Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med å få sove

atwater

Anbefalte innlegg

Har fått det problemet nå i det siste, jeg går på skole så jeg står opp rundt halv syv om morgningen og går på skolen. Når jeg kommer hjem gjør jeg ikke stort, er kanskje ute med venner noen ganger, eller så sitter jeg hjemme foran pc eller tv. Når jeg kommer hjem igjen fra venner, så er vel klokken kanskje ni halv ti, og da setter jeg meg ned forran pc eller tv. Der kan jeg sitte til 2-3 tiden på natten før jeg går å legger meg.

Grunnen til det er fordi jeg ikke er trøtt, så jeg bare sitter oppe. Men når klokken er rundt 2-3 så må jeg legge meg for å få litt søvn før jeg skal på skolen dagen etter. Jeg sover ikke når jeg kommer hjem fra skolen, så det er ikke problemet. Hvis jeg prøver å gå å legge meg rundt 11 tiden på kvelden får jeg ikke sove. Vet ikke hvorfor, og dette har begynt å gå ut over skole, jeg har vært borte fra skolen pga dette. Fordi jeg får for lite søvn.

Er det noen som kan hjelpe meg? Liker veldig godt å sove, men får ikke sove i ukedagene :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du spiller og surfer mye, vil hjernen jobbe for mye og trangen til søvn føles ikke lenger så påtrengende. Prøv å legge deg i 10-11 tiden, og les eller gjør andre litt mer anstrengende aktiviteter så kommer nok søvnen krypende...

Fysisk aktivitet et par-tre timer før du skal legge deg vil også kunne hjelpe på søvnen...

Endret av Blodsbaronen
Lenke til kommentar

Forsinket søvnfase syndrom?

Kilde: http://www.lommelegen.no/322535/forsinket-sovnfasesyndrom

Døgnrytmeforstyrrelser er ganske vanlige. Forsinket søvnfasesyndrom er den hyppigste av døgnrytmeforstyrrelsene' date=' og [b']kjennetegnes av at hele søvnfasen er forskjøvet til et senere tidspunkt enn normalt. Ved denne lidelsen er det vanskelig å sovne om kvelden, og man ligger gjerne våken til klokken to eller senere.[/b]
Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...