Gå til innhold

hva skal jeg gjøre med fremtiden min?

Kammizez

Anbefalte innlegg

jeg har kommet til et tidspunkt i livet mitt der jeg må begynne å tenke over hva jeg ville gjøre med livet mitt.

problemet mitt er at jeg har ingen anelse om hva jeg interesser meg for. i øyeblikket kunne jeg ikke tenke meg noen som helst jobb hvor jeg ville ha gledet meg til å gå på jobb om morgenen(men har såklart ikke kjennskap til alle eksisterende jobber). Jeg ser ingen grunn til å drive på med noe jeg ikke interesser meg for. Jeg har ikke lyst til å bruke opp livet mitt på en drittjobb bare for å tjene penger.

det jeg har aller mest lyst til å gjøre når jeg er ferdig på skolen, er å reise rundt i verden og oppleve ting, men vet jo at det krever penger..

noe annet jeg også brenner for er konkurranser og sport generelt. Jeg har et ekstremt konkrranseinnstinkt og gjør som regel alt jeg kan for å vinne.

for øyeblikket går jeg 2.vgs studiespesialisering. karaktermessig ligger jeg midt på treet, noe som ikke er så alt for dårlig, sammenlignet med arbeidsinnsatsen min som er lik 0. men vet jeg kan klare mye bedre. Problemet ligger i at jeg er i overkant lat når det gjelder skolearbeid... fysiske aktiviteter har jeg ingen problemer med.

utover det føler jeg at jeg er i ganske god fysisk og psykisk form, og vil tippe jeg har en IQ over gjennomsnittet..

over til spørsmålet :) skulle gjerne hatt tips/råd om jobber som kunne vært interessante. Trenger igrunn ikke å være en "jobb", men en aktivitet jeg kan leve av.

spør om mer info om det trengs :)

i tillegg skulle jeg gjerne hatt litt info om ingeniøryrket/utdanningen. jeg vet veldig lite om hva en ingeniør gjør, og hva yrket går ut på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å begynne på det siste: Jeg anbefaler å snakke med en ingeniør. Foreldrene dine kjenner helt sikkert noen. Du kan sikkert ta en telefon til NTNU eller en annen skole i nærheten av deg.

Det at du er demotivert for skolen nå er helt naturlig. Jeg gikk skolelei fra ungdomsskolen. Jeg tok 3 mer eller mindre frivillige friår før jeg begynte på høyere utdanning. Du trenger ikke å bestemme deg NÅ for hva du skal gjøre de neste 60 årene ;) Hvis du har lyst å reise litt er det egentlig en veldig god ide. For det første gir det deg tid til å resonnere litt rundt hva du vil og ikke vil, for det andre ser du litt av verden. Det vokser du på!

Lenke til kommentar

ja, jeg har helt klart planer om å reise. men det krever jo også penger..

noe jeg også lurer på er om karakterene fra vgs teller veldig mye når jeg skal starte med litt høyere utdanning. vet ikke om det finnes en slags liste over inntakskrav på forskjellige skoler eller retninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha en 9-4-jobb, og synes ingeniøryrket høres interessant ut, kan du ta en telefon til firma som Schlumberger; Halliburton eller Geoservices og høre litt hva en "Field engineer" eller "Field geologist" gjør. ;)

Da jeg skulle bestemme meg for hva jeg ville bli, skrev jeg opp hvilke utdannelser jeg hadde mulighet/lyst til å ta, så ringte jeg rundt til firmaer og hørte hvilke typer utdannelser som var ettertraktet og hva man hadde som arbeidsoppgaver. Det var det som gjorde at jeg begynte å studere ingeniørfag, i stedet for finansiell økonomi som jeg egentlig tenkte. Jeg hadde heller egentlig ikke peiling på hva jeg ville bli, men hadde vel egentlig samme tanker som deg på vgs. Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...