Gå til innhold

Kreatin, positive/negative sider?

Can

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er en gutt som trener styrke ca 4 ganger i uka. Jeg har lyst til å begynne med Kreatin, men vil høre litt med dere som har erfaring. Positive/negative sider? Hvilket kreatinprodukt er det beste?

Kreatin har det blitt forsket en del på i det siste.

Det er ikke påvist negative effekter ved bruk av kreatin, men positive effekter er at du kan trene hardere og henter deg raskere opp igjen.

Kreatin monohydrat er det du skal ha :)

Lenke til kommentar

Bestill heller fra x-life om du skal ha med Zma. Var jeg deg ville jeg uansett ha droppa zma og heller kjøpt proteinpulver eller gainer for pengene, du trenger sannsynligvis det mer enn litt sink og magnesium.

Si det sånn: Kosthold er 70 %, trening er 20%, kreatin 5% og resten 5%. Her ser du raskt hva som bør prioriteres, få stell på kosthold og trening - så kommer resultatene raskt ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bestill heller fra x-life om du skal ha med Zma. Var jeg deg ville jeg uansett ha droppa zma og heller kjøpt proteinpulver eller gainer for pengene, du trenger sannsynligvis det mer enn litt sink og magnesium.

Si det sånn: Kosthold er 70 %, trening er 20%, kreatin 5% og resten 5%. Her ser du raskt hva som bør prioriteres, få stell på kosthold og trening - så kommer resultatene raskt ;)

Ikke kom her å si at kreatin har 5% å si for treninga.. hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

87% av all statistikk diktes opp på sparket.

Uansett - det er ikke dumt å prøve kreatin. Det er billig, mange har en god effekt av det, og det er ikke nevneverdige bivirkninger. Kjøp et helt vanlig monohydrat.

Denne %vise fordelingen mellom kosthold og trening og "annet" handler jo også ekstremt mye om hva man ønsker å oppnå med treningen. Jo viktigere fettprosenten er, jo viktigere er det man gjør på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Måkke komme her og komme her? Jeg siterer meg selv: "Si det sånn:"

Kreatin øker styrken din, jeg er helt enig med deg og alle andre der - men flesteparten har mye mer å hente på å gå over kostholdet sitt i forhold til å starte på kreatin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

De aller fleste her inne ville nok hentet ut langt større bonuser av både trene smartere enn det de gjør og også trolig sovet litt mer, men det blir jo helt umulig å skulle spørre om kosttilskudd dersom det eneste svaret man får er at man "får mer ut av et bedre treningsopplegg og kosthold" som alltid vil være riktig, men likevel urelevant i forhold til hva trådstarter spør om.

Om kreatin hadde vært dyrt, eller at effekten hadde vært omdiskutert, så skulle jeg heller vært enig i at det kunne være greit å gjøre et poeng ut av akkurat dette. Spesielt gjelder dette for alle fat-burn/slankepilletilskudd. Her er effekt pr krone man betaler ganske liten i forhold til en tilsvarende investering på matfronten. Men kreatin er billig, og det er ufarlig, så jeg ser ikke noen grunn til at folk IKKE skal prøve det, dersom de har lyst. (dette er kanskje ikke like mye et svar til ditt innlegg som en generell betraktning som jeg har av ulike kosttilskuddstråder jeg har lest)

Forøvrig anbefaler jeg trådstarter å kjøpe vanlig kreatin monohydrat, det er mye billigere og minst like bra som dyrere fancy varianter. Ta det rundt treningstid.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Måkke komme her og komme her? Jeg siterer meg selv: "Si det sånn:"

Kreatin øker styrken din, jeg er helt enig med deg og alle andre der - men flesteparten har mye mer å hente på å gå over kostholdet sitt i forhold til å starte på kreatin.

Teorien din om at kreatin har 5% å si er helt på trynet. Om det har noe å si i det hele tatt er det max 1%

Lenke til kommentar

Øker ATP energi, som gjør at musklene har mer energi å bruke.

Negativt, vel. Noen har en viss "resistanse" mot kreatin, og problemet er at kroppen vil så produsere eller spy ut avafallstoffet kreatinin, som gjør at nyrene får mer jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Alle får forhøyet kreatininivå av å gå på kreatin. Forhøyet kreatininivå er et tegn på nyresvikt, men kreatinin som følger kreatinmetabolismen (som er hos alle) enten man øker for eksempelk kjøttinntaket eller kreatininntak i tilskuddsform, påvirker ikke nyrene.

En del bivirkninger som enkelte kan få av kreatininntak er oppblåsthet og magesmerter. Dette henger stort sett sammen med høy dosering, og kan reduseres ved å for eksempel begynne med vedlikeholdsdoseringer fra dag 1 (ca 5 gram pr dag). Det vil da ta lenger tid for kroppen å få fulle kreatinlagere enn ved en loadingfase, men man vil også få mindre bivirkninger.

I tillegg er det jo noen som ikke responderer på kreatin i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Poenget er vel ikke stort om du ikke "trenger det". Det hjelper deg kanskje til å ta den siste lille..

Alle får forhøyet kreatininivå av å gå på kreatin. Forhøyet kreatininivå er et tegn på nyresvikt, men kreatinin som følger kreatinmetabolismen (som er hos alle) enten man øker for eksempelk kjøttinntaket eller kreatininntak i tilskuddsform, påvirker ikke nyrene.

En del bivirkninger som enkelte kan få av kreatininntak er oppblåsthet og magesmerter. Dette henger stort sett sammen med høy dosering, og kan reduseres ved å for eksempel begynne med vedlikeholdsdoseringer fra dag 1 (ca 5 gram pr dag). Det vil da ta lenger tid for kroppen å få fulle kreatinlagere enn ved en loadingfase, men man vil også få mindre bivirkninger.

I tillegg er det jo noen som ikke responderer på kreatin i det hele tatt.

Jeg har gått på kreatin, vet da ikke om jeg fikk forhøyet kreatinin nivåer under kuren, men idag uten å gå på det har jeg svært høye nivåer av avfallstoffet kreatinin. Legene skjønner ikke noe som helst, og de babler om at de verdiene av kreatinin jeg har i blodet kan like godt ta knekken på nyrene mine. Jeg vet godt at disse nivåene kommer av muskelnedbryttende trening, som styrkeløft. Med engang jeg slutter vil kreatinin nivået senkes betraktelig.

Lenke til kommentar

Teorien din om at kreatin har 5% å si er helt på trynet. Om det har noe å si i det hele tatt er det max 1%

Nåja, det er ikke mer enn synsing fra din side heller.

Kilde 1Kilde 2

Kreatin har mer effekt enn bare 1%. Det hjelper ikke bare på styrke, men også på restitusjon.

Synser han så synser jeg, hold kjeften din. æsj.

YOU_MAD.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...