10theri Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Okei, saken er som føleger; Jeg har nå startet en "langsiktig plan" om å bygge en pc. Jeg skal bruke de neste mnd. på å spare penger, lese om komponenter og om data bygging. Budsjettet mitt kommer nok til å ligge på ca. 10 000kr. Det jeg hadde satt stor pris på var om dere kunne kommet med tips til komponenter jeg kunne bruke. Dvs. kabinett, lydkort, skjermkort, strømforsyning, hovedkort osv osv.... Til nå har jeg bare tittet litt rundt, og har sett for meg bla. Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 (ca.1,7k) eller Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 (ca.2,4k) eller AMD Phenom II X4 970 (ca. 1,5k) og kabinett har jeg tittet kjapt på: Antec Six Hundred Midi Tower Sort (ca.700)(foretrekker denne framfor den andre) eller Antec Nine Hundred Midi Tower Sort (ca.1k) (priser fra komplett.no) Kom med dne synspunkter og gjerne en full liste med alt av nødvendige komponenter Bør nevnes at dette skal bli en spill pc. Endret 28. september 2010 av 10theri Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Da begynner jeg med dette... Du skal spare i noen mnd'er? da venter du til HD6xxx serien kommer fra ATI og kanskje mer har kommet når du er ferdig:) Antec 902 er super kabinett! men ville anbefalt Coolermaster 690 II Advanced og i7 930-> bare se vekk fra den, i7 950 til 1-200kr mer! Endret 28. september 2010 av Mikkis2k Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Vil anbefale deg å vente med å sette opp handlelister med komponenter etc til du faktisk har pengene, ellers blir det fort bare rot. En har masse prisendringer og nye lanseringer hele tiden. Snakker erfaring her. Det å lage en tråd allerede nå blir litt tullete. Endret 28. september 2010 av Benny Lenke til kommentar
10theri Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Grunnen til at jeg skal spare er ganske enkelt fordi jeg er litt short on cash, og vil kjøpe alle komonentene på en gang. Har lest litt om HD6xxx serien og har vurdert denne også ja Collmaster 690 II Advanced, mener dette? -> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579816 AHA(I) det var jeg faktisk ikke klar over, men da velger jeg jo mye heller 950 Takk for konstruktv tilbakemelding Lenke til kommentar
DEagleson Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hvis du går for AMD så anbefaler jeg dette hovedkortet. ;D Koster ikke allverdens og støtter til å med USB 3.0 og Sata 6gb. Du kan også kjøpe en lavere klokket AMD Phenom II Black Edition for så å overklokke den selv, og de ekstra sparte pengene kan du bruke på en litt high end CPU kjøler. Ellers kan du jo slenge på en hundrings til å heller kjøre seks kjerner. Av skjermkort er det mange her på forumet som anbefaler Nvidia Geforce 460 GTX da den yter bra og skalerer nesten perfekt i SLI. Personlig valgte jeg AMD på min stasjonære da den er billigere enn Intel og brukte litt ekstra på en 64gb SSD til Windows innstallasjonen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Grunnen til at jeg skal spare er ganske enkelt fordi jeg er litt short on cash, og vil kjøpe alle komonentene på en gang. Har lest litt om HD6xxx serien og har vurdert denne også ja Collmaster 690 II Advanced, mener dette? -> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579816 AHA(I) det var jeg faktisk ikke klar over, men da velger jeg jo mye heller 950 Takk for konstruktv tilbakemelding Hvor lenge skal du spare? Neste år kommer Intels "Sandy Bridge" ut og AMD lanserer sine grafikkort før jul og prosessorerer på nyåret en gang. I tillegg kommer også AMD og Intel med nye hovedkort. Hvis du har tenkt å spare til desember kan det godt hende at det er like greit å vente til neste generasjon med prosessorer og grafikkort har kommet ut. Nye og billigere SSDer skal også komme Lenke til kommentar
10theri Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Hvor lenge skal du spare? Neste år kommer Intels "Sandy Bridge" ut og AMD lanserer sine grafikkort før jul og prosessorerer på nyåret en gang. I tillegg kommer også AMD og Intel med nye hovedkort. Hvis du har tenkt å spare til desember kan det godt hende at det er like greit å vente til neste generasjon med prosessorer og grafikkort har kommet ut. Nye og billigere SSDer skal også komme Det er dette jeg ikke er heeelt sikker på. Jeg har, litt utifra penger min bestefar skylder meg, enten ca.3000 eller ca.7000 kr til nå, så skal prøve å finne ut av dette i løpet av de neste dagene, men det er klart, er det 3000 så blir det nok ikke noe før jul. Så da skal jeg nok klare å vente til litt uttpå nyåret å se ann de nye seriene som er på vei Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 10 000 er ikke all verdens når det kommer til PC oppsett, du kan tro du har råd til mye for de pengene, men de ryker fort. Jeg vil anbefale deg selv å ta en titt på markedet, les reviews etc. Så venter du heller til du har pengene klare og heller si ifra til oss da Lenke til kommentar
10theri Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 10 000 er ikke all verdens når det kommer til PC oppsett, du kan tro du har råd til mye for de pengene, men de ryker fort. Jeg vil anbefale deg selv å ta en titt på markedet, les reviews etc. Så venter du heller til du har pengene klare og heller si ifra til oss da Takk for konstruktiv tilbakemelding, skal følge rådet ditt Kommer til å bruke mye tid til å lese og "studere" pc. Så skal jeg komme tlbake etter råd når pengene er klare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå