Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Signaltap fra 1. til 2. etasje med trådløst nettverk!

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har ADSL abonnement fra Telenor og fikk med en Thomson ST 780 WLT trådløs router/modem.

Når jeg sitter nede i 1. etasje rett ved siden av routeren og bruker trådløst nettverk, får jeg full uttelling på signalstyrken.

Når jeg derimot sitter i 2. etasje hvor jeg faktisk har kontor, får jeg ofte dårlig uttelling på signalstyrken. Akkurat i dag har jeg 3 av 5 i signalstyrke som er det beste jeg får, men ofte ligger det rundt 1-2 av 5. Det blir for dårlig og ustabilt for mitt bruk (trenger en stabil linje).

Spørsmålet mitt er om jeg vil tjene noe som helst på å skaffe en annen type router/modem? Finnest det noen som sender et kraftigere signal?

Jeg ser også på muligheten for å få trekt en ny linje opp til 2. etg. Dette er kanskje den beste løsningen, men krever muligens litt arbeid.

PS: Jeg har hatt et abonnement med 3500/350 kbit/s nedlasting, men venter på å få oppdatert til 8000/600 kbit/s. Dette vil vel gi meg raskere nett naturligvis, men jeg vil trolig fortsatt oppleve å miste signalstyrke?

På forhånd takk for svar!

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt kjøpe ny ruter eller trådløst aksesspunkt. Du må muligens sette rutermodemet i bridge-modus, men det burde gå greit, selv om jeg ikke kjenner til denne Thomson-boksen du har. Hva slags materiale og hvor tykt lag er det mellom etasjene? Er det andre flater eller annet utstyr som bør tas hensyn til? Hva slags trådløst kort eller dongle bruker du? Hvordan er nettverkstettheten i området?

Et alternativ til å trekke ny kabel er HomePlug, som er nettverk via strømnettet. Det funker veldig bra hvis du kommer deg utenom tungdrevne saker som vaskemaskin/tørketrommel etc. og ikke må krysse til en annen kurs, men det vil nok være hakket bedre selv om du ikke kommer deg unna slikt. Disse fåes i sett på to eller tre, og koster fra 500 NOK og oppover. Komplett kjører ofte slike sett til SuperWeekend-tilbud. Pass på at du får 200 Mbps og kryptering.

Lenke til kommentar

Når jeg sitter nede i 1. etasje rett ved siden av routeren og bruker trådløst nettverk, får jeg full uttelling på signalstyrken.

Når jeg derimot sitter i 2. etasje hvor jeg faktisk har kontor, får jeg ofte dårlig uttelling på signalstyrken. Akkurat i dag har jeg 3 av 5 i signalstyrke som er det beste jeg får, men ofte ligger det rundt 1-2 av 5. Det blir for dårlig og ustabilt for mitt bruk (trenger en stabil linje)

Har du prøvd å flytte litt på routeren for å se om signalet blir bedre?

Endret av firefox
Lenke til kommentar

Du kan selvsagt kjøpe ny ruter eller trådløst aksesspunkt. Du må muligens sette rutermodemet i bridge-modus, men det burde gå greit, selv om jeg ikke kjenner til denne Thomson-boksen du har. Hva slags materiale og hvor tykt lag er det mellom etasjene? Er det andre flater eller annet utstyr som bør tas hensyn til? Hva slags trådløst kort eller dongle bruker du? Hvordan er nettverkstettheten i området?

Et alternativ til å trekke ny kabel er HomePlug, som er nettverk via strømnettet. Det funker veldig bra hvis du kommer deg utenom tungdrevne saker som vaskemaskin/tørketrommel etc. og ikke må krysse til en annen kurs, men det vil nok være hakket bedre selv om du ikke kommer deg unna slikt. Disse fåes i sett på to eller tre, og koster fra 500 NOK og oppover. Komplett kjører ofte slike sett til SuperWeekend-tilbud. Pass på at du får 200 Mbps og kryptering.

Hva er et trådløst aksesspunkt? :) Og hva anbefaler du av HomePlug (sett at man ikke har vask/trommel som sperrer) og evt. trådløst aksesspunkt?

Materialet i huset er vanlig bindingsverk av tre, med platekledning av mdf på en side og parkett på den andre siden. Null betong og heller ingen andre materialer som burde forstyrre mer enn normalt.

På forhånd takk!

Mvh

Johannes

Når jeg derimot sitter i 2. etasje hvor jeg faktisk har kontor, får jeg ofte dårlig uttelling på signalstyrken. Akkurat i dag har jeg 3 av 5 i signalstyrke som er det beste jeg får, men ofte ligger det rundt 1-2 av 5. Det blir for dårlig og ustabilt for mitt bruk (trenger en stabil linje)

Har du prøvd å flytte litt på routeren for å se om signalet blir bedre?

Hei,

Har ikke prøvd så mye på den nei, men rommet er ganske lite og det er begrenset hvor mye jeg får flyttet på routeren. Jeg kan alltids prøve det? :)

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar

Hva er et trådløst aksesspunkt? :) Og hva anbefaler du av HomePlug (sett at man ikke har vask/trommel som sperrer) og evt. trådløst aksesspunkt?

Materialet i huset er vanlig bindingsverk av tre, med platekledning av mdf på en side og parkett på den andre siden. Null betong og heller ingen andre materialer som burde forstyrre mer enn normalt.

Har du sett på denne tråden?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=297892

Trådløst aksesspunkt er en enhet som gjør det mulig å koble seg til et trådløst nettverk, altså typisk en trådløs ruter eller basestasjon om du vil. Andre ting du kan prøve er modifiserte antenner, på klient- og rutersiden.

HomePlug er såre enkelt å sette opp, og du får ganske god hastighet over lokalnettet, jeg minnes jeg fikk 18-20 MB/s med filoverføring mellom Windows-maskiner. Selve utformingen av boksene varierer en del, så du kan først se på strømuttakene om det er fysiske hindringer du bør tenke over.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du sett på denne tråden?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=297892

Trådløst aksesspunkt er en enhet som gjør det mulig å koble seg til et trådløst nettverk, altså typisk en trådløs ruter eller basestasjon om du vil. Andre ting du kan prøve er modifiserte antenner, på klient- og rutersiden.

HomePlug er såre enkelt å sette opp, og du får ganske god hastighet over lokalnettet, jeg minnes jeg fikk 18-20 MB/s med filoverføring mellom Windows-maskiner. Selve utformingen av boksene varierer en del, så du kan først se på strømuttakene om det er fysiske hindringer du bør tenke over.

Skal kikke nærmere på den tråden :)

Dagene etter at jeg laget denne tråden hadde jeg nesten full uttelling og null signaltap, men nå har det gått ned igjen til èn strek, så dette går nok ikke. Noen spesiell grunn til at det er så ustabilt?

Er det stor forskjell på HomePlug og trådløst aksesspunkt? Prismessig er det omtrent det samme ser jeg.

HomePlug virker egentlig genialt enkelt og jeg tror ikke jeg har konflikt med vaskemaskin.

Lenke til kommentar

Hvis du har et dedikert kontor hjemme, hvorfor ikke legge inn en kabel? Billig og enkel løsning. :)

Hvordan får man kabelen gjennom etasjene? Må vel trekkes gjennom rør? Kanskje jeg kan bruke eksisterende elektrorør hvis jeg får plass?

Har selvsagt tenkt på dette, men HomePlug virker litt enklere og er jo ikke særlig dyrt :)

Lenke til kommentar

Du kan sjekke lokale forhandlere, kanskje du får lånt med deg demo-eksemplar av HomePlug. Med HomePlug er det som du er koblet rett i svitsjen/ruteren, bare med en øvre begrensing på 200Mbps.

Du trenger ikke legge kabelen i rør hvis ikke strekket er langt, du kan legge den langs listverk og igjennom et relativt lite hull i tak/gulv. Det vil bli penere om du feller den inn i eksisterende rør eller trekker nytt, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en "HomePlug-installasjon" (Develo 200 AV plus) på forrige bopel som fungerte helt utmerket, til tross for at det var flere sikringskurser involverte

Ved oppusning av ny bolig vektla jeg ikke skjult kabling for nettverk noe nevneverdig, da jeg hadde så god erfaring med HomePlug. Dette har jeg måtte angre på, nå har jeg store problemer med stabilt nettverk. Trådløst funker bare middelmådig grunnet mye forstyrrelse fra nabonett. HomePlug (Devolo dLAN AVpluss 200) er utrolig ustabilt, særlig et av punktene mister stadig kontakten med de 3 øvrige. Vurder derfor sterkt å kable opp mest mulig. Har kun 2 faser inn i leligheten, men 3 kurser med jordfeilautomater er involvert i HomePlug-scenariet.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke lokale forhandlere, kanskje du får lånt med deg demo-eksemplar av HomePlug. Med HomePlug er det som du er koblet rett i svitsjen/ruteren, bare med en øvre begrensing på 200Mbps.

Du trenger ikke legge kabelen i rør hvis ikke strekket er langt, du kan legge den langs listverk og igjennom et relativt lite hull i tak/gulv. Det vil bli penere om du feller den inn i eksisterende rør eller trekker nytt, selvfølgelig.

Hei!

Problemet er at strekket er litt langt, så det blir ikke helt enkelt å få lagt i rør. Det er såpass langt at å legge utenpå listverk og slikt må bli en nødløsning.

Jeg tror jeg kommer til å bestille HomePlug i kveld fra komplett.no, så satser jeg på at det virker. Registrerer at ingen av mine lokale butikker har produktet på lager.

Prøv å bytt kanal på det trådløse nettet først og fremst. Gratis, og mulig det løser problemet.

Takk for tipset!

Har nå prøvd flere kanaler, men det er ingen forskjell. Det sto i utgangspunktet på automatisk kanalvalg og da skal vel uansett routeren velge beste kanal?

Jeg hadde en "HomePlug-installasjon" (Develo 200 AV plus) på forrige bopel som fungerte helt utmerket, til tross for at det var flere sikringskurser involverte

Ved oppusning av ny bolig vektla jeg ikke skjult kabling for nettverk noe nevneverdig, da jeg hadde så god erfaring med HomePlug. Dette har jeg måtte angre på, nå har jeg store problemer med stabilt nettverk. Trådløst funker bare middelmådig grunnet mye forstyrrelse fra nabonett. HomePlug (Devolo dLAN AVpluss 200) er utrolig ustabilt, særlig et av punktene mister stadig kontakten med de 3 øvrige. Vurder derfor sterkt å kable opp mest mulig. Har kun 2 faser inn i leligheten, men 3 kurser med jordfeilautomater er involvert i HomePlug-scenariet.

Interessant.

Tror jeg bare prøver HomePlug og så håper jeg at jeg er like heldig som du var i forrige bopel :)

Lenke til kommentar

Min nye stasjonære HP vil forresten ikke koble seg til det trådløse nettverket. Har kommet så langt at jeg tastet inn passordet for nettverket, men lenger kommer jeg ikke.

Kan dette rett og slett være fordi signalet er for svakt? Har lavest mulig på signal-meteret.

Uansett ikke noe jeg bruker mye tid på, da jeg må få ordnet tilkobling på en annen måte, men jeg liker å vite hvorfor noe ikke fungerer :)

Kommer meg allikevel online med min laptop i samme området.

Lenke til kommentar

[...]

Jeg tror jeg kommer til å bestille HomePlug i kveld fra komplett.no, så satser jeg på at det virker. Registrerer at ingen av mine lokale butikker har produktet på lager.

Lykke til, da.

Har nå prøvd flere kanaler, men det er ingen forskjell. Det sto i utgangspunktet på automatisk kanalvalg og da skal vel uansett routeren velge beste kanal?

I teorien, men det er ikke en hyperintelligent funksjon. Det står mer om det i tråden jeg lenket til tidligere, og jeg spurte om nettverkstetthet i mitt første svar. Siden du ikke svarte, regnet jeg med at det ikke var et problem. Du kan bruke inSSIDer til å skanne trådløse nettverk i nærområdet ditt.

Hva slags trådløst nettverksadapter har du i den nye HP-maskinen da? Jeg har hatt samme erfaring med en del billige trådløskort og 802.11g-nettverk; jeg får ikke opp nett med stasjonær maskin, mens en bærbar funker som gull. Faktisk hjalp det med driveren fra brikkesettprodusenten i stedet for driveren fra trådløskortprodusenten.

Lenke til kommentar

[...]

Lykke til, da.

I teorien, men det er ikke en hyperintelligent funksjon. Det står mer om det i tråden jeg lenket til tidligere, og jeg spurte om nettverkstetthet i mitt første svar. Siden du ikke svarte, regnet jeg med at det ikke var et problem. Du kan bruke inSSIDer til å skanne trådløse nettverk i nærområdet ditt.

Hva slags trådløst nettverksadapter har du i den nye HP-maskinen da? Jeg har hatt samme erfaring med en del billige trådløskort og 802.11g-nettverk; jeg får ikke opp nett med stasjonær maskin, mens en bærbar funker som gull. Faktisk hjalp det med driveren fra brikkesettprodusenten i stedet for driveren fra trådløskortprodusenten.

Beklager at jeg glemte å svare. Bor på bygda, så nettverkstettheten er veldig lav. Får av og til opp ett nettverk fra nabolaget, men that`s it.

Angående nettverkskort fant jeg kun ut følgende fra HP sin hjemmeside: Trådløst LAN 802.11 b/g/n PCI-Ex1-minikort.

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp en del av akuratt den typen både på jobb og hjemme. Funker helt greit hvis du ikke har krav til 100% linje.

På en 25/5 linje fikk jeg 8/2, og dette var rommet rett ved siden.

Hva mener du med 100% linje? Det viktigste for meg er egentlig at linjen er forholdsvis stabil.

Signalet jeg får på min trådløse datamaskin er ikke særlig stabilt. Hva skyldest det egentlig? Er det linjen som går inn til huset som er kilden til dette eller er det noe annet som påvirker signalet?

Eksempelvis har jeg nå hatt nesten 1 av 5 i signal styrke, klassifisert som "svak", i en ukes tid. Mao, helt uakseptabelt til mitt bruk.

Nå koblet jeg nettop til HomeLink til min stasjonære PC, men ser ironisk nok at min laptop har 4 av 5 i signalstyrke og scorer høyere på bredbåndstesten enn hva min stasjonære gjorde med HomeLink.

Dette er imidlertid greit om jeg kan forvente en stabil linje fremover.

Til orientering fikk jeg en nedlasting på 7,0 mbit/s på den trådløse tilkoblingen og 5,0 mbit/s på den stasjonære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...