Gå til innhold

Dataingeniør utdanning?

Jaudaa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg startet i år på Sal og Service VG1. Det jeg lurer på om jeg i det hele har mulighet for og bli dataingeniør? Planen var og ta Sal og service første året, 2. året IKT-driftsfag og deretter 3 året påbygging til studiekompetanse. Hva skal jeg gå etter det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk salg og service vg1 og vg2(ikt-servicefag vg2 hadde nok vert like greit) så forkurs og går nå dataingeniør.

Forkurs har matte som tilsvarer R2, med mer fokus på det man får på ingeniørutdanning. og fysikk som jeg tror tilsvarer det nest høyeste nivå på almen(fysikk 1?)

Lenke til kommentar

Ja du kan fortsatt bli dataingeniør men som påpeikt må du skaffe deg fordjupning i matte og fysikk i tillegg til generell studiekompetanse.

Alternativet er å ta fagbrev og gå inn via y-veg, men det er nok lite aktuelt for deg.

Det lettaste for deg er kanskje å følge løpet ditt medan du tar matte og fysikk som privatist?

Lenke til kommentar

Vanligvis 5år (Bachelor), men er også mulig for 2år (Master) som Dataingeniør.

Litt ute å rører? Bachelor tar 3år, mens master tar 5år.

Du får deg en rimelig bra betalt jobb etter 3 års utdannelse og etter 2 år erfaring så tjener du rundt det samme som en som kommer rett fra master gjør. ;)

Btw, anbefaler et studie hvor du får en tittel etter 3år, sånn at du kan begynne å jobbe hvis du er skolelei, eller gå 2 år til for å få en master.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...