Gå til innhold

HP envy eller dv6?

3xt

Anbefalte innlegg

hei

Vurderer å kjøpe en av disse:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PADV63046EO/hp-pavilion-dv6-3046eo

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PADV63065EO/hp-pavilion-dv6-3065eo

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598609

Så jeg lurte på hvor stor forskjell er det egentlig på en

AMD Phenom II Dual Core N620 og en I5 450m? For AMD har jo klokke frekvens på 2,80GHz mens intel har bare 2,40 GHz. Og AMD har CPU Cache 2MB L2 mens intel har 3MB L3.

Er det noen som vet om det er store forskjeller mellom en skjerm med

1366x768 og en med 1600x900?

Er det noen som vet om det er store forskjeller mellom en envy og en dv6?

Og har pc'ene fortsatt de typiske problemene som HP er kjent for?

f.eks. blue screen og overheat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU forskjeller i PassMark:

Intel Core i5 450M @ 2.40GHz - 2,505 poeng

AMD Phenom II N620 Dual-Core - 1,826 poeng

Vil absolutt anbefale en skjerm med 1600 x 900, føles mye "romsligere" under bruk. Eneste bakdelen er at høyere oppløsning gir lavere fps i spill om man spiller på maks oppløsning (maks oppløsning anbefales for best bilde).

Envy 14" skal ikke ha noen varmeproblemer (envy 17 har noe varmeproblemer). Dv6 vet jeg lite om.

Envy er ment å være mer påkostet modell enn dv6.

Lenke til kommentar

hei

mener du at det lønner seg å punge ut 5000kr bare for å få 1600x900?

Og ett spørsmål til. Jeg ser at jeg kan på ferdig installert 8 gb RAM.

Men lønner det seg også da? eller kan man ikke utnytte alt?

påvirker disse ekstra 4gb gameplayen?

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Får vel svare deg i denne tråden også, da, selv om som regel sett holder med én tråd per PC-kjøp :)

5000 kr ekstra er vilt dyrt for oppløsningen, og 6 GB RAM vs 4 GB RAM vil gi null utbytte i spill (FPS). Grunnen til at jeg i utgangspunktet vurderte E14 var imidlertid hovedsaklig oppløsningen. Du finner få små maskiner (<15") med oppløsning over 1366x768, og Envy 14 var det eneste unntaket til overkommelig pris da jeg skulle ha maskin.

Envy 14-en jeg har nå er den kaldeste maskina jeg har hatt, og ikke vært borti noe bluescreen. Bare reinstaller Windows så du får bort all bloatwaren til HP.

Lenke til kommentar

Hva er poenget å ha enten 6 eller 8 gb ram må en tørr å spørre?

Er det veldig mye unødvendige programmer som er ferdig installert som feks acer sine pcer?

HP "var" veldig kjent for å ha pcer som ble overheata så, man har aldri hatt en HP selv så kan ikke si noe om det da. Men siden du mener at det er den kaldeste pcen du har hatt, får jeg vel stole på det^^.

Men 5000 kr bare får å få 1600x900 tror jeg ikke orker...

Det var ihvertfall det store forskjellen mellom 9000 modellen og 14000 modellen...

Det med å re installere windows tror jeg nesten at jeg ikke tørr :s

fordi at jeg ikke er så flink med pc :s det med å få tak i drivere osv...

Hadde ett spørsmål. Har lest noe om at hvis du spiller/ser film i full screen og skal skru opp/ned lyden, så blir du kasta ut av fullscreen? vet du noe om det? og det at den er veldig svak på tastaturet rundt "P" knappen? Er det flere sanne små feil som dette? Er veldig kresent på sanna saker :p Hadde vært veldig fint om du/noen kunne ha liste opp sanne små feiler :p sann at når jeg før pcen at jeg kan sjekke det :)

Lenke til kommentar

Hva er poenget å ha enten 6 eller 8 gb ram må en tørr å spørre?

Er det veldig mye unødvendige programmer som er ferdig installert som feks acer sine pcer?

HP "var" veldig kjent for å ha pcer som ble overheata så, man har aldri hatt en HP selv så kan ikke si noe om det da. Men siden du mener at det er den kaldeste pcen du har hatt, får jeg vel stole på det^^.

I dag er det så og si ikke vits i å ha mer enn 4 GB RAM for en vanlig hjemmebruker. Man kan for eksempel få bruk for mer til videoredigering, men generelt klarer de fleste seg med 4 GB.

Ja, det er en god del unødvendig installert. Nå er vel jeg helt i en ende av skalaen der, jeg vil ha programmer jeg bruker installert, og ingen andre, og bare pprogrammer jeg faktisk trenger kjørende i bakgrunnen kjørende i bakgrunnen. Det er mulig å ta en "minimalistisk gjenoppretting" eller noe fra recovery-partisjonen på maskina. Da får du fjerna en del, men ikke alt. Ellers har du jo PC-decrapifier.

Ved lett bruk (notater på forelesninger, programmering, nettlesing) er den helt kald, og knapt hørbar (i alle fall med SSD). Spiller man på den, suser vifta mye mer, og den blir varmere, men det er jo å forvente.

Men 5000 kr bare får å få 1600x900 tror jeg ikke orker...

Det var ihvertfall det store forskjellen mellom 9000 modellen og 14000 modellen...

Nei, bruk det heller på noe annet. Bare sørg for at du får en versjon med i5/i3-prosessor. Da får du byttbar grafikk (mye bedre batteritid og kaldere PC når du ikke spiller) til en lavere pris.

Det med å re installere windows tror jeg nesten at jeg ikke tørr :s

fordi at jeg ikke er så flink med pc :s det med å få tak i drivere osv...

Drivere er null stress å finne.

Her finner du alt av drivere til E14. Og sjekk ut NBR sin "HP ENVY 14 Owner's Lounge", også.

Hadde ett spørsmål. Har lest noe om at hvis du spiller/ser film i full screen og skal skru opp/ned lyden, så blir du kasta ut av fullscreen? vet du noe om det? og det at den er veldig svak på tastaturet rundt "P" knappen? Er det flere sanne små feil som dette? Er veldig kresent på sanna saker :p Hadde vært veldig fint om du/noen kunne ha liste opp sanne små feiler :p sann at når jeg før pcen at jeg kan sjekke det :)

Ja.

Volummeteret er en del av HP MediaSmart. Avinstallerer du det, blir det borte. Bruk 3RVX i stedet. Har ikke det problemet, ser bedre ut, og kan konfigureres mye mer. Ellers, sjekk ut trådene på NBR jeg linka til over.

Har hatt et problem med den - når jeg lukker dekselet (med instilling om at den skal gå i hvilemodus), kræsjer den. Kjipt, men det ser ut som om det bare er maskina mi. Å gå inn i hvilemodus på vanlig vis funker helt fint.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

:D

der hva et spørsmål jeg glemte, jeg har kun hatt acer pc'er til nå og alle har hatt en partisjon med egen recovery. Så jeg lurte på om E14 hadde noe sant lignende også? For jeg er lite gira på å må lage en recovery disc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...