raym123 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hei! Har akkurat kjøpt denne http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/RXV367BL/yamaha-rx-v367-surroundreceiver 2500kr er en bra pris og det står den har 5x100w men det står ikke mere info om den annet en bak forsterkeren står det minimum 6ohm høyttalere og forsterkeren står at den har 250w bak ved kontaktene. Er dette kontinuelig i 8ohm? Har ikke så mye greie på forsterkere. Jeg har satt den på stereo modus da det kun er front høyttalera som står på, blir det da mere watt pr høyttaler eller er det 2x100 da selvom den klarer 5x100 når jeg bare bruker 2 utganger? Står ikke så mye info om den på elkjøp sine hjemmesider. Jeg bruker 2 cerwin vega ve12" og jeg synes denne forsterkeren spiller høyttalerene veldig bra med høy lyd og godt trykk. Hvordan kan jeg vite at forsterkeen er bra nok til høyttalera? Når jeg spiller så høyt at det er ubehagelig høyt og man får øresus så kan jeg så vidt se det blinker litt i lyset på displayet på forsterkeren. Hva er egentlig forskjell på denne jeg har kjøpt http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/RXV367BL/yamaha-rx-v367-surroundreceiver eller denne som er en god del dyrere? http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/RXV1067BL/yamaha-surround-receiver Det jeg kan se forskjell på er jo at man kan koble til 7 høyttalere isteden for 5 og den har kun 5watt mere pr utgang? Ville den dyre til 8500 drevet høyttalerene på en helt annen måte selvom dem har ca like mye watt? eller koster den mere pga den har flere uttak til forskjellige ting? Vurderte en dyr yamaha men ville prøve denne først siden dem hadde ca like mye watt pr utgang og foreløpig skal vi kun bruke den som stereforsterker. Ville ha surround slik at vi kan oppgradere senere! Takker for svar Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Klassisk løgn fra kvasi-"proffe" el.forhandlere. Den forsterkeren du har kjøpt kan ikke levere 5*100W samtidig. Det er en fysisk umulighet siden den kun trekker 250W fra nettet. Regner med den klarer 2*100W me 10%thd og 1000Hz sinus. Det er derfor dine høyttalere spiller "ubehagelig høyt", dvs, de er begynt å forvrenge. Forsterkeren er for svak for så store CV høyttalere og begynner å sende ut likestrøm. Jeg vet dette er Hi-Fi-Klubben "propaganda", men ta deg tid å lese de to artiklene her: Watt er ikke bare Watt og Effektoppgivelse på Høyttalere Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Ja der sa du noe, det går jo ikke som du sier siden det er 250w tilsammen. Da kan den feks klare 2x 125 eller 5x50? Men jeg mente ikke at det blir ubehagelig sånn at det er dårlig lyd, men at i forhold til den forrige forsterkeren jeg hadde (gammel jvc 2x100) så kan jeg spille mye høyere før det begynner og vrenge seg, kan spille en god del høyere og for at det skal vrenge seg så må man spille så høyt at det er skadelig for ørene og langt fra behagelig. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg vil nå fortsatt påstå at om du spiller "ubehagelig høyt", så er det pga forvregning. CV 12" høyttalere har som regel en følsomhet på 93dB/1w/1m. Lydtrykket øker med ca 3dB pr dobling av effekt. Det er 5,05 doblinger opp til 100w, så en får litt over 15dB økning. Dette gir ~108dB. Smertegrensen for "ren" lyd er rundt 120dB. (Du blir øyeblikkelig døv ved 160dB og ved 200dB knuses alle bena i kroppen og du dør). Det jeg vil frem til er at ved 108dB blir det ikke "ubehagelig høyt" uten forvregning. Det er som regel diskanten som begynner å forvrenge først, og det er også den "værste" lyden å høre på. Selv har jeg *aldri* klart å spille "ubehagelig høyt" på mine høyttalere. Jeg har en forsterker på 2x200W (Den drar 1.100W fra veggen) og (dyre) høyttalere som klarer med denne effekten. Jeg har hatt mine fester med "full guffe" i timesvis og med heavy-rock uten å ødelegge hverken ører eller inventar. Men ikke la deg lure av dobbelt så mye effekt. Økningen blir bare 5,82x mot 5,05x på denne doblingen. Høyttalerne mine har en følsomhet på 98dB/1w/1m, så jeg får ut maks ~115dB. Altså også godt under smertegrensen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nå er diskantene på CV generelt veldig ubahegelig å høre på. Så det trenger ikke være forsterkerens veil. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nå er diskantene på CV generelt veldig ubahegelig å høre på. Så det trenger ikke være forsterkerens veil. CV sine diskaner er, pr.def., ekte drit laget av billig plastikk som begynner å forvrenge allerede ved start. Det ble ikke noe bedre med hornene deres heller. Så der er vi enige Men jeg skrev også "som regel", og de diskantene som står i "ordentlige" høyttalere begynner også (igjen,) som regel, å forvrenge først. Dette fordi forsterkeren prøver å pumpe ut mer til den krevende bassen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Faktisk: Hornene er ikke så farlige, jeg var under samme misoppfattelsen før, men har blitt kjent med en lettere ekstremist som hadde eksperimentert litt, og fått mer eller mindre samme (Dårlige) frekvensrespons fra diskanten utenfor hornet, så han satte inn en han trodde skulle passe, og plutselig så gikk det an å høre på høyttalerne. En liten digresjon her bare Generelt til mer krevende høyttalere er jeg helt enig i det du sier, og det er derfor jeg stort sett er av den oppfattelsen at to forsterkere er bedre enn en. Om bassen skulle begynne å bli veldig tung, så får diskanten likevel kraften den trenger uten å bli slitsom. Dette gjelder spesielt mine egne da diskanten i dem er ganske krevende. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det ble ikke så veldig mye noe bedre med hornene deres heller. Så der er vi enige Fikset nå. Jeg har hatt to tidligere CV-sett (AT40 m/10" bass og DC15 m/15" bass), så jeg kjenner godt til diskantene der (og byttet ut x antall stykk svidde sådanne). Alle er de solgt nå, men i et snev av nostalgia kjøpte jeg meg VE-5M m/5"-bassere til bruk på PC'n. De er greie nok, men jordskjelvbassen CV er kjent for, er nok litt tynnstemt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå