Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familien sliter økonomisk

Gjest gutt17

Anbefalte innlegg

kiwi er og blir en sikker vinner, kjenner mange studenter som utnytter dette til det fulle! sett opp budsjett og vær godt forberedt før dere går til nav, gjør alt dere kan for og bli kvitt forbrukslån. beste tipset er vel også slutt og røyk, dårlig for helsa og lomme boka!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

merkelig prioriteter foreldrene dine har, altså mat burde så klart gå i første rekke før røyk, nå sier jeg ikke at det er enkelt å slutte men de burde virkelig tenkt seg om to ganger.

Dere burde skrive en liste over hva pengene brukes til, husleie, strøm, vann, mat osv burde komme i første rekke, deretter kan dere bruke penger på diverse andre ting som er mindre viktig; her inngår spesielt røyk, snop og andre ting som ikke har noe med overlevelse å gjøre.

Når det kommer til moren og faren din så virker det som om at de er såpass gode venner at de kan flytte sammen igjen som samboere og dermed har dem mer penger å rutte med.

Men dette er nå mine meninger og forslag til hva dere burde tenke på, hva dere gjør er opp til dere, men om dere vil ha mer penger til mat osv så burde det virkelig gjøres omprioriteringer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Husleie 3500. Det din mor tjener i mnd + bostøtte + barnebidrag burde holde. Ser at hun tar seg råd til røyk som er svindyrt.

Jeg lukter dårlige prioriteringer her.

Lenke til kommentar

Dette er triste greier altså...

Når du fyller 18år kan du jo prøve å kontakte Manpower, Adecco eller Orcus og høre om de har en jobb til deg i nærheten?

Jeg ser du vil ut på sjøen og jobbe. Hvilken vei har du tenkt deg da? Mannskap på fiskebåt? Navigatør?

Det finnes en maritim skole i Haugesund, også har du militærets sjøkrigsskole i Bergen.

Lenke til kommentar

Penger til overlevelse går først, mat er så klart veldig viktig, skjønner ikke hvorfor man skal sulte seg hjel for å heller bruke penger på røyk istedet. Deretter om man har penger til overs går disse til diverse fornøyelser.

Tja, folk må nesten få lov til å prioritere det de vil, så lenge det bare går ut over dem selv. Det som gjør meg forbanna er at noen kan røyke når barna sulter.

Lenke til kommentar

Noe jeg ikke får til å stemme.

Jeg får 243 000Kr av NAV brutto, er vel ca det mor di får ja?

Jeg betaler jo 8000Kr mnd for leiligheten, så har jeg internett, forsikkring, alarm, mobil. I tillegg har jeg hund.

Men likevel klarer jeg lett å få mat på bordet. Mor di betaler 3000Kr for leie, 5000Kr mindre enn meg, og likevel klarer det ikke?

Det må være noe som driver å sluke pengene.

Lenke til kommentar

Nå er tråden flyttet til juss.

Har du fått snakket med Nav idag?

Var oppom til NAV idag og dei mente dette ikke var noe uretferdig og at jeg måtte ta hva jeg fikk.

Noe jeg ikke får til å stemme.

Jeg får 243 000Kr av NAV brutto, er vel ca det mor di får ja?

Jeg betaler jo 8000Kr mnd for leiligheten, så har jeg internett, forsikkring, alarm, mobil. I tillegg har jeg hund.

Men likevel klarer jeg lett å få mat på bordet. Mor di betaler 3000Kr for leie, 5000Kr mindre enn meg, og likevel klarer det ikke?

Det må være noe som driver å sluke pengene.

Hun får hvertfall ikke så mye penger, men kan vel være med at du kansje bor litt nærmere byen?

Ettersom leilighet og slike ting er mye dyrere enn her på bygda

Lenke til kommentar

Dette er triste greier altså...

Når du fyller 18år kan du jo prøve å kontakte Manpower, Adecco eller Orcus og høre om de har en jobb til deg i nærheten?

Jeg ser du vil ut på sjøen og jobbe. Hvilken vei har du tenkt deg da? Mannskap på fiskebåt? Navigatør?

Det finnes en maritim skole i Haugesund, også har du militærets sjøkrigsskole i Bergen.

Har litt lyst og begynnde på ferje eller fiskebåt, men er enda usikker.

Lenke til kommentar

Strengt tatt trenger du ikke juridisk hjelp i like stor grad som økonomisk. Noen må faktisk analysere inntekter og utgifter i husstanden og finne ut hvor det kan kuttes. Det juridiske ser jeg SLIguy gjorde kjapt rede for på side 2 - det er i hovedsak kommunens økonomirådgivning som er alternativet, evt. gjeldsordning. Gjeldsordning vil dog ikke hjelpe mot løpende regninger.

Bruk Maslows behovspyramide som støtte. Kategoriser utgifter etter hvilket trinn i pyramiden de 'hører til', og kutt øverst.

Sett opp SIFOs standardbudsjett for familien din. Se hvor dere bruker mer penger enn budsjettet, og om dere har inntekt som kan klare budsjettet.

Se over hva slags regninger dere har (jfr. over om pyramiden) som kan kuttes ut. Det virker som om dere har mange faste utgifter (hus, lån, strøm, internett). Se hva som kan kuttes her - mulig å samle flere lån i ett større lån som er enklere å holde styr på, nedgrader internett til billigste mulighet, sjekk tilbudene fra forskjellige strømleverandører.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...