Gå til innhold

– Super Mario Bros er spillenes Big Bang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå legger vi bort flaska og ringer etter drosje, Hideo. :p

 

 

Hvorfor mener du det?

 

"Jeg mener virkelig spillet fortjener å bli regnet som en av menneskehetens største oppfinnelser. "

 

"Super Mario Bros er spilluniversets Big Bang. Hvis ikke det hadde vært for den utrolig spektakulære oppfinnelsen, ville ikke digital underholdning som vi i dag kjenner den eksistere."

 

Klarer dere virkelig å ta fyren seriøst når han sier ting som dette? SMB er bra, men det får da være måte på.

Lenke til kommentar

C64 kom i 1982 og var dominerende i vesten frem til 86. NES kom i 1983 (1985 i Europa og Nord-Amerika). Super Mario Bros ble levert med store deler av de rundt 60 mill solgte NES konsollene. Jeg tviler på om SMB hadde hatt så stor innflytelse om det ikke ble dyttet på nesten alle som kjøpte konsollen. Det er et fantastisk morsomt spill, men å si at det var tilsvarende det store smellet for spillindustrien? Det var definerende for plattformspillenes utvikling. Ultima og The Bard's Tale for CRPG. Zork for eventyrspill. Det finnes ikke et spill som alene har gjort bane for industrien.

Lenke til kommentar

Jeg bare prøver å forestille meg, som hver gang jeg ser mario, hvordan i alle dager de fant på den idéen.

 

Forestiller meg et julebord som gikk litt for langt og plutselig satt alle og jobbet på en småhomsete rørlegger som har røyka litt for mye sopp der han løper på skyer og håper på løpende sopper.

Lenke til kommentar

Super Mario var langt fra det første plattformspillet og langt fra det beste. Det ble populært fordi det fulgte med Nintendo og har fått sinnsvak hype helt siden da. Super Mario Bros 3 og Super Mario World var fantastiske, men vi hadde mange andre fantastiske plattformspill da de kom. I "våre dager" er Super Mario Galaxy nesten regnet som en egen sjanger, men i bunn og grunn er de bare tradisjonelle plattformspill som gjøre svært lite nytt. Ta Super Mario Galaxy, fjern gravitasjonen, og hva sitter man igjen med? ;)

Lenke til kommentar

Jeg bare prøver å forestille meg, som hver gang jeg ser mario, hvordan i alle dager de fant på den idéen.

 

Originally, Miyamoto wanted to create a video game that used the characters Popeye, Bluto, and Olive Oyl. At the time, however, Miyamoto was unable to acquire a license to use the characters (and would not until 1982), and ended up making Jumpman (later known as Mario), Donkey Kong, and Pauline. In the early stages of the game, Mario was unable to jump, and the focus was to escape a maze. However, Miyamoto added in that ability, saying "If you had a barrel rolling towards you, what would you do?".

 

Due to the graphical limitations of arcade hardware at the time, Miyamoto clothed the character in bright red overalls and a blue shirt to contrast against each other and the background. A cap was added to let Miyamoto avoid drawing the character's hairstyle, as well as to circumvent issues involved with animating his hair as he jumped.[4] To make him appear human onscreen despite his small size Mario was given a large nose and a mustache to avoid drawing a mouth due to the difficulty of illustrating facial expressions at that size.[11] Miyamoto has stated that it was the addition of the mustache which led him and his team to decide on Mario being Italian stating their reaction as being like "Oh, he’s got a mustache. Well, let’s make him Italian."[12]

 

Fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mario <- God lesning om hvordan tilfeldigheter og tekniske begrensninger fører til mario og flere figurers design.

Lenke til kommentar

For meg personlig var nok SMB The Big Bang, men for heile spelhistorien? Nei. Det er sannsynlegvis eit av tidenes mest ikoniske spel, men Big Bang er ein teori rundt opphavet til verda me kjenner i dag. Eg kjenner ikkje den tidlege historien til dataspel, men Pong er vel nærmare ein sånn tittel enn SMB.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...