Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er forskjell på behov og kjøpsmotiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Jeg vet ikke.

Det jeg tenker når jeg hører ordene er: Hvorfor man kjøper noe?

Behov: Fordi man trenger det. Man kjøper mat fordi man må ha mat, klær for å ikke fryse og bensin for at bilen skal kunne kjøre ungene i barnehagen og deg på jobb (noe du ikke hadde rukket uten bil).

Kjøpsmotiv, da tenker jeg egentlig at behov er et kjøpsmotiv, en grunn til å kjøpe noe, men at det finnes mange andre grunner også:

Status: Du har ikke behov for å kjøre rundt i en splitter ny upraktisk sportsbil, men du kjøper denne for å gi inntrykk av en viss status. Det samme med alle de unødvendig dyre merkeklærne du kjøper og champagnen du kjøper på utestedet, selv om du kanskje ikke liker champagne en gang.

Glede: Du kjøper en gave til en venn for å spre glede

Luksus: Du trenger egentlig ikke biff til middag, men av og til er det godt å unne seg noe ekstra

Hobby: Du kjøper noe fordi det er en hobby eller samlemani og dette er motivet ditt for å kjøpe

Inverstering: Du kjøper noe for å tjene penger på det, enten ved å selge det, leie det ut eller effektivisere en aktivitet du holder på med.

Kanskje litt drøyt tolket dette, men er slik jeg ser det.

Nå kan man jo argumetere for at man har et behov for å glede, et statusbehov el. og at i bunn og grunn er alt behov, men gjerne på ulike trinn i maslows pyramide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...