Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familien sliter økonomisk

Gjest gutt17

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

Ja dem røyker :( det gjør fårsovidt jeg også, men har ikke røykt på flere dager, så tror jeg skal fint klare og slutte, jeg kjøper heller mat enn røyk :p

Problemet er at med en gang pengene kommer på konto så forsvinner alt med engang på regninger, og alt dette der, og det som blir igjen kjøper vi selfølgeli mat av, men det er det at det blir nesten kun handling 1 gang i mnden. Jeg har lært meg og leve med og spise minst mulig grunnet da holder maten lenger, men jeg er så tynn og har begynnt og få jernmangel grunnet dette :( Det som er igjen både hos min mor og far er som regel bare småpenger i forhold til hva man klarer seg på 1 mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff... kjenner jeg blir ordentlig trist av å lese dette her... en 17 åring som tar ansvar for familien sin er rørende og veldig trist... Det skal ikke være nødvendig i dagens samfunn..

Jeg har selv levd med et stramt budsjett, men ikke så stramt at jeg må spise brødskive til hvert måltid.. Huffameg... :/

Men jeg vil følge opp tipset til AvidGamer. Jeg kjøper bare billige matvarer for å sikre at jeg har litt å spare når neste lønning kommer. Til og med på Coop Mega er det billig. Jeg kjøpte 3 pakker tomatsuppe og 1 kilo makaroni i dag, og betalte 46 kroner. Kjøp billigvarene som butikkene har: Kiwi, Spar, Meny, Joker har i hvert fall FirsPrice, og Rema 100 har Lanlord, Coop-butikkene har X-Tra og Coop sine egne varer.

Mye billig å velge i mellom.

Håper virkelig at det løser seg for dere.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

min far skal snart flytte til et annet sted pga dei som eiger huset skal selge det. Er lite med billigere alternativ her på Bygda. Tror min Mor betaler ca 3500 i mdnen, og min far 37000 i mdnen.

Lenke til kommentar

Ok, det du og foreldrene dine bør gjøre er å lage et budsjett. Se hvor pengene forsvinner. Din mor har forbrukslån, betaler hun bare ned nå, og pengene er brukt opp? Håper dere ikke bruker kredittkort, for det lønner seg absolutt ikke

Siden du sier foreldrene dine fortsatt er venner, kanskje dere kan dele på utgiftene litt og? F.eks spise middag sammen noen ganger, Kiwi sin First Price er faktisk kjempegodt, kjøp kyllig og Sweet & Sour og ris, koster vel 50 kr totalt, og veldig godt.

Lenke til kommentar

merkelig prioriteter foreldrene dine har, altså mat burde så klart gå i første rekke før røyk, nå sier jeg ikke at det er enkelt å slutte men de burde virkelig tenkt seg om to ganger.

Dere burde skrive en liste over hva pengene brukes til, husleie, strøm, vann, mat osv burde komme i første rekke, deretter kan dere bruke penger på diverse andre ting som er mindre viktig; her inngår spesielt røyk, snop og andre ting som ikke har noe med overlevelse å gjøre.

Når det kommer til moren og faren din så virker det som om at de er såpass gode venner at de kan flytte sammen igjen som samboere og dermed har dem mer penger å rutte med.

Men dette er nå mine meninger og forslag til hva dere burde tenke på, hva dere gjør er opp til dere, men om dere vil ha mer penger til mat osv så burde det virkelig gjøres omprioriteringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...