Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - tomsi42 - 45mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Det er jo akkurat det kameraet kan gjøre i menyen:I film mode har du BW-valgene:Standard, Dynamic, eller Smooth. Man kan jo eksperimentere litt og se om det blir best ved å sette BW i kamera eller gjøre om etterpå.

Jeg har sett litt på de variasjonene; det jeg kan gjøre i Bibble er mye mer.

 

Et par eksempler:

 

Tri-X emulering

post-126935-1286379003,9716_thumb.jpg

 

Kodalith emulering

post-126935-1286378996,8758_thumb.jpg

 

Det finnes også andre s/h konvertere; bl.a. en kanalmikser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle tro geværet ditt har kvadratisk brikke så langt forresten ;)

Nå er det slik at geværet kan stilles inn til diverse formater, og da blir også rå-fila i samme format. Hittels, så er 50% tatt i 1:1, resten er croppet fra 4:3.

 

De skalløse traktoreggene var skikkelig søte! Er det sånn de ser ut uten klær? :)

Tydeligvis. De tyske har forøvrig valget mellom hvite og grønne dresser :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

7. The morning after

post-126935-1286464681,8686_thumb.jpg

1/60s; f/4; ISO 125

 

Etter regn kommer sol, sies det. Og i dag stemte det. Etter en rimelig våt natt var skyene på vei vekk og det var håp om en solfylt dag (noe som stemte).

 

 

Alternativ vinkel:

post-126935-1286464685,8949_thumb.jpg

 

PS: Det er mulig det går noen dager før neste post her - skal på hyttetur i helgen.

 

 

Lenke til kommentar

Liker de ensomme skoene - det var noe med kontrasten mellom hvor forlatte de ser ut og hvor oppstilte de er.

Sykkelen? Den ser da ut som de hje.. - hei, vent nå litt! ;)

 

Best var kanskje linjene i broa - definitivt et av de bedre ut av vinduet-bildene - med linjene i speilet både direkte, i vinduet og i bilsiden.

 

4. Oktober har en knallgul farge - har en stor sånn en ut mot veien, og gleder meg til å forevige gulfargen. Det pleier å være et ganske kort vindu på en dag eller to med maks gulfarge, før alt bare visner og faller av.

 

Fine høstruller - de er kanskje strikket av traktorull?

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene. Da er det jo bare å bite tennene sammen og fortsette med kvadratiske bilder i sort/hvitt.

 

8. On the road again

post-126935-1286616322,8026_thumb.jpg

1/500s; f/4; ISO 100

 

Denne dagen ble mer eller mindre tilbragt på veien. Oslo - Gøteborg - Åmål - Trysil er en rimelig drøy affære.

 

 

Noen alternativer:

post-126935-1286616487,2628_thumb.jpg

 

post-126935-1286616491,5271_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Nå er det slik at geværet kan stilles inn til diverse formater, og da blir også rå-fila i samme format. Hittels, så er 50% tatt i 1:1, resten er croppet fra 4:3.

 

Gir dette noen fordeler kontra å croppe i etterkant, bortsett fra at du slipper å croppe i etterkant? Du har kanskje elektronisk søker så du ser utsnittet i kameraet? Føler meg uvitende om alt annet enn Nikon og Canon...

 

Oh, flott 8. oktober! Både s/h og kvadratiske snitt, gotta love it.

Lenke til kommentar

Er enig med Trondster at det kan være en fordel i å croppe i ettertid. Ulempen er at 1:1 er såpass forskjellig fra 3:2 og 4:3 at det fort blir vanskelig å croppe - man minster for mye på siden. Så jeg foretrekker å sette kamera i 1:1 format.

 

Over til dagens ...

 

9. Norwegian wood

post-126935-1286634157,9071_thumb.jpg

1/60s; f/5,6; ISO 100

 

Gikk en lengre tur i dag, og fant disse småbjørkene. Er kanskje ikke den mest typiske av norske skoger, men dette er i Norge.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...