Gå til innhold

Snedige problemer med fiberinternett i Trondheim

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk fiber av www.loqal.no for en måned siden.

Det som er rart, er at både jeg og romkameraten min blir disconnected fra nettet titt og ofte. Det skjer mest når enten jeg eller han har på torrent-downloads.

MSN blir avlogga, blir dropped fra SC2, disconnected fra Wow.

Vi har åpna portene til torrentprogrammene våres, men fremdeles så blir det brudd på linja.

Har fått bytta router fra Loqal men det hjalp ikke.

Noen som har forslag? Har en Inteno FG-101 R-2 Router..

Edit: Glemte å nevne at han kjører kablet tilkopling, og jeg kjører trådløst.

Endret av k_flaathe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svar. har satt ned max connections til 50, får håpe det hjelper.. merkelig at en sånn router som skal klare fiberhastighet, ikke klarer å kjøre torrents. hvertfall når min gamle router fra nextgentel klarte dette fint..

så alternativet kan være å bruke en egen ekstern router, er det det du mener?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok. Får vurdere det.

Men det hjalp fremdeles ikke at jeg satt max connections til 50 heller.

Kan det være feil på linjen isåfall?

Tja så vidt jeg vet, har det ikke noe og si hvor mange connections du har. Om du har for mange, så blir som oftest routern bare treig, ikke at du mister nettet som i av\på.

Hadde forøvrig noe av det samme problemet som deg, at internet gikk av\på ofte. Byttet til Linksys E3000 routern, ser ut som det har ordnet seg nå. Har riktignok Coax fra GET

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ble det noen løsning i denne saken?

Har omtrent samme problem selv. Fikk ferdigstilt fiber for ca. 2 uker siden. Første dagene fungerte alt ok. Brukte vuze/azureus klient. Kjørte opp til 30-40mbit upload uten problemer. Men etter noen dager begynte problemene. Inteno FG-101 slutter å fungere. Virker som linja dør fulstendig. Får heller ikke logga på managementet til ruteren. Alle lampene som skal lyse lyser. Må ta hardreset (av/på) for at den skal fungere igjen. Så lenge jeg ikke starter en bittorrent klient fungerer alt som det skal. Bytta til Utorent. Problemet er like ille. Ca 2 min etter at klienten starter dør all ruterfunksjonalitet i rutere. Og den må resettes. Har reservert IP til serveren. Automatisk IP til laptop, andre pc'er, ps3, trådløs etc. Men i og med at ruteren ikke svarer fungerer ingenting (får ikke tildelt ip adresse). Men som sakt fungerer alt som normalt så lenge ikke en torent klient er startet. Har også en dlink dir655 på innsiden. dhcp er slått av på denne...

Lenke til kommentar

Her er en hjelp til hvordan du fikser Bitorent problemet:

http://www.holyfrey-hosting.com/filer/HolyBitFix.zip

Legger ved en ZIP fil med 1 word dokument og 1 txt dokument og 1 bat fil som tømmernettverks adapter settings og restorere koblingen til nettet.

Filen er ikke farlig og inneholder ingen virus, de som skjener Holyfrey vet at jeg ikke sprer farlige ting, sp filen er i orden.

Lenke til kommentar

Ser at folk fortsatt spør om dette, selv om det begynner å bli en del tråder som forklarer fremgangsmåten. Jeg skal forklare løsningen på en enkel måte:

Som nevnt i denne tråden og andre tråder: Dere må ringe Loqal og be om at de setter routeren i bridge!

Dette fikser Bittorrentproblemene og andre problemer med ustabilt nett! Med Loqal er det IKKE nødvendig å gjøre andre endringer i torrentprogrammer el.l. så lenge du har bridget routeren deres og du har en god trådløsrouter selv (og ikke egne firewaller etc). Bridging = "skru av" routeren til Loqal og sende signalet rett til din egen router.

Jeg flyttet for noen måneder siden til nytt hus i Trondheim med Loqal. Brukte samme pc'er som har fungert utmerket i andre nett i flere år, og plutselig klikker nettet til tide og utide, ofte ca hvert 10 min. Man kunne f.eks ikke ha på Spotify, MSN og surfe samtidig, selv uten bruk av torrentprogrammer.

Loqal kan være litt trege, men etter en purring fikk de brigdet routeren deres. Dvs jeg kobler til min egen trådløs router (Asus RT-N16 - anbefales!) med ledning i en av portene på deres router (Loqal forteller deg hvilken port du skal bruke!). Og siden har jeg ikke hatt én disconnect!

Det er IKKE godt nok å koble til egen trådløs router til Loqal sin uten bridging, den fungerer da kun som en switch og du vil oppleve samme problemene.

Loqal har gjort et enormt bomkjøp med routerene de tvangsinstallerer i alle hus. Og de prøver å late som problemene skyldes f.eks at frekvensområdet for trådløsnettet er fullt, eller at du må skru strømmen av og på routeren... Bare tull, grunnen er enkelt og greit at routeren deres er CRAP. Jeg syns oppriktig synd på de med lavere pc-kunnskaper som må leve med slikt ustabilt internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Torrents er vel den tingen som er minst relevant å måle hastighet mot... Det er så mange faktorer som spiller inn, at å gå ut i fra det, er bare tull... Handler først og fremst hvor mange som deler og hvor mange du laster ned fra og hvilken opphastighet de har satt...

En annen årsak, kan være at routeren din ikke takler så mange connections på en gang så bra... Last ned færre torrents om gangen, reduser antall connections pr torrent og/eller få deg en bedre router....

Lenke til kommentar

Torrents er vel den tingen som er minst relevant å måle hastighet mot... Det er så mange faktorer som spiller inn, at å gå ut i fra det, er bare tull... Handler først og fremst hvor mange som deler og hvor mange du laster ned fra og hvilken opphastighet de har satt...

En annen årsak, kan være at routeren din ikke takler så mange connections på en gang så bra... Last ned færre torrents om gangen, reduser antall connections pr torrent og/eller få deg en bedre router....

Jeg hadde egentlig motsatt oppfatning.

At om man hadde mange forskjellige "servere" så kunne man oppnå opp mot maksimal hastighet kontra bare én hvor all trafikken må gå samme veien og i tillegg er avhengig av den ene serveren.

Forøvrig et godt poeng med routern, uten at jeg har noen anelse om hva den takler. Dessuten er jeg koblet bak to stykker.

Likevel er det pussig at jeg holdt 10.5 MB/s i noen minutter før det sank til mellom 3-5 og forble der.

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig motsatt oppfatning.

At om man hadde mange forskjellige "servere" så kunne man oppnå opp mot maksimal hastighet kontra bare én hvor all trafikken må gå samme veien og i tillegg er avhengig av den ene serveren.

Er helt omvendt ;) Og du er ikke koblet mot flere servere, men personer, akkurat som deg, som deler bruddstykker av den respektive fila dere laster ned/opp..

Forøvrig et godt poeng med routern, uten at jeg har noen anelse om hva den takler. Dessuten er jeg koblet bak to stykker.

Det forklarer jo også mye... Bridge første, eller sett nr. 2 i AP modus..

Likevel er det pussig at jeg holdt 10.5 MB/s i noen minutter før det sank til mellom 3-5 og forble der.

Tar litt tid før alle connections er aktive og oppe og går, som igjen gjenspeiler seg i belastningen på routerne (dobbel NAT)..

Lenke til kommentar

Jeg skrev "servere", gjorde jeg ikke?

Anyways, det er for påfallende for meg at hastigheten ser ut som en sinuskurve mellom 3-5 MB/s over så lang tid med så mange forskjellige connections (både i antall og forbindelse). For meg så ser det ut som en regulator, og jeg tror ikke den sitter i mitt utstyr.

Er helt omvendt ;) Og du er ikke koblet mot flere servere, men personer, akkurat som deg, som deler bruddstykker av den respektive fila dere laster ned/opp..
Lenke til kommentar

Server = en dedikert maskin. Du er ikke koblet til noen server(e)!

Anyways, det er for påfallende for meg at hastigheten ser ut som en sinuskurve mellom 3-5 MB/s over så lang tid med så mange forskjellige connections (både i antall og forbindelse). For meg så ser det ut som en regulator, og jeg tror ikke den sitter i mitt utstyr.

Da foreslår jeg at du leser deg litt opp på torrent protokollen og teknologien, så kanskje du får roa ned paranoiaen din....;) For du er ikke bare på jordet, du er på feil jorde........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...