Gå til innhold

oktoberfest 2010 - lessis - 50 mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal i denne måneden ta bilde av dagens middag.

Jeg spiser jo middag hver dag så dette er utfordring jeg skal kunne klare. De dagene jeg er på rangel, dvs. spiser ute blir det ikke manuell fokus.

post-172535-1285954458,9581_thumb.jpg

EXIF: ISO=800, f/7.1 1/125s

Kyllingfajitas - velger å spise brødet ved siden av og ikke rulle alt inn i lefsen. Mye enklere å spise slik uten søl.

Lenke til kommentar

Jo, middag spiser man jo rett som det er, men nå må du tenke ekstra på dandering og fargekombinasjoner også da. Nå skal jeg rett på butikken for å handle inn dagens middag, da spørs det om du ikke har påvirket beslutningen om innkjøp allerede.

Lenke til kommentar

men nå må du tenke ekstra på dandering og fargekombinasjoner også da. Nå skal jeg rett på butikken for å handle inn dagens middag, da spørs det om du ikke har påvirket beslutningen om innkjøp allerede.

Ja denne måneden må jeg tenke komposisjon og farger.

Håper at andre blir inspirert til å lage mat selv

Dette kan jo bli en morsom middags-dokumentar. Fin idé :yes:

Takk for kommentaren. Tar i mot forslag med takk.

Lenke til kommentar

Så nå skal du dele informasjon om kostholdet ditt i oktober. Skal ikke se vekk fra at du også kommer til å inspirere mange når de skal velge middag neste dag.

Et lite tips. Når man tar slike bilder så synes jeg omgivelsene (bakgrunnen) er veldig viktig. Den delen som ikke er viktig i bilde må være med på å fremheve motivet, ikke stjele oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

2. oktober

I går var jeg på rangel og det ble ikke overskudd til å poste bilde av middagen i natt. Det er ikke enkelt å ta bilder av maten på en dunkel restaurant, en får liksom ikke så mange forsøk. Var nødt til å ta frem blitsen i tillegg. Har bestemt at jeg skal klare utfordringen denne måneden med den kategorien jeg har valgt, så får heller kvaliteten bli deretter.

post-172535-1286098451,1743_thumb.jpg

ISO=400, F/4, 1/60s

ARNAKI KLEFTIKO

Ostegratinert, ovnstekt lammekjøtt med løk, timian, basilikum

og auberginer i tomatisert rødvinsaus med poteter og brokkoli

Lenke til kommentar

Så nå skal du dele informasjon om kostholdet ditt i oktober. Skal ikke se vekk fra at du også kommer til å inspirere mange når de skal velge middag neste dag.

Jeg har et sunt kosthold tror jeg. Om jeg inspirerer andre med middagstips er det en inspirasjon.

Lenke til kommentar

4. oktober

I dag ble det masse grønnsaker. Mange liker ikke grønt, men jeg elsker det. Velger i dag å vise noen av de oppkuttete godsakene før de gikk i kasserollen. I spoileren har jeg et bilde av retten.

Hvordan skal jeg få bildene mer hvite? Det hvite arket bak motivene er slik de skal være i søkeren, men når jeg får det over på maskinen har den skiftet farge. Valgte i dag en hvit tallerken. men det hjalp ikke.

post-172535-1286216478,5365_thumb.jpg

ISO=100, f/3.5, 1/80s

Pølsegryte

post-172535-1286216500,4245_thumb.jpg

ISO=200, F/4.5, 1/125s

Lenke til kommentar

4. oktober

I dag ble det masse grønnsaker. Mange liker ikke grønt, men jeg elsker det. Velger i dag å vise noen av de oppkuttete godsakene før de gikk i kasserollen. I spoileren har jeg et bilde av retten.

Det minner meg om at jeg må se å få i meg noe mat. Dog liten sjanse for grønnsaker her ;)

Hvordan skal jeg få bildene mer hvite? Det hvite arket bak motivene er slik de skal være i søkeren, men når jeg får det over på maskinen har den skiftet farge. Valgte i dag en hvit tallerken. men det hjalp ikke.

Velg hvitbalansen før du tar bildet - prøv tungsten (alternativt fluorescent). I ettertid, kan du bruke editoren til å korrigere. PS Elements? I såfall velg Enhance -> Adjust Color -> Remove Color Cast og klikk på det du mener skal være helt hvitt. Alternativt - se litt på Enhance -> Adjust Color -> Color variations.

Lenke til kommentar

Det var mange gode grønnsaker det. Ikke lett å fotografere inne nei...du kan jo ta med tallerkenen på terrassen hvis det er på dagtid. Det virker som du har for lite lys, og 100 i iso er vel lite inne nå om dagene. Stativ og blits er jo også en løsning, og om du fotograferer i raw får du lett ordnet hvitbalanse i ettertid.

Lenke til kommentar

5. oktober

Tok til meg litt av lærdommen i går og håper at dagens bilde er bedre.

post-172535-1286291955,6408_thumb.jpg

ISO=400, f/5.6, 1/100s

Man tager litt av det en har i kjøleskapet og rører sammen en salat. Hvis noen lurer på hva som er til høyre så er det salatbønner, avokado og rød løk.

Lenke til kommentar

I dag ble det litt sen middag. Det er vel ikke alle som er så veldig glad i fisk, men av og til må en ha det også.

post-172535-1286389321,1567_thumb.jpg

ISO=400, f/5.6, 1/50s

Stekt laks på en seng av hjemmelaget potetpurre, brokkolipurre og kokte sukkererter (jeg tåler dem ikke rå)

Fikk ideen om brokkolipurreen i morges da jeg så frokost-tv samtidig som jeg satt og jobbet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...