Jaudaa Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei, jeg startet i år på Sal og Service VG1. Det jeg lurer på om jeg i det hele har mulighet for og bli dataingeniør? Planen var og ta Sal og service første året, 2. året IKT-driftsfag og deretter 3 året påbygging til studiekompetanse. Hva skal jeg gå etter det? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Etter det jeg har lest så har du muligheten for forkurs til ingeniør etter fullført VG2. Forkurset inneholder alle fysikkfagene og R matte. Dette gir da kompetanse til og gå dataingeniør. Mulig du ikke trenger fysikk og R matte, men det husker jeg ikke helt sikkert. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg gikk salg og service vg1 og vg2(ikt-servicefag vg2 hadde nok vert like greit) så forkurs og går nå dataingeniør. Forkurs har matte som tilsvarer R2, med mer fokus på det man får på ingeniørutdanning. og fysikk som jeg tror tilsvarer det nest høyeste nivå på almen(fysikk 1?) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Ja du kan fortsatt bli dataingeniør men som påpeikt må du skaffe deg fordjupning i matte og fysikk i tillegg til generell studiekompetanse. Alternativet er å ta fagbrev og gå inn via y-veg, men det er nok lite aktuelt for deg. Det lettaste for deg er kanskje å følge løpet ditt medan du tar matte og fysikk som privatist? Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Ok, så 3 året så må jeg ta forkurs? Og så høgskolen i hvor mange år? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Vanligvis 5år (Bachelor), men er også mulig for 2år (Master) som Dataingeniør. Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Jeg skal ha det som er best mulig betalt, så det blir 5 år bachelor og 2 år master? Hvor er dette mulig og ta i Møre og Romsdal? Hva er gjennomsnitt lønn? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Vanligvis 5år (Bachelor), men er også mulig for 2år (Master) som Dataingeniør. Litt ute å rører? Bachelor tar 3år, mens master tar 5år. Du får deg en rimelig bra betalt jobb etter 3 års utdannelse og etter 2 år erfaring så tjener du rundt det samme som en som kommer rett fra master gjør. Btw, anbefaler et studie hvor du får en tittel etter 3år, sånn at du kan begynne å jobbe hvis du er skolelei, eller gå 2 år til for å få en master. Endret 28. september 2010 av blackbrrd Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Bachelor er 3 år, og 2 år ekstra for totalt 5 år dersom du vil ta master. Ja du må ta forkurs eller eventuelt ta matte og fysikk som privatist. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Sorry jeg rota. Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Ok, tusen takk for svar. Men finst det noen plasser i Møre og Romsdal hvor jeg kan ta utdanningen? Hva er gjennomsnitt lønn? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 I kongsberg ville den vært rundt 350-400k og går nok relativt kjapt opp til 450-500k. (For 3års utdannelse) Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Ok, takk for alle svar. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 I Møre og Romsdal er det vel Molde og Ålesund som er alternativa. Gjennomsnittslønna er litt avhengig av kvar du får jobb og inne kva slags sektor, men startlønna ligger vel på ein plass mellom 350-400k. Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Takk igjen, Ålesund blir da mest aktuelt for meg, bor ca. en og halv time unna, så blir vel hybel etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå