tomsi42 Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Det er jo akkurat det kameraet kan gjøre i menyen:I film mode har du BW-valgene:Standard, Dynamic, eller Smooth. Man kan jo eksperimentere litt og se om det blir best ved å sette BW i kamera eller gjøre om etterpå. Jeg har sett litt på de variasjonene; det jeg kan gjøre i Bibble er mye mer. Et par eksempler: Tri-X emulering Kodalith emulering Det finnes også andre s/h konvertere; bl.a. en kanalmikser. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Høyt nivå tomsi42, liker det litt usminkede over bildene dine. 1. oktober får deg til å tenke, linjene i 3. oktober er herlige, Autumn Leaves... Me like. Skulle tro geværet ditt har kvadratisk brikke så langt forresten Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 De skalløse traktoreggene var skikkelig søte! Er det sånn de ser ut uten klær? Lenke til kommentar
netrex Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Denne likte jeg Flott sort/hvitt! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 De skalløse traktoreggene var skikkelig søte! Er det sånn de ser ut uten klær? :!: :!: ..den var morsom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Skulle tro geværet ditt har kvadratisk brikke så langt forresten Nå er det slik at geværet kan stilles inn til diverse formater, og da blir også rå-fila i samme format. Hittels, så er 50% tatt i 1:1, resten er croppet fra 4:3. De skalløse traktoreggene var skikkelig søte! Er det sånn de ser ut uten klær? Tydeligvis. De tyske har forøvrig valget mellom hvite og grønne dresser Endret 7. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 7. The morning after 1/60s; f/4; ISO 125 Etter regn kommer sol, sies det. Og i dag stemte det. Etter en rimelig våt natt var skyene på vei vekk og det var håp om en solfylt dag (noe som stemte). Alternativ vinkel: PS: Det er mulig det går noen dager før neste post her - skal på hyttetur i helgen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Ja, det var lekkert...du får til fine BW-toner. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Fine linjer i dagens. Formatet passer perfekt, og god SH konvertering. Bra stykke arbeid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Liker de ensomme skoene - det var noe med kontrasten mellom hvor forlatte de ser ut og hvor oppstilte de er. Sykkelen? Den ser da ut som de hje.. - hei, vent nå litt! Best var kanskje linjene i broa - definitivt et av de bedre ut av vinduet-bildene - med linjene i speilet både direkte, i vinduet og i bilsiden. 4. Oktober har en knallgul farge - har en stor sånn en ut mot veien, og gleder meg til å forevige gulfargen. Det pleier å være et ganske kort vindu på en dag eller to med maks gulfarge, før alt bare visner og faller av. Fine høstruller - de er kanskje strikket av traktorull? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 "The morning after" ble knallbra. Og du valgte absolutt rett i mine øyne. Hovedbildet er mye strammere og har mer følt dybde enn spoileren. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Virkelig imponerende produksjon, på et krevende format! Bildet med halmballene blir bedre i meg hver gang jeg ser det! Liker og dagen derpå! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Takk for kommentarene. Da er det jo bare å bite tennene sammen og fortsette med kvadratiske bilder i sort/hvitt. 8. On the road again 1/500s; f/4; ISO 100 Denne dagen ble mer eller mindre tilbragt på veien. Oslo - Gøteborg - Åmål - Trysil er en rimelig drøy affære. Noen alternativer: Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Oi, det var stilistisk Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Nå er det slik at geværet kan stilles inn til diverse formater, og da blir også rå-fila i samme format. Hittels, så er 50% tatt i 1:1, resten er croppet fra 4:3. Gir dette noen fordeler kontra å croppe i etterkant, bortsett fra at du slipper å croppe i etterkant? Du har kanskje elektronisk søker så du ser utsnittet i kameraet? Føler meg uvitende om alt annet enn Nikon og Canon... Oh, flott 8. oktober! Både s/h og kvadratiske snitt, gotta love it. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Joda - er fordeler - bildebrikken er ikke rektangulær, så du får med litt mer i kantene i forhold til å croppe. Snasne linjer fra drøy tur. Glemte ellers tidligere å nevne at jeg liker skyggesjatteringene fra morgenen etter. Endret 9. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Er enig med Trondster at det kan være en fordel i å croppe i ettertid. Ulempen er at 1:1 er såpass forskjellig fra 3:2 og 4:3 at det fort blir vanskelig å croppe - man minster for mye på siden. Så jeg foretrekker å sette kamera i 1:1 format. Over til dagens ... 9. Norwegian wood 1/60s; f/5,6; ISO 100 Gikk en lengre tur i dag, og fant disse småbjørkene. Er kanskje ikke den mest typiske av norske skoger, men dette er i Norge. Endret 9. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Oi, tett kratt det der... (Og foruten musikk så er det en roman av Murakami, tittelen din altså) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå