Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ATV, hvor kan man kjøre?

BullStrike

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får bare mer og mer lyst til å kjøpe meg en ATV, men har ikke råd til en registrerbar ATV, så det blir noe billigere, en ikke-registrerbar en. Men problemet mitt er at jeg ikke vet hvor jeg har lov til å kjøre..

Er det lov å kjøre på privat eigendom?

Bor foresten i Bergen, er det noe skogsbaner e.l det går ann å kjøre på?

Å hva skjer om man blir tatt med en slik ATV på vei?

Har foresten sett litt på denne ATVen, er det noen som har noen erfaringer?

Takk for evt. svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis jeg nå husker riktig, så er det slik at du ikke har lov til å kjøre uregistrert kjøretøy uansett om det er privat eller offentlig vei/eiendom.

det finnes selvfølgelig unntak men kjøring for gøy på firehjuling går ikke under disse.

ganske sikker på at du kan finne mer utdypende svar på dette vis du søker i forumet.

Lenke til kommentar

Mener at reglene sier noe slikt som at motorsport skal utføres på godkjent område og under organiserte forhold. Tror du også på ATV må ha lisens for å kjøre på bane.

Det får du hos den lokale klubben. Ofte kan man få nybegynnerlisens som man betaler for når man møter opp på banen. Ulike regler fra klubb til klubb.

Blir du tatt for å kjøre en uregistrert ATV på vei så kan du miste førerkort evnt. få utsettelse på det + bøter.

Mener du kan kjøre på privat grunn hvis kjøretøyet ikke går fortere enn 50kmt. Eller er landbrukskjøretøy.

Det er jo lov med traktorgressklipper.

Men av egen erfaring med motocross så er det avhengig av hvor du kjører.

Bor du på bygda og kjenner lensmannen så skal det vel mye til for å bli tatt.

Har blitt stoppet selv av poletiet på privat grunn og fikk faktisk bare beskjed om å kjøre litt tidligere på dagen slik at det ikke forstyrret så mye. (snill poletimann)

Har et privat område der jeg kan kjøre, hvor den lokale lensmannen også har lov til å jakte og han bryr seg ikke.(bekjent som eier eiendommen).

Men lovlig er det ikke.

Problemet er forsikringer hvis du skulle være uheldig å skade deg.

Må være ærlig å si at reglene er ganske fornuftige og at det er uklokt å kjøre ATV og motocross på skogsveier o.l. uten at det er organisert.

Å kjøre ATV alene uten at noen har tilsyn har vist seg dødelig flere ganger.

Har vert noen kjedelige ulykker på ATV med persjoner har blitt liggenede lenge før de døde etter å ha tatt seg en tur alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...