F!owerpower Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Jeg har egentlig ikke peiling på motorer og slikt siden jeg er jente så jeg tenke og spørre litt her. For ca 2 uker siden kjøpte jeg en brukt peugeot vivacity, 2004 modell, tror den var kjørt nesten 8000. Men hvertfall, den har funket fint men har oppført seg egentlig litt merkelig siden jeg fikk den,men jeg har oversett det litt fordi jeg ikke viste om det skulle være sånn og er alene hjemme denne mnd så har ikke fått noen erfarne til og se på den,men det trengs nå... Det begynte med at jeg måtte kanskje prøve sånn 4 til 5 ganger om morgenen for og få den til og starte, er jo litt kaldt ute nå men den børr jo kunne starte ok. Når den har stått parkert på skolen min mens jeg har hvert der har jeg måtte prøvd sånn 3 ganger kanskje med og få den i start når jeg skal hjem senere på dagen, de andre får start med engang. Greit min er 2004 modell men det skal vel ikke ha noe og si? Det andre har hvert at den har brukt litt tid på og komme opp i hastighet, det går veldig opp og ned, noen dager går den fortere opp og noen ganger bruker den lengre tid.. så har det og hvert en periode nå spesielt når det har regnet mye at den har kjørt ok under 40km/t så når jeg har komt opp i 45 og opp mot 50 så har den lagt noen merkelige lyder... akkurat som om noe er løst på en måte.. og når jeg kommer over 55 så går de lydene litt vekk igjen.. men dette var litt bedre når det var finere vær ute da. det som også er skummelt er at viss jeg kjører i litt stor fart, eller rundt 50/60 liksom og slipper gassen litt eller bremser ned så lager den en jæævla smellelyd, men er kanskje bare 2 ganger i løpet av dagen liksom men er sykt ekkelt... Oi, når jeg leser det selv er det jo faktisk en del ting med den allerede og jeg har kun hatt den i to uker eller noe... men det værste begynte igår, var helt creepy. I forgårs så kjørte jeg den hjem fra en vennine og merket at den lagde utrolig mye lyd, jeg merket det dritgodt selv med hjelm på liksom... tenkte ikke mer på det og neste morgen, altså igår så skulle jeg kjøre den til skolen og lyden var helt JÆVLIG. var driiithøy slags smelling eller ja noe sånn.. og ble høyere når jeg gasset.. jeg turde ikke kjøre den helt til skolen så parkerte den ti min unna og gikk resten, hadde hvert flaaut. så når jeg hentet den etter skolen og skulle kjøre den var det helt sykt, den lagde så syykt høy lyd og ALLE på veien snudde seg og lo, jeg lo syyykt selv for hele situasjonen var så morsom, måtte stoppe ett sted bare for og grine av latter. Alle lo, utenom noen på en byggningsplass, for de hadde hørselsvern På slutten av veien hjem til meg.. klarte ikke mopeden og kjøre i oppoverbakken engang, måtte omtrent bruke beina, var sikkert 5km/t.. folk holdt seg foran ørene, seriøst. Og var en ungdom som kjørte bil bak meg, som filma, herregud jeg lo så fæært inni hjelmen! Jeg kunne ikke kjøre den opp alle bakkene til meg så parkerte den nedi veien, og det var så vidt jeg kom meg dit, og der står den nå.. HVA I ALLE DAGER ER DET SOM SKJER?? og en an ting... børr jeg ikke klage til hun jeg kjøpte den av?? jeg syns dette er dårlig gjort, den skulle være helt fin og alt sånn. Så en helt annen ting. Hvor fort er det EGENTLIG lov og kjøre med scooter, så vidt jeg vet så er ikke denne trimmet ( jeg vil ikke ha den trimmet heller) men det kjører lett i 60 liksom?... den kommer opp i 60 på den som viser fartsgrensa. så jeg kjører i det, i 60 og 70 sonene. og når vi kjørte på trafikkskolen kjørte vi i 60 og de sa ingenting.... hva er egentlig lov? føler egentlig ikke de kan ta oss for noe, for burde hvert lov og kjørt i 60 i en 60 el 70 sone.. så man ikke forsinker trafikken, og pluss at man holder jo grensa. Menmen, håper noen vet svaret på hva i alle dager som skjer med scooteren min... På forhånd takk Endret 28. september 2010 av F!owerpower Lenke til kommentar
oyhje Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Den smelle lyden hørest ut som ettertenning i eksosanlegget,Jeg har skuter selv, min bråke noe jævelig, så tok jeg å kjøpte ny pakning til eksosanlegget å nå er den verste lyden vekk (Min er trimmet). Men jeg hadde ikke ettertenning, Du skriver at du sliter med å få start, de kan være at du trenger ny tennplugg. Fartgrensen for moped er jo 45 km/t, men politiet bryr seg lite om den går 50-55, jeg lågg jo bak en politibil i 80, de gadd ikke å stoppe engang. Når du kjøpte skuteren, sto det: Selges som den står? visst de gjorde de så kan ikke du klage, men sto de ikke de, så kan jo du prøve å klage, men 2 uker, mye kan skje på den tiden. Håper mitt svar kom til hjelp:) Lenke til kommentar
Vodka Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du får ikke starte nå, altså? Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Det kan være mye galt. Det blir nevnt tennplugg og eksospakning på startproblem, ettertenning og høy lyd. Hvis eksospakningen er gåen og du har fri eksos så vil også motoren gå veldig dårlig pga feil motstand ift størrelse på cylinder, bensin og lufttilførsel. Andre ting som kan være galt er at cylinderen har varmeskåret seg. Mistenker dette da det høres ut som at noe er "løst" i motoren. Det kan være knekte stempelringer som har løsnet og havnet i veiven og roter rundt og lager krøll der nede. Andre ting kan være variatoren/variatorvektene og clutchfjær som er slitt og dårlige. Dette gjør gjerne at mopeden går bra et øyeblikk og så dårlig. Den slår inn og ut slik du beskriver. Du bør definitivt ikke kjøre mer på scooteren før du har fått levert den på verksted og sjekket den. Det du kan få store problemer med her er at du har lagt merke til ulyder du følte var rart og likevel fortsatt å kjøre. Du burde valgt å stoppe sykkelen i det øyeblikket du trodde det var noe rart, ringt til selgeren og sagt fra. Enten satt den på verksted for sjekk eller spurt selger om de kunne gjøre det. Hadde du gjort dette så hadde du hatt en mye sterkere sak enn nå som du har ignorert lydene og bare kjørt på. Hvis det er motoren som har skjært seg så har du definitivt ødelagt den veldig mye mer ved å kjøre videre. Hadde du etter første tur vært skeptisk, stoppet og gitt beskjed til selger, så hadde det vært noe helt annet. Du kan være veldig heldig at dette ikke er noe alvorlig, men du kan også ha fått deg en dyr lærepenge. Du bør uansett klage til selger. Få med deg en voksen som har litt peiling på dette når du skal klage. En scooter som har kjørt 8000 skal strengt tatt ikke ha noe trøbbel med variatoren og clutchen, men hvis tidligere eier har trimmet den for så å sette på originalsett når den skulle selges så kan dette ha slitt disse delene mye fortere, noe som kan ha ført til disse problemene. Det kan også være at ved montering av originalsett så kan det ha skjedd en feil der til eksempel stempelringer har blitt satt på feil vei og knekt osv. Trimming av mopeder og scootere fører til at garantien faller bort automatisk. Så hvis tidligere eier har trimmet sykkelen og ikke informert om dette så vil jeg tro du skulle ha en god sak uansett. Forøvrig er det ikke unormalt å kunne kjøre i 60 med scootere. EU scootere skal være plombert til å ikke gå i mer enn 45, men de fleste scootere på norske veier går i 50-60. Men......hvis scooteren din går i 60 og ikke kjører på høyt turtall. Da er sansynligvis sperren på variatoren tatt bort. Dette vil du merke godt ved at den til tider kommer opp i 70 eller mer i nedoverbakke. Er dette tilfelle kan du nok angre kjøpet uansett, evt politianmelde om selger ikke går med på dette. Ser at det er noen uker siden dette innlegget ble skrevet. Har du fått ordnet det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå