Penetal Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Skal ha nytt IT utstyr på kontoret ca 100 brukere som hovedsakelig bruker Word/Excel/Access/Outlook og 4 maskiner som kan kjøre photoshop og litt tyngre programmer. Jeg lurer på hva som er å anbefale: Windows 7 og Microsoft Office Windows 7 og Open Office + Kurs I Open Office Linux og Open Office + Kurs I begge deler. Og jeg lurer på om det er noen levrandør som har rabatt på kjøp av disse maskinene, og hvor kraftige maskiner som er nødvendig. Prøver å være økonimisk uten å miste effektivitet i det lengere løp. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det billigaste er utan tvil Linux og Open Office + kursing(Det trengs ikkje meir enn ein dag for begge deler). Det kan også vere lurt å ha nokre virtuelle maskiner/remote desktops med Windows som er tilgjengeleg for alle, det hender i blant at ein kjem over ting som krevje Windows(Internet Explorer). Og ikkje minst Excel til dei som jobber med store regnskap/budsjetter. Om dine ansatte kan Microsoft Office frå før så ser eg ingen grunn til å bruke penger på kursing til Open Office, det er jo omtrent ein klone av MS Office 2003, vår erfaring er at dette er heilt bortkasta. Når eg trenger hjelp i Open Office så kan eg fint få hjelp av min samboer som bruker bare MS Office. Me bruker bare Linux og Open Office i vår bedrift med nesten 200 ansatte og det går ganske smertefritt. Me bruker også Zimbra istadenfor Microsoft Exchange til mail. Men det som er spørsmålet er kven som skal drifte dette? Eg ville ha basert valet på det. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Og ein anna ting, når det kjem til hardware så prioriter RAM istadenfor CPU hastigheit. 4GB ram i snitt for dei fleste og 8GB ram for tungvekterane er å anbefale. Du kjem langt med bare 2GB ram om du velje Linux. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg ville helt klart ha gått for Win7 og MS Office. Linux og OO er fint hjemme og for nerder, men for proffbruk der tid er penger er det lurt å ha noe strømlinjeformet med god support. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Så kan du jo spørre deg hvor lurt det er å tvinge 100 bbrukere som har brukt Excel og Word i kanskje 10 år, til å bruke linux bare fordi admin syns det er kulere..og hvor mange timer du kommer til å bruke på support til alle som ikke finner den og den knappen mere. Endret 28. september 2010 av Bytex 2 Lenke til kommentar
Penetal Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 dette har ingen ting med hva som er nerdete eller kult. vi snakker kun i kr. hvis vi kan spare noen kr pr maskin på å velge gratis alternativer gjør vi det. det er må vurderes er om effektivitets nivået vil holde seg eller om det vil synke ved bruk av nye programmer. løsningen med VM windows for excel og IE er ikke noe problem, takk for forslaget. når vi snakker effektivitet her snakker vi om i det lengre løp ikke den første uka. folk må bli vandt med noe de ikke har brukt før det er klart. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 hvis vi kan spare noen kr pr maskin på å velge gratis alternativer gjør vi det. Office og Windows koster vel ca. 3-4000 pr. maskin. Om du må kurse folk og de blir bittelitt mindre effektive en stund så forsvinner hele gevinsten på kort tid - kostpris på en arbeidstime er vel ca. 500 kroner, så om de ansatte mister en dag i snitt (her må du også legge til tid brukt på ekstra support) så har du tapt penger allerede. Og dette skal vel gjerne holde i 4-5 år vil jeg tro, da skal det ikke mye til før du taper skikkelig mye penger. Linux er bra på server og dev-maskiner, men ikke noe særlig på desktop for "vanlige" brukere. Innkjøp av datautstyr og kontorsoftware er bare en veldig liten del av prisen. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det er heilt feil at det er så forskjellig. Eg vil påstå at brukargrensesnittet i Windows 7 er minst like forskjellig som overgangen til Gnome eller KDE om ein kjem frå WinXP. NRK har tatt i bruk Open Office også nå -> http://nrkbeta.no/2010/01/08/openoffice/ Harstad kommune sine erfaringer med skolelinux http://friprog.blip.tv/file/2218176/ Meir informasjon på http://www.slx.no/ Påstandene om at Linux er vanskeleg er bare tull. Det krevje ekstra tid i starten for dei som er ukjent med Linux, men det vil gå av seg sjølv etterkvart. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Å anbefale linux i hytt og pine er ideologisk piss. Det funker helt klart til bruket her, men tenk litt lenger enn akkurat dette. Hva om de trenger økonomisystem om 6 måneder? Skal man da plutselig endre alle maskinene til windows? Win7 + Open Office er mitt forslag. MS Office for power users (men hvor mange bruker egentlig office til hva det er verdt?) Den gjennomsnittlige luseren bruker Word til å lime inn bilder Antar det skal opp noen sentral styring her også? Active Directory er et soleklart valg. SÅ vidt jeg vet funker ikke nyeste versjon av photoshop i WINE. En mulighet er jo selvfølgelig å bruke linux og OOo, og så heller benytte seg av en terminal-server ved senere tid, dersom man må ha windows apps. Dette koster da en GOD del gronker for 100 brukere. Dessuten ville jeg aldri ha satt opp 100 linux-maskiner uten en skikkelig support-avtale. Så ta med dette i beregningen din. Gå for linux om du kan, men tro ikke det blir noen free lunch. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Lisenskosnader til MS er bare en liten bit av den totale kostnaden. All erfaring tilsier at den største utgiften er vedlikehold av systemet. Om bedriften krever mye support og vedlikehold, så er MS billigst, men om der ikke kreves så mye support, så blir open source billigst. Vi snakker her om TCO (total cost of ownership). 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Om bedriften krever mye support og vedlikehold, så er MS billigst, men om der ikke kreves så mye support, så blir open source billigst. Det der er jo bare tull, kvifor skulle Linux krev eit betre støtteapparat? For mange år tilbake så var den påstanden sann. Men idag så er det noko heilt anna. Vedlikehald på Linux er jo minst like enkelt som Windows. Så lenge dei som er støtteapparet føler seg trygg på Linux så er Linux ingen dum løysning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Om bedriften krever mye support og vedlikehold, så er MS billigst, men om der ikke kreves så mye support, så blir open source billigst. Det der er jo bare tull, kvifor skulle Linux krev eit betre støtteapparat? For mange år tilbake så var den påstanden sann. Men idag så er det noko heilt anna. Vedlikehald på Linux er jo minst like enkelt som Windows. Så lenge dei som er støtteapparet føler seg trygg på Linux så er Linux ingen dum løysning. Jeg sier ikke at Linux krever bedre støtteaparat, jeg sier support på Linux er dyrere og da snakker vi om ekstern support. Den supporten den såkalte superbrukeren i huset ikke kan eller har kapasitet til å gjøre. Bevares Linux er ingen dum løsning. MacLaren F1 er heller ingen dum bil, helt til du skal ha den på service og stort sett alt av utstyr og programmer krever service. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Supporttjenester koster mykje uansett om det er Windows eller Linux. Der er ingenting som beviser at Linux support skal vere dyrare eller billigare for den saks skyld enn Windows. Det kjem heilt an på behovet. For å si det rett ut, så er det svært få tilfeller i året i vår bedrift der me må hjelpe nokon av dei ansatte som har null teknisk kunnskap. Oppsettet er heller ikkje meir enn ein vanleg Ubuntu installasjon. Det som gjekk igjen for nokre år tilbake var flash på 64 bits systemer. Idag så fungerer flash med Chromium. Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 I et skikkelig satt opp nettverk av litt størrelse er det stort sett brukerstyring som tar tid på klientsiden. 100 brukere er ikke en fulldags jobb en gang på Windows. Hvordan det er i linux tør jeg ikke si da jeg ikke har jobbet i et så stort linuxprosjekt. Min erfaring er likevel at brukerstyring er enklere på Windows. Support er det behov for i begge leire, og da først og fremst applikasjonssupport slik jeg ser for meg dette oppsettet. Kompleksiteten på serversiden avgjør hvor stor del av ressursene som ligger i drift der, men ved så enkle behov som det skisseres fra klientene så vil jeg tro at det er lite som skiller de to plattformene. Det som bør avgjøre da er tilgjengelighet på kompetanse, support og service. Man må også tenke på støtte for applikasjoner i systemets levetid, som tidligere nevnt. Kommer behovene til å holde seg statiske de tre neste årene? 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 bruker dere virkelig ikke noe annet enn Word/Excel/Access/Outlook på klientmaskinene? hva med feks økonomisystemene dere bruker, kan de kjøres på Linux? Lenke til kommentar
ExNihilo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Hvis det kun er den klassiske Office pakken til Microsoft dere har behov for kan kanskje Microsoft Office 365 være noe for dere. Er i beta nå, men blir sluppet ut på nyåret. Fra FAQ.... Office 365 will have new system requirements that customers and partners should note. Those requirements are as follows: Operating System Requirements Windows XP SP3 with RPC over HTTP update Windows XP Home is supported but will not support federated identity Windows Media Center edition is supported but will not support federated identity Windows Vista SP2 Windows 7 Mac OS X 10.4 (Tiger), 10.5 (Leopard), 10.6 (Snow Leopard) Office Client Requirements Office 2007 SP2 or Office 2010* Office 2008 for Mac and Entourage 2008 Web Services Edition .NET Framework 2.0 or later Microsoft Lync 2010 Mac Messenger 9 Browser Requirements — Administration Center and My Company Portal Internet Explorer 8 is required for Windows XP Internet Explorer 7 or above for Windows Vista and Windows 7 Firefox 3.x Safari 4.x Browser Requirements — Outlook Web App Internet Explorer 7 or above Firefox 3 or higher Safari 3 or higher on Macintosh OS X 10.5 Chrome 3 and later versions Browser Requirements —Outlook Web App Light** Internet Explorer 5.5+ Firefox 2+ Safari 3+ Opera Endret 2. november 2010 av ExNihilo Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Om jeg skulle byttet systemer i en større bedrift og ikke brukt MS Office på alle desktops tror jeg at jeg ville gått for Google Apps (pro, selvsagt), med MS Office som fallback for de som trenger det. Jeg ville forsåvidt byttet ut Exchange med Google Apps uansett, når det er sagt. Endret 3. november 2010 av kvasbo Lenke til kommentar
eriklo Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Økonomisystemer og annen spesiell programvare som kommer i etterkant? Kjør opp en windows-basert terminalserver. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Skal ha nytt IT utstyr på kontoret ca 100 brukere som hovedsakelig bruker Word/Excel/Access/Outlook og 4 maskiner som kan kjøre photoshop og litt tyngre programmer. Og jeg lurer på om det er noen levrandør som har rabatt på kjøp av disse maskinene, og hvor kraftige maskiner som er nødvendig. Prøver å være økonimisk uten å miste effektivitet i det lengere løp. Det du beskriver her er meget basic bruk med unntak av photoshopbrukerne. For å drive med Photoshop og litt tyngre programmer (uten at jeg vet eksakt hva dette er) krever det nok heller ikke voldsomt mye.. Dersom dere kjører Win7 og Office 2010 (vær oppmerksom på at den er HELT annerledes enn 2003 å jobbe med..) vil jeg foreslå at dere finner PCer som er i overkant av helt ok i dag, og sørger for å få de levert med 4-8GB ram, da bør de funke de neste 4-5 årene om ikke bruksmønsteret endrer seg veldig... Dere bør helt klart forhandle med leverandør ved en slik ordre, det blir fort snakk om ganske mye penger og det bør være mulig å få en bid-pris på det. Noen konkrete leverandører i Osloområdet jeg har god erfaring med, begge er relativt få ansatte og firmaene er ganske små.. Noe som gjør at en kunde på deres størrelse er langt mer interessant enn for de store selskapene.. Pcexpress IT-Senteret Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Jeg ser at diskusjonen allerede har vist tegn til å utarte til den "MS vs. Linux"-kranglingen man stort sett ser overalt der problemstillinger av denne typen dukker opp, men her er uansett nok et innspill. Når det gjelder kontorprogramvaren (Office), er OpenOffice og LibreOffice (og andre Office-pakker) såpass like Microsofts produkter at det er svært lite sannsynlig at den jevne bruker vil oppleve problemer ifm. bruken av produktets funksjoner. Det er ihvertfall den erfaring mine kunder har hatt (bedrifter i SMB-markedet, typisk 5-20 brukere). Opplæringskostnadene for OpenOffice eller LibreOffice vil neppe overstige de man ville fått ved f.eks. overgang fra MS Office 2003 til MS Office 2007. Derimot kan det dukke opp problemer relatert til integrasjon, da det finnes andre systemer som har spesifikk integrasjon mot Microsoft Office. Kommuner med OpenOffice har f.eks. opplevd problemer med itslearning. I tillegg vil det pr. definisjon være slik at det produktet som best håndterer et proprietært filformat laget av Microsoft, vil være et produkt fra Microsoft. Dersom organisasjonen ikke bruker andre softwareprodukter med spesifikk integrasjon mot MS Office og man kan leve med at konvertering av Office-filer ikke alltid vil være 100% perfekt, vil jeg påstå at OpenOffice/LibreOffice kan være et godt valg. Prismessig koster MS Office i underkant av en tusenlapp pr. PC pr. år. Dette fordi man må oppgradere med jevne mellomrom, ellers vil man gradvis oppleve stadig flere kompatibilitetsproblemer etterhvert som Office-pakken man benytter blir eldre. Ligger man 2 versjoner bak, nærmer man seg stygt samme situasjon som om man hadde brukt et tredjepartsprodukt. Windows vs. Linux på desktop-maskiner er en litt annen historie. Kontorbrukere "bruker" jo forsåvidt ikke Windows; de bruker programmer som installeres på Windows. Som andre har nevnt i denne tråden, vil Linux som desktop-OS sterkt begrense utvalget av f.eks. regnskapsløsninger. Man kan selvsagt benytte terminalserver, lokal virtualisering eller outsourcing-løsninger, men det kan fort spise opp mye av den økonomiske gevinsten du ønsker å oppnå. Hvorvidt din organisasjon kan bruke Linux på arbeidsstasjonene, er etter min mening helt avhengig av hvilke andre programmer dere har bruk for, og det er det egentlig bare du som kan svare på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå