steff1232145 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Hallo Nok en gang trenger jeg hjelp og tips fra dette greie forumet. Jeg vurderer sterkt å kjøpe en BMW 5-serie 2.0 liter 93 modell som har gått 157 000km. Er dette en grei bil? fordeler, ulemper, tips, triks? Dette er den føste bilen jeg skal se på og vil gjerne ha tips for ting jeg må se etter og passe meg for. Bilen har stått i noen år inne i en garasje uten skilter og det er derfor jeg har råd til å kjøpe en slik bil som har så lav kilometer. Jeg takker veldig for hjelpsomme tips og skal ta dem på alvor takk for svar;) Endret 27. september 2010 av steff1232145 Lenke til kommentar
raristam Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hallo! Min første bil var en BMW 520i E34. Den var gått CA 180 000 km da jeg kjøpte den. Kjempebil!! Savner den... Da jeg kjøpte den merket jeg fort at noe var galt. Den kokte ca hele tiden. Viste seg at både termostat og vannpumpe var gåen. Jeg monterte et mongo stereoanlegg, og da bjunnte dynamoen å svikte. Kostet meg 3-4000 for en ny, stor (i amp) Helladynamo, men det var innkjøpspris til bensinstasjon-verkstedet jeg jobbet hos på den tiden. Dør-stopperen (?) på sjåførdøra røyk etter ikke så lang tid. Sjekk at det ikke er/om det er synlig slitasje i dørstopperen, det leddet som er bevegeli imellom døra og selve chassien. Jeg hørte et ganske kraftig ehm... 'smell' hver gang døra ble åpnet/lukket i tiden før dørstopperen slet seg helt løs. La oss si at bilen er blå, stålet/blikket som døra er laget av er da blått, og området rundt der hvor denne dørstopperen var sveiset(?) fast, ble rett og slett revet av. Det var det jeg kom på i farten, sorry hvis det er vanskeli å lese/forstå Etter at alt dette var fikset var bilen en fornøyelse! lykke til! Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nå kjenner jeg hovedsakelig til BMW E39, men 5-seriene har vel en del til felles. På en bil som har stått mye stille, er muligens bremseskivene blitt rustne. Lønner seg også å sjekke at alle vindusheisene fungerer, og å høre etter om det er ulyder i bakstillingen. Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 okei takker for svar kommer til å hjelpe meg mye Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Vær også obs på at pakninger kan være morkne etter mange år stille. Kjør også veldig forsiktig på den første tanken, ikke press motoren. Lenke til kommentar
HanDerJa Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Er dette 24v motor eller 12v? På 24v bør du ofte være obs på vannpumpene. Og om du tenker og kjøre hardt så må du være obs på og kjøre bilen varm, får toppene på disse skal vist ikke være av det beste. Også er det rust i kanaler og gjekkfester en standard på disse bilene. Vet også at lambdasondene er noe dritt på disse bilene. Men bortsett fra det så er det jo ganske greie biler. En bekjent av meg har hatt flere slike og han virker jo ganske fornøyd Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Er dette 24v motor eller 12v? På 24v bør du ofte være obs på vannpumpene. Og om du tenker og kjøre hardt så må du være obs på og kjøre bilen varm, får toppene på disse skal vist ikke være av det beste. Også er det rust i kanaler og gjekkfester en standard på disse bilene. Vet også at lambdasondene er noe dritt på disse bilene. Men bortsett fra det så er det jo ganske greie biler. En bekjent av meg har hatt flere slike og han virker jo ganske fornøyd Er nok 24v. 12v var 88 til tidlig 90. Som folk sier, dette er kjempebiler - Pass på rust (spesielt i jekkfester) - spør om vannpumpe å termostat har vært skiftet (siden det er registerkjede er dette ikke noe som tas like gjevnlig som de med registerreim) - sjekk dempere/bremseskiver/klosser - legg merke til eventuell dekkslitasje (forstilling) - om det er elektiske ting, sjekk at alt virker - sjekk om det orginale BMW-verktøyet er i koffertlokket - Sjekk mikrobryteren i førerdøren. Denne kan skape helvette med å få låst bilen. - sjekk oljenivå, servooljenivå og kjøleveskenivå For avanserte brukere ville jeg også tatt meg arbeidet å sjekke plugger (sjekk om det er vann/olje nedi dær). Du trenger da ett lite skrujern, en skralle med 10mm kopp pluss en pluggnøkkel med 16mm og lang forlenger. Siden den har stått en stund er det sikkert ikke tatt motorvask. Dette er bra da disse egentlig ikke tåler det Mye av dette er jo generelt for en bil, men noe er spesielt for BMW Endret 30. september 2010 av xibriz Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Høres bra ut . Greit med noen tips før jeg kjøper første bilen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Sørg også for å få prøvekjørt bilen først, kan hende foringene har blitt slappe over tiden også. Ellers er det som tidligere nevnt rust som kan være det store. Sjekk kanaler, bunn av dører, rundt takluka om den har det, bagasjelokk og hjulbuer. Lenke til kommentar
bluekoala Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 BMW er en god bil. Er kun en god del problemer med 2002-2004 5 series touring, som jeg kjenner til. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 BMW er en god bil. Er kun en god del problemer med 2002-2004 5 series touring, som jeg kjenner til. Bra med info om en bil som er 10 år nyere enn det han har tenkt seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Nå kjenner jeg hovedsakelig til BMW E39, men 5-seriene har vel en del til felles. Begge er vel strengt talt 5-serie da E34 og E39 ? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 E12, E28, E34, E39 og E60/61 er alle 5-serie. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Nå kjenner jeg hovedsakelig til BMW E39, men 5-seriene har vel en del til felles. Begge er vel strengt talt 5-serie da E34 og E39 ? Jeg sa da ikke noe annet..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Nå kjenner jeg hovedsakelig til BMW E39, men 5-seriene har vel en del til felles. Begge er vel strengt talt 5-serie da E34 og E39 ? Jeg sa da ikke noe annet..? Du skrev som om BMW E39 ikke var en 5-serie. Les linjen jeg quotet nok en gang. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Du skrev som om BMW E39 ikke var en 5-serie. Les linjen jeg quotet nok en gang. Kanskje det heller var du som burde gjøre det. Jeg skrev "5-seriene har en del til felles". Den setningen viser til at E34 og E39 begge er 5-serier, som altså har en del til felles. Endret 6. oktober 2010 av Konformisten Lenke til kommentar
makila Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg kjøpte selv en E34 som førstebil. Har hatt den et par måneder nå og må si jeg er veldig fornøyd. Absolutt ikke en strøken bil, det er litt rust her og der. Se opp for rust i bunnen av dører, kanaler og hjulbuer. Ellers har jeg ikke hatt mange problemer med min, bortsett fra at sentrallåsmotorene begynner å ta kvelden. Jeg tror du vil bli fornøyd med en E34 som førstebil. Det er en stor og konfertabel bil... Men skal du kjøre mye rundt i byen ville jeg nok gått for noe mindre, f.eks. E30 eller E36. Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Okei takk for svar . Da skal jeg være nøye med å se etter rust men jeg jobber på et sveise verksted så jeg kan sveise og lappe litt her og der . Men hvordan vil en 520i være i forhold til en volvo 240? Jeg har kikket på begge bilene men det lener seg mot BMW nå . Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Forskjellen er vel mildt sagt enorm. Med 5-serien har BMW satt standarden for sedaner. Til sammenligning føles Volvo 240 mer som en ullen tanks, men på den annen side er de vel enklere å vedlikeholde. Ideelt sett bør du gå for '93 eller senere modeller av 520i, de har bedre bunndrag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå