Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familien sliter økonomisk

Gjest gutt17

Anbefalte innlegg

Retten til råd og veiledning angående økonomiske vanskeligheter er nedfelt i sosialtjenesteloven § 4-1. En slik rett er også lovfestet i gjeldsordningsloven § 1-5. Jamfør videre §§ 1-2, 1-3, 1-4 og 2-1 i gjeldsordningsloven.

En gjeldsordning er siste løsning dersom de økonomiske problemene regnes som alvorlige. Da er det i så fall namsmannen som man skal kontakte. Det er flere vilkår som må oppfylles, men denne informasjonen kan man få fra namsmannen.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AvidGamer: Jeg må hvirkelig takke får omtanken :) Blir faktisk rørt her hehe.

Nødpenger? tja får vel foreslå det til foreldrene mine. her er komt veldig mangen bra forslag og det takker jeg meget mye får :) Men dette med nødpenger, er det slik man får kontant da eller siden man må ned der og hente?

andersio: takker får omtanken. Ja ting ordner seg nok til slutt. Det er altid lys i enden av tunnellen, men er det og finne lyset som ikke altid er like enkelt.

Jeg har benyttet nødpenger selv for veldig MANGEN år siden. Ja, du får penger i hånden. Du må fylle ut en del papier osv. Det er penger som er meint for mat. Med andre ord for de som virkelig sliter.

Tror faktisk det er kommunen som ordner det om jeg husker korrekt. Er nå usikker om den ordningen fins lenger, men skader ikke å spørre.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest haphrman soctety

AvidGamer: Hehe ja sant det, skader ikke og høre litt med dem :)

jajamensen: jeg blir også sjeldent rørt men jeg er helt enig med deg. Det han sa var veldig rørende, og det varmer hjertet mitt at det finst folk som AvidGamer :)

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

jeg får min del har ikke noe særlig kontakt med noen slektninger. Er sovidt jeg sier hei til dem da jeg treffer på dem, bortsett fra ene onkelen og tanten min som bor på andre siden av landet. Mine foreldre har selfølgelig litt mer kontakt med slektningene men ikke sånn alvorlig mye akkurat, men er mulig dem stiller opp

Lenke til kommentar

Dette er selfølgelig triste greier, men jeg stusset veldig over hvor lite foreldrene dine tjener, dette er jo mindre enn hva en lærling har i året. Hva jobber dem med? Og er det ingen muligheter for ekstra timer/ekstra jobb?

Har dere huslån?

Selg bilen og kjøp en billigere, snakk med banken om dere kan bake alle forbrukslånene og slik inn i huslånet.

Lenke til kommentar

133,50,- * 38t/uken * 48uker = 243 500,- (brutto)

243 500,- / skatt = 188500,- (netto)

Sånn sirkus, samt er vel mulig å få noe fratrekk og stønader. Men minstelønn gir ikke akkurat så veldig mye å rutte med. Har ikke foreldrene til TS fulltidsjobb blir da også inntektene enda lavere. Jeg tenker vanligvis ikke over det, men det er virkelig ikke så lett å klare seg i Norge er man uten utdannelse eller fagbrev eller annen kompetanse som gjør en verdsatt innen arbeidslivet.

Må si ståpåviljen din imponerer. Men skal du komme deg litt opp og frem vil det virkelig være en stor fordel for deg om du fullfører videregående utdanning. Det er selvfølgelig flere måter å gjøre dette på, en har blant annet studiekompetanse etter 23/5-regelen; eller du kan forsøke deg på noe mer praktisk rettet.

Lenke til kommentar
Gjest ola nordmann

Med 36% skatt blir det vel ca. drøye 400.000 brutto for faren, og snaue 300.000 brutto for moren.

Ka du har sniffa for å komme fram tel di tallan? xD

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig at du som mindreårig må jobbe for at familien skal klare seg, men når familien først er i den situasjonen så må jeg si at jeg er imponert over at du tenker over å faktisk gjøre en innsats for å bedre familiens situasjon. Nå er det slik at NAV vil kunne hjelpe til med betaling av forskjellige utgifter, under visse forutsetninger. Nå vet ikke jeg hvorfor den økonomiske situasjonen er slik den er, da det kan skyldes så mange forhold. Det NAV i praksis vil gjøre er så se på familiens inntekter og utgifter og deretter støtte ut fra gitte satser og regler. Hvis det er så ille at dere knapt nok har mat i kjøleskapet så er det på høy tid å søke om sosialstønad. Det er ikke noe nederlag, og det er heller ikke noe å skjemmes over. Vi har slike sosiale goder av en grunn, nettopp for at vi ikke skal ha folk som sulter i dette landet.

Jeg vet heller ikke hva dine foreldre har forsøkt av løsninger i forhold til sosiale goder, men de kunne kanskje tatt turen innom NAV for å finne ut om de, i alle fall i en periode, har rett på økonomisk støtte fra sosialen. I tillegg vil det nok være aktuelt å se på hvilke utgifter man kan kutte i, og forbrukslån ringer gjør at det ringer en varselsbjelle hos meg. Forbrukslån er en meget dyr investering, så det KAN være gjordt dårlige økonomiske valg som gjør at familien nå, sliter med å betale sine fordringer. Selv vil jeg aldri ta opp forbrukslån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

med de lønningene så er det vel ikke akuratt noe 100% stilling dem har?

kanskje enda en deltidsjobb eller finne en ny jobb , lettere sagt enn gjort kanskje ..

men når du blir 18 så åpner dørene seg litt letter i arbeidsmarkedet og forhåpentligvis får lappen... men det er jo en stund til..

snart julebord sesong, og utelivsbransjen skriker etter folk, rydd, servitør, oppvakshjelp etc.

og for all del møt opp personlig men en grei søknad

hvis du bor i haugesund (eller i nørheten) så send meg en pm,

så har jeg jobb til deg, 10-15 timer i uka..

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

har seg slik at min far trenger bil til og fra jobb da han skal kjøre over fjellet, og der kommer han seg ikke med moped/scooter, så om han selger bilen, da trenger han uansett en billig bil.

AvidGamer: Får mat, men av og til så kan det være 2-3 dager gamle brødskiver, og ingenting annet får vi ikke har hatt penger til mer mat/middag. Og som regel står det bare 1-2 utvalg av pålegg i kjøleskapet. Ja rema 1000 er vi snare og handle på om vi har penger :p

toazty: jeg bor desverre ikke i nærheten av Haugesund :(

Bor 6-5 timer fra der ca, så blir desverre får langt :( Men tusen takk får tilbudet :)

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

glemte og si at det er noen dager i ny og ne vi ikke har mat, men som regel er her noe spiselig, men skikkelig middagsmat og skikkelige brødskiver og slikt er svært sjeldent :(

Lenke til kommentar

Huuuufffff.

Seriøst, her svikter foreldrene dine stort. Er noe de holder på med som er HELT gale. Dette er egentlig en sak barnevernet skulle vært informert om.

Du bor ikke nær Stavanger altså? Er der jeg bor.

Det koster jo 19Kr for en Landlord kjøttdeig i REMA 1000. 6 kr for Landlord spaggetti saus, 11 Kr for spaggetii pasta. Altså ca40 Kr for en middag! Og det klarer ikke de å finne penger til?

Kneip brød er bare 5.50Kr!

Røyker foreldrene dine? MYE penger sløst der!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...