ventle Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 22. oktober - fokus på uendelig Godt det snart er i mål, begynner å bli tynt med ideene her nå... fikk i hvertfall utnyttet fullmånen til å bekrefte at objektivet klarer å fokusere til uendelig. ISO200, 1/1250, F/4. Tett beskåret, åpner du det i full størrelse er det 100% crop du ser Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) 23. Oktober - mistet fatningen (igjen) Har sett fine bilder av ting folk har sluppet i vannet i andre oktoberfesttråder, så det ville jeg også prøve. Det ble selvfølgelig fatningen som måtte ta seg en svømmetur, dermed har jeg i dag mistet fatningen gjentatte ganger over ett litermål med vann. ISO400, 1/400, F/8 Endret 23. oktober 2010 av ventle Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 24. oktober - NCCC Nordic Cross Country Championship - nordisk mesterskap i terrengløp på Kristiansten festning i Trondheim. Smeltende snø, regnbyger og noe hålke gjorde løypa til en passe grisete affære, akkurat som ekte terrengløping skal være. På bildet er det feltet i damenes juniorklasse som er ute på første runde - vinneren Saara Nikander fra Finland har allerede solid luke og er ute av bildet, mens svenske Frida Jonsson som drar feltet foran Norges Ida Østerås. ISO320, 1/200, F/5.6 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 25. oktober - Through the looking glass To optiske systemer har mer bokeh enn ett? ISO200, 1/400, F/5.6 (på begge objektivene) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 26. oktober Rødt? Rødt?? Er røde ting det eneste du klarer å feste til den brikka? ISO200, 1/400, F/5.6 Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) 21. oktober - dødt løv Inspirasjonen til dette bildet må naturligvis krediteres bareanton og hans meget vakre varianter av temaet. Godt jeg kan inspirere andre. Men du har tatt ideen min litt videre. Når resultatet blir så godt som ditt ble så er det jo en ære å bli nevnt som inspirasjonskilde. Glimrende ide å finne tre løvblad med forskjellig farge. Gjenspeilingen var også akkurat slik jeg liker det, et lite hint som man ser når man studerer det grundig. Endret 27. oktober 2010 av bareanton Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Takk for det anton - nå ramla jeg akkurat over en festlig sak på finn.no jeg syns jeg måtte poste her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25139546 Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 25. oktober - Through the looking glass To optiske systemer har mer bokeh enn ett? ISO200, 1/400, F/5.6 (på begge objektivene) Mer, er vell kanskje ikke helt riktig, men. Liker fargene (ok, er ikke sä mye farge der, men hvordan det lyser grönt igjennom sökeren) og komposisjonen. 26. oktober Rødt? Rødt?? Er røde ting det eneste du klarer å feste til den brikka? ISO200, 1/400, F/5.6 Rödt er Pentakfargen. Forklarer kanskje noe. Men siden du bruker et Nikon, skulle du vell ogsaa klart aa fotografere gult. ;~) Hva har du brukt som underlag / til aa holde lövet? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 27. Oktober - i det grønne Hvorfor har jeg tatt ett bilde av en treklynge sjarmert av en grønnkledd blits? Ikke godt å si, latskap og litt dårlig tid (tynn unnskyldning) er nok deler av forklaringen. Men det ble i det minste produsert ett bilde i dag også. ISO500, 1/60, F/4 Hva har du brukt som underlag / til aa holde lövet? kommer noen behind the scenes-bilder etter at festens siste bilde er levert Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Hvorfor har jeg tatt ett bilde av en treklynge sjarmert av en grønnkledd blits? Ikke godt å si, latskap og litt dårlig tid (tynn unnskyldning) er nok deler av forklaringen. Nei, nei. Helt feil svar. Riktig svar er: Du gjorde det fordi det var noe du bare måtte prøve ut. At det ikke ble helt som du ønsket, det er en annen sak Endret 27. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Mange flotte bilder, men løvbildene er jo helt fantastisk flotte! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 28. Oktober - Aftensol Sola legger sitt gyldne slør over Gråkallen sent på kvelden (dvs kl 16). ISO320, 1/400, F/5.6 Mange flotte bilder, men løvbildene er jo helt fantastisk flotte! Takk for det Nei, nei. Helt feil svar. Riktig svar er: Du gjorde det fordi det var noe du bare måtte prøve ut. At det ikke ble helt som du ønsket, det er en annen sak Det er jo en pen måte å si det på Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 29. oktober Simpelt blomsterbilde uten strobebelysning i dag. ISO640, 1/60, F/5.6 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 30. oktober - Pentax L-mount L for launch. Hvilken farge har vi på blitsen i dag.... GUL! Noen vil kanskje påstå at 135mm på DX-format er trangt. Jeg er ikke uten videre enig i det - for Pentaxen sin del er den faktisk så vid at man kan risikere å få med fatningen på bildet! ISO320, 1/250, F/11 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Haha, knallbra. Mye bra i denne tråden. En ordentlig utfordring som det virkelig leves opp til. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 31. oktober - Evil eye 3, og takk for det Avslutter med ett selvportrett av både meg og utstyret, og deler av exif bokstavelig talt i bildet - dette er vel det eneste bildet der det faktisk er bevis for hvilket utstyr som er brukt. 31 dager, 1865 eksponeringer, 31 publiserte bilder. Takk for meg! ISO200, 1/250, F/8, blits(er) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg er bare så helt vanvittig imponert over produksjonen, både kvantitet, kvalitet, og bredden i motivvalg; fra stilleben via plask, sportsfoto til selvportrett. Og utstyrsvalget var vel noe av det særeste som har vært presentert, men meget kompetent håndtert. Gratulerer med gjennomføringen, og takk for inspirasjon underveis! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 For dem som måtte være interessert har jeg tatt noen behind the scenes-bilder av oppsettet på enkelte bilder. 14. oktober - tørst Oppsettet: Glasset står på to tynne pyntelister som ligger på armlenene på to campingstoler. Bakgrunnen opplyses indirekte av to blitser som ligger på gulvet midt i bildet, og som står rettet mot hver sin blå overflate (verktøypanelet er en del av dette), fordi jeg hadde ambisjoner om å få bildet blått, men det ble en såpass kjip blåfarge at jeg endte opp med å kjøre svart/hvitt. Over glasset er en brusflaske med hull i begge ender som holdes oppe av ett sykkelreparasjonsstativ. Utfordringen her var å dimensjonere hullet sånn at flaska slapp ut nok vann til å lage liv og bevegelse i bildet, men fortsatt holdt igjen såpass at jeg rakk å plukke opp kamera, komponere, finne fokus og ta bilde før glasset var fullt. Ideelt sett ville jeg hatt litt større hull og litt mer vannstrøm, men jeg rakk aldri å få tatt bilde før glasset var fullt og flaska tom da jeg prøvde dette. Bildet: ISO250, 1/400, F/5.6 (lukkertid på 1/400 er delvis valgt for å briefe med den elektroniske lukkeren på D70 som kan synke med blits på alle lukkertider ) 23. oktober - mistet fatningen Oppsettet: Ett svart filtpledd hengt opp på ryggene til to stresslesser danner bakgrunnen, og en høyttaler står under pleddet der litermålet står. Det er bare en blits, som stor på ett vanlig blitsstativ som er konvertert til en bom ved hjelp av sykkelreparasjonsstativet. Hovedbelysningen er gjennom en gjennomsiktig paraply, mens en reflektiv paraply ligger på gulvet og sender opp litt innfyllingslys for/nedenfra. Fatningsringen ble sluppet i vannet med høyre hånd, mens venstre hånd hadde lillefingeren på det stativmonterte kameraets utløser, og resten av fingrene holdt objektivet. Papplaten som ligger ved siden av litermålet satte jeg opp for å fokusere mot. Bildet: ISO400, 1/400, F/8 25. oktober - through the looking glass Oppsettet: Selve "infrastrukturen" sto igjen fra den 23., Det jeg har gjort er å plassere ut min Nikkormat FT2 på stativ, og en blits med det grønne innlegget fra ett CD-cover plassert der FT2en peker. Objektivet på Nikkormaten (50mm F/2'en fra 12. oktober) er blendet ned til F/5.6, og er ikke skrudd helt fast i festet - hadde jeg festet det helt ville jeg ikke fått blendet ned uten å holde inn nedblendingsknappen, og på full blender fikk jeg ikke frem bokeh-sekskantene i søkeren slik jeg ville. Bildet: ISO200, 1/400, F/5.6 26. oktober Oppsettet: Bakgrunnen er fortsatt den samme med det sorte fleece-pleddet og blitsen med paraply som henger over. På sceneplass har jeg lagt ut kjøleribbene fra mitt endeløse forsterkerprosjekt, og ett lønneblad har blitt festet nedi en ribbe med sånn seig feste-"tyggis" som selges på bokhandler. I tillegg til paraplyblitsen er det en blits til venstre for kamera som lyser opp bladet. Bildet: ISO200, 1/400, F/5.6 30. oktober - Pentax L-mount Oppsettet: Oppsettet er mye av det samme som før, men det sorte pleddet er byttet ut med en hvit bakgrunn. Blitsen henger ikke lenger over, men står til høyre og er utstyrt med gult filter og en bit av en Grandiosa-eske som hindrer gjenskinn fra blitsen i glasset. Den sorte trøya som henger på venstre side er ikke noe som er henslengt etter ei treningsøkt - denne begrenser mengden lys som reflekteres på venstre side, slik at konturene i vannplasket blir synlig, uten denne ville bildet blitt veldig kontrastløst. For å få fatningsringen til å lette henger den i en hyssing som jeg rykker i med høyre hånd, samtidig som venstre hånd holder objektivet og trykker på utløseren. Håndduken under glasset trenger neppe noen forklaring. Bildet: ISO320, 1/250, F/11 Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 For dem som måtte være interessert har jeg tatt noen behind the scenes-bilder av oppsettet på enkelte bilder. Takker. Da er mysteriet med det staaende lövet ogsaa löst. Og selv om du har fotografert fatningen, er 135mm pä dx trangt. Forbaska trangt. ;~) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Jeg er bare så helt vanvittig imponert over produksjonen, både kvantitet, kvalitet, og bredden i motivvalg; fra stilleben via plask, sportsfoto til selvportrett. Og utstyrsvalget var vel noe av det særeste som har vært presentert, men meget kompetent håndtert. Gratulerer med gjennomføringen, og takk for inspirasjon underveis! Jeg blir jo rent forlegen av sånn ros men det har vært moro hele veien også, og jeg føler jeg har blitt litt bedre til å gjette riktig eksponering før lysmåleren får si sin mening. Nå er jeg riktignok litt lei av manuell fokus med en noe liten søker, så i kveld skal jeg sitte og kjøre fokusmotor ett par timer, bare ha linselokket på, trykke AF-ON-knappen x antall ganger og bare kjenne fokusringen på 35mm'ern skli frem og tilbake mellom uendelig og nærgrense Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå