eugenie Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg ønsker å summere en del celler som IKKE ligger rett under hverandre, men litt spredt nedover arket. Synes etter hvert formelen =summer(D12+D24+D37+D49+D63) osv blir litt lang. Har forstått det slik at man kan navngi celler man ønsker å summere, og sette inn en formel som da summerer celler med samme navn... Er jeg helt på bærtur eller? ...og i så fall, hvordan gjøres dette? Det er flere delsummer jeg ønsker å legge sammen til slutt... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Du kan ikke gi flere områder samme navn. Og du finner ingen navn som er kortere enn celleadresser. Så ja, bærtur, sorry. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Du kan ikke gi flere områder samme navn. Og du finner ingen navn som er kortere enn celleadresser. Så ja, bærtur, sorry. HTH. Beste hilsen Harald Jaja, jeg får trøste meg med at høsten er tid for bærturer... ...eller finnes det noen annen smart måte å gjøre dette på... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Den smarte måten er å ikke spre ting som hører sammen rundt i arket. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Den smarte måten er å ikke spre ting som hører sammen rundt i arket. Beste hilsen Harald det er delsummer jeg vil legge sammen til slutt, så derfor blir de ikke rett under hverandre, siden de igjen er summen av andre celler... Men, kanskje jeg da må finne en smartere måte å sette hele greia opp på... ...er ganske nybegynner... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 er det noe regel på hvordan de ligger? f.eks hver 12. rute nedover eller noe slikt? kan være mulig å få til noe lure fixer på det Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Vedlagt to løsninger. Døp om fra Delsummer.xls.txt til Delsummer.xls Delsummer.xls.txt Første løsning bruker Delsum-funksjonen i Excel istedetfor standard summering. Andre løsning bruker en egen kolonne til delsummene. Enklere og kanskje mer oversiktelig. En ting du skal vende deg av med først som sist er å bruke Sum-knappen når du setter opp beregninger. Dette =summer(D12+D24+D37+D49+D63) gjøres bedre slik =D12+D24+D37+D49+D63 HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Vedlagt to løsninger. Døp om fra Delsummer.xls.txt til Delsummer.xls Delsummer.xls.txt Første løsning bruker Delsum-funksjonen i Excel istedetfor standard summering. Andre løsning bruker en egen kolonne til delsummene. Enklere og kanskje mer oversiktelig. En ting du skal vende deg av med først som sist er å bruke Sum-knappen når du setter opp beregninger. Dette =summer(D12+D24+D37+D49+D63) gjøres bedre slik =D12+D24+D37+D49+D63 HTH. Beste hilsen Harald Tusen takk for eksempelfil. Og ja, skla legge av meg den vanen, når det kan gjøres så enkelt :-) Vedkommende som raskt viste meg hvordan jeg bruker excel, viste meg denne måten å gjøre det på, så da har jeg fortsatt med det. Er det noe sted det finnes en grei oversikt over formler og bruken av disse? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nei ikke på norsk dessverre, utover Hjelp. Excel er uansett kjempesvært, det tar mange år å bare få en slags oversikt. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Nei ikke på norsk dessverre, utover Hjelp. Excel er uansett kjempesvært, det tar mange år å bare få en slags oversikt. Beste hilsen Harald det var på en måte godt å høre, for da føler jeg meg ikke så veldig idiot allikevel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå