marthhlo Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei! Lurer på om jeg har noen krav eller rettigheter i denne saken: Kjøpte iPhone 3GS i mai 2010. Allerede i juni begynnte den å skru seg av, og mikrofonen og høytaleren ble ødelagt.Dette uten at jeg hadde mistet den ned eller gjort noe for å forårsake dette. Dette var Network Norway, som jeg kjøpte iPhonen fra, enig i siden den ikke hadde noen synlige ytre skader. Iphonen ble derfor sendt inn på reperasjon, og jeg fikk den tilbake 1 1/2 mnd etterpå. Til min store skuffelse var høytaleren fortsatt ødelagt, og iPhonen skrudde seg fortsatt av når den ikke skulle. Igjen ble den sendt inn på reperasjon i slutten av juli. Så tok det over en mnd uten at jeg hørte noe. Jeg ringte Network Norway for å høre om den sanrt var ferdig, men fikk til svar at "det tar sin tid med iPhone". Jeg ringte igjen når det hadde gått en og en halv mnd, men fikk akkurat det samme svaret. Dette gjentok seg 3-4 ganger helt til forrige uke (38), da jeg fikk snakke med en annen person. Han stusset på at det hadde tatt så lang tid, og skulle ringe når han visste noe mer. Uken gikk, og jeg fikk ikke noen tlf fra Network Norway, så jeg ringte selv denne uka(39), og først da fikk jeg svaret: Iphonen hadde ligget hos posten i nå over 2 mnd, for de hadde sendt den til feil adr, og først nå blitt sendt inn til reperasjon. Dette fører nå til at jeg minst må vente en mnd til før jeg får iPhonen min. Det vil si at jeg si at jeg ikke kunne ha brukt iPhonen i 6/7 mnd , til tross for at jeg ringte opptil 7 ganger for å finne ut hva som hadde skjedd, hadde de bare latt det ligge helt frem til nå. Så det jeg lurer på om de har lov til å gjøre slik uten å få noen konsekvenser av det? Jeg skjønner at alle kan gjøre feil, men dette er uholdbart. har jeg rett til å heve kjøpet og få tilbake pengene mine? Eller noe sånnt? Takk på forhånd, Marthe Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Etter så lang tid, så har du rett på et lånetelefon meiner nå jeg. Ellers har du egentlig ikke noe annen rettigheter tror jeg. Men etter 3 reperasjons forsøk, og om den er forsatt ødlagt, så har du rett til å heve kjøpet å få pengene igjen eller få helt ny produkt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Etter så lang tid, så har du rett på et lånetelefon meiner nå jeg. Ellers har du egentlig ikke noe annen rettigheter tror jeg. Men etter 3 reperasjons forsøk, og om den er forsatt ødlagt, så har du rett til å heve kjøpet å få pengene igjen eller få helt ny produkt. Jeg ser ikke noe grunn til at heving ikke er mulig - forhandler har jo ikke avhjelpet problemet, hverken første gang, eller andre gang som egentlig slik jeg leser dette var en videreføring av førstegangsproblemet. Men jeg tar meg likevel i å undres; den ble kjøpt via Network Norway, men betyr det at TS er næringsdrivende eller den er kjøpt via bedrift? Minnes jeg rett selger ikke Network Norway til private, det er Onecall som gjør. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 De har ikke klart å fikse feilen innen rimelig tid (ansett som innen fem uker av Forbrukerrådet) og du har derfor krav på heving mener nå jeg. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter så lang tid, så har du rett på et lånetelefon meiner nå jeg. Ellers har du egentlig ikke noe annen rettigheter tror jeg. Men etter 3 reperasjons forsøk, og om den er forsatt ødlagt, så har du rett til å heve kjøpet å få pengene igjen eller få helt ny produkt. Jeg ser ikke noe grunn til at heving ikke er mulig - forhandler har jo ikke avhjelpet problemet, hverken første gang, eller andre gang som egentlig slik jeg leser dette var en videreføring av førstegangsproblemet. Ifølge kjøpsloven så har butikken rett til å førsøke å reparere 3 ganger. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter så lang tid, så har du rett på et lånetelefon meiner nå jeg. Ellers har du egentlig ikke noe annen rettigheter tror jeg. Men etter 3 reperasjons forsøk, og om den er forsatt ødlagt, så har du rett til å heve kjøpet å få pengene igjen eller få helt ny produkt. Jeg ser ikke noe grunn til at heving ikke er mulig - forhandler har jo ikke avhjelpet problemet, hverken første gang, eller andre gang som egentlig slik jeg leser dette var en videreføring av førstegangsproblemet. Ifølge kjøpsloven så har butikken rett til å førsøke å reparere 3 ganger. Nei - nå får du gi deg. Butikken har adgang til avhjelp 2 ganger Butikken skal reparere innen rimelig tid Kunden har adgang å heve allerede første gang, men hvor bra det går er en annen sak. Avhjelp skal skje uten vesentlig ulempe - et feilet avhjelpsforsøk som utløser at kunden er uten telefon i månedsvis er ikke avhjelp uten vesentlig ulempe eller innen rimelig tid, og utløser således misligholdsbeføyelser mhp avtalen rundt kjøpet. Dog om dette er et forbrukerkjøp ettersom kunden referer til Network Norway er jeg usikker på. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nå har jeg jobbet innen salg. Det er 3 ganger. Forbrukerrådet: Det fjerde spørsmålet handler om kunden har rett til å bytte en vare i stedet for at den skal repareres. Ifølge Forbrukerrådets Arnt Olaf Stillerud kan kundene selv bestemme om de vil la butikken reparere, eller om de vil ha et nytt produkt. Og det allerede første gang feilen oppstår, såfremt feilen ikke er bagatellmessig. Oppstår samme feil tre ganger, kan kunden heve kjøpet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nå har jeg jobbet innen salg. Det er 3 ganger. Forbrukerrådet: Det fjerde spørsmålet handler om kunden har rett til å bytte en vare i stedet for at den skal repareres. Ifølge Forbrukerrådets Arnt Olaf Stillerud kan kundene selv bestemme om de vil la butikken reparere, eller om de vil ha et nytt produkt. Og det allerede første gang feilen oppstår, såfremt feilen ikke er bagatellmessig. Oppstår samme feil tre ganger, kan kunden heve kjøpet. At du har jobbet innen salg betyr ikke at du har rett dessverre, da skulle vitterlig en hver forhandler her inne med ideer ha rett, og andre ikke....sånn har det ikke vært de siste årene du Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Ikke vær så forbanna vesle kjekk. Det har vært 3 ganger de 9 årene jeg jobbet innen salg. Sluttet for 5år siden...og om du ser på linken til forbrukerådet ser du at den artikkelen var skrevet i 2002... Bare fordi DU ikke var klar over at det er sånn, betyr ikke at det ikke har vært sånn i MANGEN år. Endret 29. september 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Ikke vær så forbanna vesle kjekk. Det har vært 3 ganger de 9 årene jeg jobbet innen salg. Sluttet for 5år siden...og om du ser på linken til forbrukerådet ser du at den artikkelen var skrevet i 2002... Bare fordi DU ikke var klar over at det er sånn, betyr ikke at det ikke har vært sånn i MANGEN år. hm - hissig i dag? Her er en sak hvor det var første gangs klage, men butikken tok den ikke på service - heving ble godkjent på bakgrunn av ingen retting innen rimelig tid: http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2009011833&dokid=30846&versjon=1&variant=P& Idet avhjelpikke er utført innen rimelig tid har klageren krav på heving av kjøpet etter fkjl § 32 Nå - heller ikke i denne saken er det noe rimelig tid, det er snakk om månedsvis slik jeg ser det uten gjenstand. Analogien fremstår rimelig tydelig i denne saken, og slår uansett en diger sprekk i din argumentasjon om at selger ubetinget har krav på 3 avhjelpsforsøk. For ordens skyld sier § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. nå - er det du, eller jeg som ikke kan lese, men 3 avhjelpsforsøk leser jeg vitterlig ikke i de avsnittene, se spesielt uthevet. Og jeg leker veslekjekk? spar meg... edit: Men hvis du sluttet i salg for 5 år siden, så var forbrukerkjøpsloven 2-3 år gammel. Før det gjaldt kjøpsloven med tynnere regelsett, og hvis dine 6-7 før den tid er med den, og du bruker den som utgangspunkt for å tolke regler som var relativt nye da du sluttet, så tror jeg du er på rimelig tynt grunnlag, og argumentet at du har jobbet i salg er mildt sagt tynt. For all del - det finnes forhandlerene som belærer meg i mitt arbeid om at de er fagforhandlere, men de taper likefult for det.. Endret 29. september 2010 av Christian86 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Etter så lang tid, så har du rett på et lånetelefon meiner nå jeg. Ellers har du egentlig ikke noe annen rettigheter tror jeg. Men etter 3 reperasjons forsøk, og om den er forsatt ødlagt, så har du rett til å heve kjøpet å få pengene igjen eller få helt ny produkt. Jeg ser ikke noe grunn til at heving ikke er mulig - forhandler har jo ikke avhjelpet problemet, hverken første gang, eller andre gang som egentlig slik jeg leser dette var en videreføring av førstegangsproblemet. Ifølge kjøpsloven så har butikken rett til å førsøke å reparere 3 ganger. Nå har jeg jobbet innen salg. Det er 3 ganger. Forbrukerrådet: Det fjerde spørsmålet handler om kunden har rett til å bytte en vare i stedet for at den skal repareres. Ifølge Forbrukerrådets Arnt Olaf Stillerud kan kundene selv bestemme om de vil la butikken reparere, eller om de vil ha et nytt produkt. Og det allerede første gang feilen oppstår, såfremt feilen ikke er bagatellmessig. Oppstår samme feil tre ganger, kan kunden heve kjøpet. Her motsier du deg selv. Først sier du at de har rett til å forsøke å reparere tre ganger. Så kommer du med dokumentasjon som viser at de har rett til å reparere to ganger. Mens tredje gangen er det heving av kjøp. Altså ingen reparasjon. Det er det siste som er korrekt. Lenke til kommentar
dudde Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Ikke vær så forbanna vesle kjekk. Det har vært 3 ganger de 9 årene jeg jobbet innen salg. Sluttet for 5år siden...og om du ser på linken til forbrukerådet ser du at den artikkelen var skrevet i 2002... Bare fordi DU ikke var klar over at det er sånn, betyr ikke at det ikke har vært sånn i MANGEN år. Sitat: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Link til siden: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30 Endret 29. september 2010 av dudde Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg ser på det likevel på 3 forsøk. Altså, første gangen krever kunden ny. Så dukker samme feil opp, butikk kan rep 2 ganger. Virker de har omskrevet prosessen, men 3 ganger "innlevering" er forsatt der, men de har gitt retten på ny i første trinn isteden. Lenke til kommentar
dudde Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg ser på det likevel på 3 forsøk. Altså, første gangen krever kunden ny. Så dukker samme feil opp, butikk kan rep 2 ganger. Virker de har omskrevet prosessen, men 3 ganger "innlevering" er forsatt der, men de har gitt retten på ny i første trinn isteden. Det er ny DEN trede gangen, det er i hvartfal det jeg ble fortalt av forbrukerkjøpsrådete når jeg ringte dit for 2 månder siden. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg ser på det likevel på 3 forsøk. Altså, første gangen krever kunden ny. Så dukker samme feil opp, butikk kan rep 2 ganger. Virker de har omskrevet prosessen, men 3 ganger "innlevering" er forsatt der, men de har gitt retten på ny i første trinn isteden. Ikke tre forsøk, to forsøk, tredje gangen har ikke selger lengre rett til et forsøk på reparasjon. Da kan kunden kreve heving. Heving er ikke er forsøk på reparasjon. (Forutsetter samme feil alle gangene) Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Ikke tre forsøk, to forsøk, tredje gangen har ikke selger lengre rett til et forsøk på reparasjon. Da kan kunden kreve heving. Heving er ikke er forsøk på reparasjon. (Forutsetter samme feil alle gangene) Men selger har mulighet for å undersøke varen selv ved 3 gangs feil for å sjekke at varen ikke er blitt skadet av ytre påvirkninger som ikke dekkes gjennom forbrukerkjøpsloven. Endret 30. september 2010 av Flodec Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Selvsagt må det konstateres at det er samme feil tredje gang. Det kan gjøres enten ved å sende varen til verksted, eller ved selvsyn i butikk. Men selger har ikke rett til å forsøke å reparere. Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Uken gikk, og jeg fikk ikke noen tlf fra Network Norway, så jeg ringte selv denne uka(39), og først da fikk jeg svaret: Iphonen hadde ligget hos posten i nå over 2 mnd, for de hadde sendt den til feil adr, og først nå blitt sendt inn til reperasjon. Jeg ville sjekket sporingshistorikken her. Kan godt være at posten leverte den til feil adresse, men Posten tar vanligvis ikke vare på pakker i samme lokale over to måneder. Det som sikkert har skjedd er at de har levert den til Network Norway, og de har oppbevart den på feil adresse i to måneder. Redigert: Ops, sorry, Orjanp. Fikset Endret 6. oktober 2010 av Calondriel Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Calondriel: Jeg må be deg om å fjerne quoten du har i innlegget ditt, da du ikke quoter meg. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Selvsagt må det konstateres at det er samme feil tredje gang. Det kan gjøres enten ved å sende varen til verksted, eller ved selvsyn i butikk. Men selger har ikke rett til å forsøke å reparere. javel...lol Hvem er det som motsier segselv nå? Endret 5. oktober 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå