Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - EvilHomer - 50mm f/1.8

Anbefalte innlegg

Bruker: EvilHomer

Objektiv: Nikon 50mm f/1.8 AF-D

Deltakernivå: Entusiast

Tilleggsutfordring: Manuell fokusering

Ser ikke ut som om det blir noe nytt objektiv før festen begynner så jeg velger å ta i bruk den gode, gamle 50mm'eren. Det gjennomgående temaet til festen vil mest sannsynlig bli 'Fram og tilbake fra jobb' (overrasker meg selv om jeg klarer å stress nok ned på morrasida til å få tatt et eneste bilde til/før jobb da, men ...), og siden jeg ikke er så veldig gira på å ha D300en i sykkelsekken blir det mest D40-knipsing, ergo MF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ei uke med strålende høstsol, begynte Oktoberfesten med gråvær og skikkelig kjipt lys. Alle de uttenkt potensielle bildene jeg gledet meg til å ta på fredag ble det ikke noe av for bortevekk var de pittoreske, strålende høstfargene. Dette var egentlig et gjennomgangstema for hele helgen og festen har derfor fått en meget uinspirerende start.

1.oktober

Forskningsbygg

post-3230-1286126545,7456_thumb.jpg

Endret av EvilHomer
Lenke til kommentar

Den gode gamle som du kaller den, er jo en juvél til prisen. Litt nedblendet er den like skarp som noe annet.

1. Uinspirert? Dyster, streng arkitektur mot dyster himmel er kanskje dystert, men slett ikke uinteressant.

2. He, he. Her har du kjørt på med korn for bare å understreke at temaet fra forrige dag fortsetter.

3. Nesten litt ambivalent. Her er været om mulig enda dystrere enn de to foregående dagene, men det blir til dels motsagt av de gyldne fargene.

Lenke til kommentar

Takk for at dere finner noe positivt å si om helgens utbytte. Tok vel knapt 20 bilder på alle tre dagene tilsammen og hadde mest lyst til å slette alle, men kjører beinhardt på med utfordringen - ikke gjennomføre er ikke et alternativ. Noen ganger må stumpene reddes på slutten av dagen, uten at det blir det store fotografiske mesterverket ut av det uansett hvor hardt knottene skrus til i etterbehandlingen. Som en, sikkert, klok mann har sagt: "Shit in, shit out!"

Tok en omvei hjemover i dag. Planen var egentlig å ta noen bilder av kirkeruinen ved Maridalsvannet, men det blei det ikke noe schwung over. Helt kontrastløs himmel, flatt, ukristelig kjedelig lys og litt for trang bildevinkel la lite igjen tilovers for inspirasjon. Forholdene fikk også lysmåleren til D40en å tøyse noe alvorlig.

Men flott er det der, og jeg tar nok turen opp dit igjen en dag sola skinner.

4.oktober

Jernbane

post-3230-1286214007,9293_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det slo meg også at det var et miniatyrpreg over jernbanebildet, det er nok perspektivet som gjør det. Ser jo til og med at sporet svinger inne i tunellen. Jeg har nok kjørt en del ganger med toget i den tunellen der gitt.

Fargefyrverkeri ved stilla ser jeg (nå påstås det vel også at navnet stilla er feilbrukt for denne oppdemte delen av Akerselva, og at navnet er knyttet til partiet nedenfor veien). Skikkelig sprekt. Selv om jeg ikke er noen storbader akkurat, har jeg faktisk badet i den dammen der i den tiden jeg jobbet på Tandberg Data.

Lenke til kommentar

Hyggelig at bildene faller i smak. :)

4 okt: Nesten litt miniatyraktig, uten bruk av tilt shift. Liker det.

Jeg prøvde meg på litt software-miniatyreffekt på tiltshiftmaker.com for å se om jeg kunne utheve det enda mer uten at det ble vulgært, men det funka dårlig.

Fargefyrverkeri ved stilla ser jeg (nå påstås det vel også at navnet stilla er feilbrukt for denne oppdemte delen av Akerselva, og at navnet er knyttet til partiet nedenfor veien).

Brekkedammen er vel mer korrekt å si hvis geografipedantene skal tilfredsstilles. Må innrømme at jeg enda har tilgode å være uti vannet akkurat her - og det frista ikke voldsomt i går heller.

Endret av EvilHomer
Lenke til kommentar

Hadde jeg snudd meg 90 grader mot høyre på dagens bilde ville jeg på en fin dag ha hatt utsikt over hele hovedstaden. Idag var det kanskje 30 meters sikt. Voldsomt lang motbakke for å ta bilder av noen stoler - og i tillegg bomme en smule på fokus ... God trim, om ikke annet.

6.oktober

Tomme stoler

post-3230-1286387577,3565_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...