Henriette.. Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei! Jeg er ei jente som går i 10. Klasse, og jeg elsker naturfag osv. Så jeg har litt luyst til å bli lærer i realfagene på videregående. Må man da gå realfag på videregående? Kan noen gi meg info om dette? Takker for alle svar på forhånd! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Skal du bli lærer i realfag, så er det naturligvis mest hensiktsmessig å selv gå realfag. Videre trenger du enten en adjunkt eller lektorutdanning ved høyskole eller universitet. Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Vel om du skal bli realfagslærer hadde det kanskje vært en fordel å lære det du skal lære bort. Og så kan du begynne på lærerutdanning etter videregående. Lenke til kommentar
Henriette.. Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 okei for det var noen som sa at du kan gå f. eks. idrett og så starte rett på lærer utdanninga og da måtte jeg spørre her Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det kan du, men det er en helt annen lærerutdanning. På denne måten blir det vanskelig å få lærerkompetanse til å undervise ved videregående skoler. Denne personen snakker trolig om den generelle lærerutdanningen som man tar ved høyskole, som gir læremuligheter ved barnetrinn, og kanskje ungdomstrinn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det er definitivt mulig å bli realfagslærer uten å ha hatt realfag på videregående, men det er nok mer tidkrevende. Hvis du vet nå at du vil bli realfaglærer bør du selvfølgelig ta realfag på vgs. Jo tidligere du får inn den måten å tenke på/angripe problemer på, jo bedre. Lenke til kommentar
paddehatt Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hvorfor ikke ta realfag hvis du liker realfag? I tillegg kan man jo fint bli lærer i vgs-realfag etter å ha tatt en realfagsutdanning på universitetetsnivå. Da kan du bruke mange år på å studere noe kjempespennende (hvis det er noe du syns er spesielt gøy) og samtidig bli mer enn kvalifisert til en lærerjobb på vgs. Win/win? Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hei! Jeg er ei jente som går i 10. Klasse, og jeg elsker naturfag osv. Så jeg har litt luyst til å bli lærer i realfagene på videregående. Må man da gå realfag på videregående? Kan noen gi meg info om dette? Takker for alle svar på forhånd! Kan jo ta vanlig lærerutdannelse ved høgskolen, eller så kan du ta lektorutdannelsen i realfag ved universitetet. Fagkrav; http://www.uio.no/studier/program/lektor/realfag/hvordan-soke/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå