Lifcaz Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Heisann! Vet dette forumet har kyndige folk med mye kunnskap om pc så prøver ut spørsmålet mitt her.. Problemet er: For 1 uke siden fikk jeg plutselig en bios aktig blue screen og skrudde seg av.. (nei, det var ikke den vanlige blue screen'en). Jeg skrudde pc'n på igjen og tok en titt inn i pc'n. Problemet var at prosessor vifta var så full av støv at den ikke klarte å gå rundt, ennå jeg støvsuger pc'n fra tid til annen. (kanskje jeg bør støvsuge rommet like ofte som pc'n? ) Uansett, når jeg var på vei til å døtte på vifta så ikke hele greia gikk til h*#@$&¤(!) så gjorde den jo seff det før jeg fikk kommet så langt... Så nå kjøpte jeg en ny prosessor, men pc'n funker fortsatt ikke. Spørsmålet er: Hva er det da som har gått?? Lurer på om hele greia har tatt kvelden eller om det er bare å skifte hovedkort/strømforsyninga?? Komponentene Hovedkort: Asus Commando, P965, Socket-775. Strømforsyner: AX-500F, ATX 2.0 PSU. Tingen er at når jeg kobler i strømmen så går hele kretsen på rommet hvor PC'n er. Strømforsyneren har 'Over voltage protection' og 'Short circuit protection'. Så da håpet jeg at resten var intakt.. eller? :/ Takker for alle (on topic) svar på forhånd Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Nå er det ikke så lett å hjelpe deg. Men har tempraturene vært veldig høye? Noe som kan tyde på hvis maskinen har vært utsatt for mye støv. Det kan både skade hovedkort og prosessor. Men har du ikke erfaring, og har heller ikke deler, å teste med, bør du heller betale noen hunde kr for å få en butikk å se på maskinen din. kortslutting er ikke bra, men kan det være strømkabeler som sitter løst eller at du har bøyd pins på hovedkortet? Nå aner ikke jeg hvordan det ser ut hos deg, så ikke enkelt å si sikkert. Lenke til kommentar
compus Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Når kurssikringene går er det feil i PSU, nettkabel, støpsel, apparatkontakt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Om sikringen går så er det jo enkelt nok et kortsluttning noe sted. Om maskinen har fungert før så kan du sansynligvis se borti feilmonterte deler. det førstejeg misternker er selfølgelig PSUen. Det er der jeg ville startet. om ikke den er årsaken så ville jeg tatt fra hverandre alle deler og satt den sammen igjen piece by piece, begynnende med kun de kritiske delene som må være der for at maskinen skal starte. Du må bare gå systematisk til verks kort sagt. -Stigma Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Du kan jo skru ut av PSU å prøve den på en annen sikring/rom for å se om det er den som gjør at sikringen går. Er det den, så er nok PSUen(strømforsyningen) gåen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Du kan jo skru ut av PSU å prøve den på en annen sikring/rom for å se om det er den som gjør at sikringen går. Er det den, så er nok PSUen(strømforsyningen) gåen. Ja, det går jo - men det er mulig du må ha noen belastning på den for at det skal kunne gi utslag dog, men det går det jo som regel greit å rigge til på en eller annen måte. -Stigma Lenke til kommentar
Lifcaz Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Takker for bra svar! Kjøper en ny strømforsyner og krysser fingra Endret 27. september 2010 av Lifcaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå