Zork Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hei, Har i de siste ukene lest en hel del anmeldelser og annonser for digitalkameraer og har endelig bestemt meg for å gå for Canon G5. Men, i min søken har jeg fundert på en del ting og blant annet dette med lukkertiden på digitalkameraer. G5 har en maks lukkertid på 15 sekunder og, av de kameraene jeg vurderte, tror jeg den største lukkertid var Sonys DSC-F717 som har 30 sekunder. Er det noen grunn til at lukkertiden er såpass begrenset på digitale kamera? Teknisk sett burde det vel være en enkel sak å legge inn lenger lukkertider og gjerne hive på en 'uendelig' lukkertid så lenge utløseren ble holdt inne for den del...? 15 sekunder holder vel til det meste, men ved nattfotografering og ting som lyn og fyrverkeri kunne en jo ønske seg noe lenger... Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 15 sekunder holder vel til det meste, men ved nattfotografering og ting som lyn og fyrverkeri kunne en jo ønske seg noe lenger... Kan ikke hjelpe deg, men... Hvordan i allverden skal du greie å fotografere et lyn i 15-30sekunder??? Og fyrverkeri??? Jammen ikke lange stunden disse tingene står i ro... Lenke til kommentar
2roll Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 15 sekunder holder som oftest, men det er klart at det hadde vært greit med mer. Problemet ligger i CCD-brikken. Ved lange opptak, så generer brikken mye støy. Det finnes flere måter å begrense denne støyen, men jo lenger lukkertid, jo vanskeligere er det. Derfor begrenser gjerne produsentene lukkertiden, for å unngå de værste problemene. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Problemet ligger i CCD-brikken. Ved lange opptak, så generer brikken mye støy. Det finnes flere måter å begrense denne støyen, men jo lenger lukkertid, jo vanskeligere er det. Derfor begrenser gjerne produsentene lukkertiden, for å unngå de værste problemene. Aha. Funderte på om det kunne være noe sånt. Takker Lenke til kommentar
Zork Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Hvordan i allverden skal du greie å fotografere et lyn i 15-30sekunder??? Og fyrverkeri??? Jammen ikke lange stunden disse tingene står i ro... Nei, det er derfor en trenger litt lengre lukkertid for å 'fange' dem Lang lukkertid, og så er det bare å håpe at ett lyn dukker opp der kameraet peker. Må ha det mørkt rundt deg bare, slik at du ikke får for mye lys'støy', mens en venter på lynet. Lang lukkertid til fyrverkeri vil ofte gi flere raketter i samme bildet og kan gi veldig stilige bilder. Poenget med lang lukkertid er at så lenge det er mørkt rundt kameraet og der det 'peker', så vil alt lys som dukker opp avtegne seg i bildet. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hvordan i allverden skal du greie å fotografere et lyn i 15-30sekunder??? Og fyrverkeri??? Jammen ikke lange stunden disse tingene står i ro... Nei, det er derfor en trenger litt lengre lukkertid for å 'fange' dem Lang lukkertid, og så er det bare å håpe at ett lyn dukker opp der kameraet peker. Må ha det mørkt rundt deg bare, slik at du ikke får for mye lys'støy', mens en venter på lynet. Lang lukkertid til fyrverkeri vil ofte gi flere raketter i samme bildet og kan gi veldig stilige bilder. Poenget med lang lukkertid er at så lenge det er mørkt rundt kameraet og der det 'peker', så vil alt lys som dukker opp avtegne seg i bildet. Der fikk jeg den... :oops: Og det var jo ganske innlysende også, når man først fikk det forklart... ...sniker meg ut døren igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå