten i øyer og hode.

Håper at den nye skjermen er bra.

Har fått veldig bra hjelp/støtte så langt fra det firma som jeg kjøpte skjermen fra.

Lenke til kommentar

Du har rett i at det er alt for lite fokus på problemer med skjermer. Selv så vil jeg si skjermer i høyeste grad må tenkes på i like stor grad som input-enheter som tastatur/mus. Ergonometri gjelder også i høyeste grad skjermer! En dårlig (innstillt) skjerm kan fremkalle hodepine, dårligere syn og i verste fall også epilepsi.

Når man da ser noen av de skjermene som leveres med enkelte maskiner er det all grunn til å være kritisk! At en 17" til 1500,- ikke nødvendigvis heller er bra burde være en selvfølge. Nei, sats heller på litt kvalitet, det lønner seg i lengden!

Liten liste med skjermfabrikanter som i det minste har kurante monitorer er:

[*]Eizo

[*]Sony (dell bruker sony billedrør..)

[*]LG (ihvertfall flatron skjermene)

[*]Mag

[*]NEC

[*]SGI

Har i tillegg til dette hatt mye gode erfaringer med eldre monitorer levert med HP-UX maskinene til HP.

Skjermer som ikke er noe særlig å satse på:

[*]Adi

[*]Hansol

[*]IBM

[*]Daewoo

[*]Philips

[*]ViewSonic

[*]Umerkede monitorer (duh...). Fikk en med hjemmekjøpsordning på gamle maskiner i gamlejobben. Monitoren var ny, men sugde _skikkelig_ rumpe!

Lista kunne sikkert ha vært lengre..

Har dere noen å tilføye, på godt eller vondt?

Geir

Lenke til kommentar
Skjermer som ikke er noe særlig å satse på:

Adi

Hansol

IBM

Daewoo

Philips

ViewSonic

Umerkede monitorer (duh...). Fikk en med hjemmekjøpsordning på gamle maskiner i gamlejobben. Monitoren var ny, men sugde _skikkelig_ rumpe

Sitter foran en IBM 17" skjerm nå og den er faktisk meget god :D Har ikke hatt noen problemer med den og bildekvaliteten er upåklagelig. Eneste minus er at den ikke takler høy Hz. Menmen..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Liten liste med skjermfabrikanter som i det minste har kurante monitorer....

Jeg må bare si at jeg er strålende fornøyd med min Samsung SyncMaster 191T. Så, med mindre det er folk som har hatt mange dårlige erfaringer med de nye skjermene til Samsung, burde de legges til på "kurante skjermer" -listen din.

//sindre

Lenke til kommentar

Har hatt en runde i Trondheim for å få fatt i en ny 19'' CRT. Irriterte meg at det var nesten umulig å få se og slettes ikke prøve en eneste skjerm utenom dem som tilfeldigvis var utstilt i butikkene. Burde ha krav på og få se en vare som man skal sitte og glane på ett år eller to før en kjøper den. Endte opp med en Compaq 9500, både fordi den fikk bra kritikk i ett eller annet PC-blad, og den virker være rimelig bra på farge og skarphet. Bakdelen er at den ikke er flat og klarer ikke mer enn 85 Hz i 1280*1024.

Men i forhold til min gamle (3 år) Hyunday S770 (17'') er den som natt og dag.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det later til å være generelle kvalitetsproblemer med CRT-skjermer nå for tiden. Jeg har prøvd flere dyre skjermer fra Eizo og Sony, men ble ikke fornøyd. Eldre skjermer fra samme produsenter ser derimot bedre ut.

Det kan tenkes at produsentene legger mindre innsats i å få CRT-skjermene bra, nå som LCD etterhvert tar over mer og mer. Med LCD-skjermer er man ihvertfall garantert god skarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...