Gå til innhold

Hva er mine rettigheter i denne saken?


marthhlo

Anbefalte innlegg

Selvsagt må det konstateres at det er samme feil tredje gang. Det kan gjøres enten ved å sende varen til verksted, eller ved selvsyn i butikk. Men selger har ikke rett til å forsøke å reparere.

 

javel...lol

 

Hvem er det som motsier segselv nå?

Det er ikke alltid at selger er kompetent nok til å vurdere en mangel - noe du selv beviser her - og derfor velger de fleste butikker å sende varen inn til et verksted for å få konstantert feilen, ikke for å reparere den. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære folk. Hvis den samme mangelen (som opplevd av kunde: om det skyldes to forskjellige dippedutter fra gang til gang har ikke noe å si) gjør seg gjeldende tre ganger, medfører det hevingsrett. Altså: Selger har ikke noe tredje utbedringsforsøk, men det er vanlig at man sender produktet på verksted en tredje gang for å få bekreftet at det også denne gangen er en mangel og ikke en brukerfeil. Gruffet oppstår når folk som har jobbet med salg og automatisk har blodpeiling eller har en kompis som har studert juss eller noe sånt prøver å lansere egne versjoner. Det står svart på hvitt, enklere enn jeg husket i forbrukerkjøpslovens paragraf tredve at

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Lenke til kommentar

Men hva menes med ytterlige avhjelp er rimelig?

 

Normalt vil jeg tro dette kommer til anvendelse der et produkt er svært kostbart, som f.eks. en bil. Jeg har enda ikke hørt om noen som har fått hevet kjøpet etter to reperasjoner av en nyere bil med samme feil.

 

Jeg jobber med ikke med forbrukerrett selv, og det er noen år siden jeg hadde dette på Universitetet men jeg mener det er meningen bak den formuleringen.

Lenke til kommentar

Selvsagt må det konstateres at det er samme feil tredje gang. Det kan gjøres enten ved å sende varen til verksted, eller ved selvsyn i butikk. Men selger har ikke rett til å forsøke å reparere.

 

javel...lol

 

Hvem er det som motsier segselv nå?

Vet du hva det innebærer å reparere noe? Denne får meg til å tro at du ikke gjør det. Og da er det jo ikke rart vi har vært uenige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...