Fjortis Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hei! Det har seg nemlig slik at jeg har valgt R-matte, fysikk, toppidrett og internasjonal engelsk som valgfag på vg2. Nå har jeg funnet ut at R-matte er fryktelig vanskelig, og jeg har ikke motivasjon til å jobbe ræva av meg for å forstå det. Samtidig synes jeg fysikk er ganske spennende faktisk, og jeg henger som oftest godt med i timene. Ettersom jeg tenker at en eller annen type pilot-utdanning etter vidergående høres spennende ut, trenger jeg fysikk 1 og R1 eller S1 + S2. Jeg har valgt Fysikk og R-matte som fordypningsfagene mine, altså fysikk 1 og 2 og R1 og R2. Nå er det såvidt jeg har forstått ganske vanskelig å ha fysikk 2 uten å ha R-matte, på grunn av vektorregning. I fysikk 1 er vektorregningen visstnok ganske enkel, men blir vanskeligere i fysikk 2. Vi er nå ferdig med vektorregning i R1, siden det heldigvis var 1. kapitel. Så mitt(mine) spørsmål er: Kan jeg greie meg med å ha hatt vektorrefning i R1 og komme meg levende fra vektorregningen i fysikk 2? Eller er vektorregningen i R2 helt nødvendig? Jeg kan jo gjøre om på nesten alle valgene mine, og ta S-matte, fysikk 1 som "X-fag" eller hva det kalles, og bytte ut internasjonal engelsk med f. eks geofag, så jeg får realfagskompentanse, men det vil jeg helst slippe, siden engelsk er ganske kjekt og jeg bryr meg heller lite om geofag. Håper det finens noen sjeler der ute (her inne) som har kombinert S-matte og fysikk, eller som husker hvor avansert vektorregningen i fysikk 2 var og kan fortelle meg enten hvor inderlig jeg heller bør begynne å jobbe med R-matte, eller om jeg kan bytte til S-matte uten altfor store problemer. På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) ./-- Endret 22. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
signii Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg hadde samme plan som deg med R-matte og fysikk, men byttet over til s-matte. Jeg synes ikke s-matte og fysikk 1 fungerte noe særlig, men det har nok også noe med min innsats i fysikk. Det gjorde i alle fall til at jeg droppet fysikk 2 og valgte et annet fag. Så tenk igjennom om du vil jobbe en del på egenhånd for å henge med hvis du velger s-matte. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Dersom du ikke hadde 1T, BØR du studere trigonometri på egenhånd. Trigonometri blir brukt en del i Fysikk 2. (Og trigonometri er ikke pensum i hverken P1, P2, S1 eller S2). Endret 30. september 2010 av Nyah Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Vil du ha et supervåpen i faget? se på R1 og R2 her finner du full fasit med full utregning. Bare velg kapittel, så velger du seksjonen av kapittelet, etterfulgt av løsninger. Du kan skrive rett av eller du kan se på det samtidig som du jobber med det for da kan det gi deg en forståelse. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Vektorregningen i Fysikk 2 er ikke all verden. Jeg har ikke hatt faget selv, men har hatt fysikk på universitetsnivå, og det er vel mye av det samme. Enkle ting som skalarprodukt, dekomponering, kryssprodukt osv. I verste fall finner du informasjon om dette på nettet hvis du skulle stå fast. Endret 2. oktober 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Tja, i fysikk 2 vil du jo møte blant annet integraler og vektorregning. De enkle matematiske prinsippene som blir brukt krever dog ikke R1+R2. Du kan fint klare å lese deg opp på det du trenger å kunne. Det viktigste er vel å kunne dekomponere vektorer. Det vil si at du kan pytagoras og definisjonen på sinus, cosinus og tangens. Kan du det, går det nok rimelig greit. Lenke til kommentar
Fjortis Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Takk for alle svar! Jeg står 60-40 i favør S-matte, men jeg tror jeg fortsetter noen uker til med R-matte og ser om jeg klarer det. En ting jeg ikke liker med R-matte er at det går voldsomt fort frem, og hvis du er litt ukonsentrert i 10 minutter, kan du ende opp med å nærmest ikke forstå noen ting. Med S-matte vil jeg nok få bedre tid til å konsentrere meg om fysikken. Nyah: Ja jeg hadde 1T i fjor, er vel komplett umulig å ha R-matte uten 1T først. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Tss. Jeg mener R-matte kunne gått enda fortere frem, jeg da. Sikkert fordi jeg har hatt et par emner på universitetet. DER går det fort frem. 1 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Fysikk 1 er i alle fall ikke noe problem uten R1. Matematikken i fysikk 1 er ikke særlig avansert. Kan du matematikken fra 1T, er det i hvert fall ikke ferdighetene dine i matte som ødelegger for en god karakter. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå