Gå til innhold

Passordbeskyttet album, er det mulig å få til?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, har ikke så peiling på data, men skal forklare litt nærmere.. Lagrer jo bilder på pcen, har mangen mapper der. Men har en mappe med bilder så jeg ikke vil noen andre skal se ;) Er det mulig å lage passord akkurat bare på det albumet?

Jeg er kanskje på gyngende grunn her, men den enkleste løsningen slik jeg ser det er følgende.

Din brukerkonto på PC'en (går utfra at du bruker windows og at jeg ikke får mac/linux-folket etter meg :whistle: ) passordbeskytter du.

Du lager en annen konto for andre som bruker maskinen. I så fall vil ikke andre komme inn på dine mapper, så sant du ikke har de på en annen partisjon (f.eks. D:). Du kan så "dele" de mappene som du eventuellt vil la andre ha tilgang til.

EDIT: leste ikke svaret godt nok og ser at Nautica allerede hadde kommet med løsningen :blush:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Det jeg (og jeg tror Kherpi også) vil ha svar på er om det er mulig å opprette en mappe man ikke kan åpne uten et ekstra passord.

F.eks. man har 1 bildemappe mappe med 10 mapper inni hvor man kan åpne 9 av dem men trenger passord for å få åpnet den siste.

Og hvis det er mulig, kan noen gi en "for dummies" beskrivelse av hvordan det gjøres.

Jeg er ofte borte fra PCen uten å logge meg ut (gidder ikke logge ut når jeg henter Cola i kjøleskapet :p ) og da kan jo hvem som helst bruke den.

Lenke til kommentar

Jeg er ofte borte fra PCen uten å logge meg ut (gidder ikke logge ut når jeg henter Cola i kjøleskapet :p ) og da kan jo hvem som helst bruke den.

Vel,når PC-en går i hvilemodus må man bruke passord for og åpne igjen,eller man går ned på startmenyene og logger ut.

Det er en annen mulighet,det er og skjule spesifikke mapper helt og holden så den ikke eksisterer visuelt.Men husker ikke hvordan man gjør det,kanskje høre med datafolka i HW.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel,når PC-en går i hvilemodus må man bruke passord for og åpne igjen,eller man går ned på startmenyene og logger ut.

Det er en annen mulighet,det er og skjule spesifikke mapper helt og holden så den ikke eksisterer visuelt.Men husker ikke hvordan man gjør det,kanskje høre med datafolka i HW.

Nautica, ikke så dum ide det der!

Framgangsmåten er enkel (i Win7): høgreklikk mappe, velg egenskaper og hake av for skjult, svar på om det gjelder undermapper også eller kun denne mappe. Ok og så vises den ikke lenger. Tungvindt blir det hvis man er ofte inne på mappen for da må man gå inn og velge vis skjulte mapper hver gang man skal inn på den og så fjerne muligheten når man er ferdig. Sikkerheten er vel ikke det beste, for hvem som helst (med noe greie på data) kan gjøre det samme, men det er nok ikke så mange som tenker på muligheten om at det finnes skjult innhold på maskinen, tror jeg :whistle:

Dette tilfredstiller nok ikke TS sitt problem, men jeg kan ikke finne noen løsning i Windows for dette, men ett tredjepartsprogram kan sikkert hjelpe til med dette. Så TS jeg tror du må google litt på nettet for å forhåpentligvis finne ett slikt program!

Men ett spørsmål til TS: Er ønsket å skjule mappen for folk som bare er inne og "leiker" seg litt på maskinen, eller har du ett "problem" med at noen virkelig sitter seg ned og "graver" i innholdet på maskinen. Hvis problemet er det første så vil ett brukerbasert passord og med kort tid fra du forlater maskinen til skjermbeskytter slår inn og "låser" kontoen, være en enkel løsning.

Hvis du har innhold som det skal være "umulig" å komme inn på for andre, så tror jeg du må betale for ett godt tredjepartsprogram som løser dette.

Lenke til kommentar

Nautica, ikke så dum ide det der!

Framgangsmåten er enkel (i Win7): høgreklikk mappe, velg egenskaper og hake av for skjult, svar på om det gjelder undermapper også eller kun denne mappe. Ok og så vises den ikke lenger. Tungvindt blir det hvis man er ofte inne på mappen for da må man gå inn og velge vis skjulte mapper hver gang man skal inn på den og så fjerne muligheten når man er ferdig. Sikkerheten er vel ikke det beste, for hvem som helst (med noe greie på data) kan gjøre det samme, men det er nok ikke så mange som tenker på muligheten om at det finnes skjult innhold på maskinen, tror jeg :whistle:

Dette tilfredstiller nok ikke TS sitt problem, men jeg kan ikke finne noen løsning i Windows for dette, men ett tredjepartsprogram kan sikkert hjelpe til med dette. Så TS jeg tror du må google litt på nettet for å forhåpentligvis finne ett slikt program!

Men ett spørsmål til TS: Er ønsket å skjule mappen for folk som bare er inne og "leiker" seg litt på maskinen, eller har du ett "problem" med at noen virkelig sitter seg ned og "graver" i innholdet på maskinen. Hvis problemet er det første så vil ett brukerbasert passord og med kort tid fra du forlater maskinen til skjermbeskytter slår inn og "låser" kontoen, være en enkel løsning.

Hvis du har innhold som det skal være "umulig" å komme inn på for andre, så tror jeg du må betale for ett godt tredjepartsprogram som løser dette.

Hei, og takk for svar!:)

Tanken var jo egentlig bare å skjule mappen for venner som er inne på pcen når de er på besøk hos meg. Eller når jeg skal vise bilder til andre, så slipper de å plutselig få øye på mappen med private bilder.. :blush: Har pcen ofte koblet til flatskjermen, og viser bilder fra fest/ferier osv.

Men da skal jeg prøve å få skjult mappa, kjipt å slette bildene også.

Takk, og god natt! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...