Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familien sliter økonomisk

Gjest gutt17

Anbefalte innlegg

<p>

Hei. Jeg tenkte jeg måtte spør om råd, og tenkte jeg skulle ty til med og prøve her da jeg ikke har noen andre og snakke med.

familien min har slitt veldig mye økonomisk den siste tiden. Har skilte foreldre men vi er en familie uansett får dei er gode venner og bor ikke langt fra hveradre og vi deler fortsatt på det lille vi har, og feirer jul sammen.

Men nå er det slik at dei har en del gjeld, og lønningene ikke altid strekker til og betale regningene. I beste fall så er der igjen en tusen lapp eller to så vi skal leve på resten av mnden. Jeg har nylig fått meg jobb via nav (200kr dag ca) men det hjelper ikke sånn veldig mye, men er da til litt hjelp. Har lenger tid prøvd og søke jobb uten resultat så da vart det desverre via NAV nå.

Skal ærlig innrømme at det er tungt og komme hjem til et så og si tomt kjøleskap, og må spise både skive til alle måltider til tider, og til tider må vi sulte. Bare av og til vi har råd til skikkelig middag, og det sliter på oss alle i familien, og vi vet snart ikke hva vi skal gjøre.

Er ikke noe gøyt og sovidt ha mat på bordet.

Noen som har tips til hva vi kan gjøre?

Mvh

Gutt 17.

</p><p><br></p><p><br></p>

Endret av Hårek
Trådstarter begynte som anonym, men er senere i tråden registrert bruker 'HanDerJa'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dere virkelig sliter å mye, er det rart at mor di har ikke søkt om bostøtte fra NAV. Tror at det er en mulighet.

Er det ting som dere kan avbestille for å spare penger? Kabel TV f,eks?

Bytte leverandør på diverse ting (som telefon/internett osv)?

Hva med vaske jobb? Disse er som regel mornings jobber eller helg og kan lett utføres selv om du går på skole.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

min mor har bostøtte og vaskejobb, men strekker tydeligvis ikke nok til :(

blir selv 18 i år, og driver i smått og sparer opp til billappen,(budbil sjofør) får jeg er sikkret jobb om jeg klarer og få den innen April, og da tenker jeg og hjelpe både min mor og far økonomisk, og gi dei en sum i mdnen får at jeg får bo her også kjøpe litt mat.

Jeg har prøvd og finne deltidsjobber/helgejobber her i distriktet men har fått avslag på alt.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Ja det hadde nå vært et greit alternativ det :)

jeg tar det jeg kan få hehe. men der hun vasker der er bare hun som vasker, får der trenger dei bare en person som vasker, men er vel andre muligheter her jeg kan prøve meg på.

Lenke til kommentar

Prøv å få en jobb som hjelper til litt, men som ikke ødelegger for skolen din, deltid hos en dagligvarebutikk kan være noe, med greit betalt og variert arbeidstid.

I tillegg håper jeg at du søker stipend? For hva du beskriver skal du får fullt stipent, som er noe ala 15000 per semester tror jeg.

Og forøvrig syns jeg det er rart at dere ikke for nok støtte av NAV, dette virker jo som under fattigdomsgrensa i Norge (merk i Norge ikke verden, så jeg ikke for skrellt huden full)

Edit: Og så håper jeg at du prøver forsette å utdanne deg som det du ønsker å bli, og er det budbil sjåfør så er jo det bra, vis ikke så forsett med skolen, selv om det kan være veldig vanskelig og kanskje tom umulig.

Endret av CThomassen
Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

går desverre ikke skole nå grunnet psykiske årsaker, men skal begynnde på skole til neste år og vil ut på sjøen etter det, så er jo lov og håpe :)

men jeg har en jobb på butikk via nav allerede (er devsrre ikke så stort utvalg her), men kansje i kassa på bensinstasjonen kan være noe.

Jeg får forhøre meg og sjekke. Ja jeg syns også det er rart vi ikke får nok støtte fra NAV men slik er desverre Norge blitt.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Mor får barnetrygd siden jeg fortsatt er 17 og bostønad og lønn får vaskejobben. Min far får lønn (ca 150 tusen i året etter betalt skatt).

Min far har forbrukslån og billån, også vanlige utgifter som regninger og husleige osv.

Min mor har også lån, men det er noe lavere, men hun har lavere inntekt enn min far. Tror det er rundt 120 tusen i året hun ligger på etter betalt skatt.

Men noen som vet om noen løsninger til og kansje få ryddet opp litt i økonomien? bortsett fra at jeg tar på meg ekstrajobber, men det har jeg tenkt til uansett også, men kan være litt greit om man kan klare det på andre måter også.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Ja det er ganske kriminelt AvidGamer :(

Wizzlee: ja jeg har nevnt til min far at han bør vurdere og selge bilen sin fordel får og betale ned billånet, og heller kjøpe seg en litt billigere. Han er avhengig av bil til og fra jobb, men finst jo mye bra til billig penge som kan vare noen år til vi får økonomien på stell igjen.

Og vi kjøper mye first price. Vi har det billigaste telefonalternativene hvertfall. Jeg har selv kontantkort, pga vart får dyrt med abenomang på flere telefoner.

SLIguy: Nei har ikke gjort det, men det var jo et bra tips :)

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

jeg spurte mamma om inntektene, det hadde vist synket kraftig ned dei siste årene. Jeg hadde hentet dette fra skattelistene, men inntekten hennes er ikke mer enn 108 tusen i året ca nå. Jeg hadde hentet fra 2006. Så pengene har ikke akkurat blitt noe mer av.

Og spørte også min far nå, og der har også sunket. 146 tusen i året ca. Huff :(

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

AvidGamer: Jeg må hvirkelig takke får omtanken :) Blir faktisk rørt her hehe.

Nødpenger? tja får vel foreslå det til foreldrene mine. her er komt veldig mangen bra forslag og det takker jeg meget mye får :) Men dette med nødpenger, er det slik man får kontant da eller siden man må ned der og hente?

andersio: takker får omtanken. Ja ting ordner seg nok til slutt. Det er altid lys i enden av tunnellen, men er det og finne lyset som ikke altid er like enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...