Gå til innhold

Allsidig musikk (& film) anlegg 10-15000,-

frohaa

Anbefalte innlegg

Ser etter et allsidig musikk (& film) anlegg til ca 10.000 (max 15).

Fikk følgende anbefaling på hifi-klubben:

Bluerayspiller: Cambridge 650 BD

Forsterker: Cambridge 550A eller 650A

Høyttalere: B&W DM685.

Problemet mitt er at det meste av musikk og filmsamlingen min ligger på eksterne harddisker (WD passport), så ser ut som jeg først og fremst trenger en mediespiller framfor bluerayspiller da jeg sjelden kommer til å spille CD/blueray-plater.

Prøvde å kople WD-disken min til usb-inngangen på Cambridge-spilleren i butikken, men den klarte ikke å lese den, og visstnok er dette vanlig problem for blueray-spillere(?)

Noe gode tips til hva jeg trenger, evt alternative løsninger? Ønsker ikke å kople PC-en til anlegget pga har den for langt unna.

Finnes det f.eks. medie- eller bluerayspillere med intern harddisk som gir like god lyd ut, og/eller som takler eksterne disker uten egen strømforsyning (passport)?

Streaming-mulighet hadde jo også vært kjekt.

Prioriterer god lyd på musikk. Surround er ikke viktig. Stua er 20 kvadratmeter.

Tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken må være formatert som fat32.

EDIT: Du har ikke vurdert htpc?

Siden du antageligvis uansett kommer til å bruke hdmi, så spiller det ingen trille hva du kobler til, siden det er forsterkeren som da vil lage lyden (en av de mange fordelene med digitale kabler).

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Harddisken må være formatert som fat32.

EDIT: Du har ikke vurdert htpc?

Siden du antageligvis uansett kommer til å bruke hdmi, så spiller det ingen trille hva du kobler til, siden det er forsterkeren som da vil lage lyden (en av de mange fordelene med digitale kabler).

Takk for tips. Var ikke klar over at det blir null tap via hdmi direkte til forsterkeren. Trenger jeg en enhet som har 2 hdmi-utganger, en for TV og en for anlegget?

Har ikke vært borti htpc før men virker å passe til mitt behov. Vil helst ha en enhet som kan styres helt via en fjernkontroll, dvs. trenger ikke å bruke mus & tastatur, og at den er fleksibel og stilleående. Har du evt. noen anbefaling(er)?

Lenke til kommentar

Viser seg at forsterkeren (Cambridge 550A eller 650A) ikke har hdmi-innganger. Blir anbefalt av hifi-klubben å gå for en hjemmekino-receiver istedet, og de anbefaler NAD T747, evt. Denon AVR-2311, for mitt prisområde. Disse har nok kraft til DM 685, sier de. Ser på forumet her at mange anbefaler Onkyo TX-SR608. Hmm, valgets kval. Hva ville dere gått for? Ønsker kun 2 høyttalere pga begrenset med plass og lytter mest på musikk, så lydkvalitet på musikk blir derfor viktigst for meg.

Lenke til kommentar

Ah, den er helt strippet for digitale innganger.

Du kan likevel bruke en htpc, og legge en tusenlapp for et ASUS lydkort så får du lydkvalitet som er helt i klasse med det meste av løskomponenter. Men da må du plutselig bygge en pc, om det er intresant så får du si i fra så kan det sikkert finnes noe til 4-5000 som ser bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...