OscarMike1 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Vanskelig å dokumentere det, ettersom en soldat som sier det, vil få sparken på flekken. Men at det finnes idioter er det jo ingen tvil om. Hvordan vet du det? Du kan ikke lene deg på et fiktivt argument fordi du selv tror det. Hold deg til fakta som er at soldater i strid får reaksjoner og sier ting forståsegpåere ikke kan noe om. Å forklare hvordan det er å være i strid er litt som å forklare hvordan det er å være i en bilulykke - veldig vanskelig og man bruker egne begreper og sammenlikninger andre ikke har forutsetninger for å forstå. Du sier du vil til Afghanistan og hjelpe folk? Greit, reis ned med røde kors. Drar du med uniform må du være forberedt på at folk vil forsøke å drepe deg, og på at du må ta liv. Kanskje vanskelig å forstå der du sitter i skrivebordsstolen din, men slik er det altså. Jeg er helt klar over hva man beveger seg innpå når man drar dit med uniform. Det eneste jeg ville si er at jeg tror det finnes noen enkelttilfeller med mindre friske personer som kanskje ikke hörer hjemme i et krigsområde, men såklart skal ikke de stemple hele operasjonen og forsvaret. Det kan godt være at det gjør, råtne epler finnes overalt. Men i dette tilfellet virker det som om en hel kontigent er i ferd med å bli stemplet. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg kan bare si at dette er ganske representativt for alle som er i Afghanistan. Jeg kjenner over titalls folk som er/har vært i Afghanistan, og så og si alle har reist ned dit pga. eventyrlyst og vilje til å være med i kamphandlinger. Hvis du ikke har lyst til dette ser jeg SVÆRT liten grunn til at noen i det hele tatt er der nede. Ofre livet ditt for noen skarve hundre tusener? Tull, så og si alle er der pga. eventyrlyst og kampvilje. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det kan godt være at det gjør, råtne epler finnes overalt. Men i dette tilfellet virker det som om en hel kontigent er i ferd med å bli stemplet. Det er nok ikke bare Fox News som er "fairly unbalanced", nei. (Jeg snakker om media - ikke soldatene, bare så det er klart.) Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 For et sammentreff, idag her på skolen overhörte jeg en diskusjon mellom en tidligere flyktning fra Afghanistan, 18år gammel og hans svenske kjäreste. Han sa at han ville verve seg til Försvarsmakten for å hjelpe til der nede, fordi han syntes arbeidet de gjorde var bra, og hadde det ikke värt for de, hadde muligens han og hans familie blitt drept.Hun var så klart ikke enig med ham, men det var nok mest pga av risikoen og hennes forhold til ham, ikke politikk. Snakket litt med han i ettertid, ettersom jeg selv deler samme planer. Han syntes soldatene i Afghanistan hadde gjort et godt arbeid og hjulpet till med både sikkerhet og mat, han roset de sterkt, og familien hans var også svärt positiv til det de gjorde der nede. Kanskje noe for dere å tenke over? At du har snakket med én flyktning fra Afghanistan som liker den norske tilstedeværelsen, beviser ingenting. I dagens nettutgave av VG står det at lederen for en organisasjon ved navn "Fred og demokrati i Afghanistan" sier at han og flere Afghanere er rystet av soldatsaken, og mener at det blir umulig for vanlige afghanere i gata å stole på norske soldater. - Norge kaller seg selv i flere sammenhenger for fredsnasjon. Når norske soldater da viser at de har en slik kultur i sitt militære blir det enda sterkere enn om amerikanske soldater hadde gjort det samme. Nå vil folk i Afghanistan tenke at dersom fredsnasjonen oppfører seg slik, så kan de ikke stole på noen av de utenlandske soldatene, sier Athari. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033181 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Jeg har ikke fått med meg at norske soldater ikke har beholt roen under oppdrag? Eneste jeg har lest og hørt er at soldatene synes at å være i strid er en utrolig opplevelse. Jeg har også sett videoklipp og bilder tatt før oppdrag, hvor soldater har sine egne måter å forberede seg på.. akkurat som fotballspillere gjør før en kamp, uten at de ikke beholder roen under kampen. Heller ikke hørt at norske soldater ikke har fulgt retningslinjer eller regler i strid. Ellers kom du med noen ting jeg stusset på: "drepe så mange som mulig og oppsøke bråk" - Hvem har kommet med denne påstanden? Jeg har ikke fått den med meg. "ikke greit å oppsøke kamphandlinger med formål å drepe flest mulig" - heller ikke fått med meg den. Kompanisjef Kristian Simonsen ”jeg har disponert styrkene mine med hensikt å drepe, og det har vi hatt suksess med (...) Jeg reflekterer ikke noe videre over det å ha tatt livet av noen”. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033170 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033166 Generalinspektøren for Hæren, generalmajor Per Sverre Opedal, vil nå undersøke ryktene om at soldater fra Telemark bataljon har oppsøkt skuddvekslinger det var unødvendig å oppsøke. "Ja, det er en del av alt jeg hører som vi ikke kan akseptere. Det er viktig å komme til bunns i dette, sier Opedal til VG". http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100927/undersoker-om-norske-soldater-har-drept-unodig "Det er sånn som det er her nå, vi håpet det skulle bli. Man verver seg ikke til Afghanistan for å redde verden, men for å være med i en skikkelig krig" sier soldatene. http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100927/soldater-%E2%80%93-vaere-i-kamp-er-bedre-enn-sex Generalinspektøren for Hæren, major Per Sverre Opedal, vil nå undersøke ryktene om at soldater fra Telemark bataljon har oppsøkt skuddvekslinger det var unødvendig å oppsøke. http://www.aftenbladet.no/innenriks/1266385/Haeren_undersoeker_om_soldater_har_drept_unoedig.html Dette er bare en kort oppsummering av mange artikler i medier der det går rykter som at norske soldater skulle ha oppsøkt unødvednige kamphandlinger. Selvsagt, dette er fremdeles rykter, men blandet med de siste uttalelser fra soldater så er det heller ikke utenkelig at dette kunne ha skjedd. Poenget er å avskaffe en slik etisk subkultur FØR det skjer noe forferdelig. En systematisk oppbygging av en krigersk subkultur i en militær avdeling er farlig. For det er ikke gitt at alle soldatene skjønner hva som er prat og oppildning, og hva som er alvor. Og veien fra en systematisk machokultur der krig er bedre enn sex, og drap er selve hensikten, kan fort ende i noe langt mer alvorlig. Det ville vært en tragedie, ikke bare for en eventuell afghaner som blir drept ved en feil, men også for de unge soldatene som må leve med det de har gjort etterpå. Endret 28. september 2010 av statsviter 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Slettet grunnet trådmerging... Endret 28. september 2010 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er ikke dette emnet allerede dekket i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1263553? Lenke til kommentar
Latias Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Slo sammen to tråder med samme tema. Reaksjoner taes på PM. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Norge er ikke i Afghanistan som bistandsarbeidere i grønt. Norge er der som solidarisk støtte til en alliert. Fordi det er fordelaktig for oss. At soldatene syns det er fett å drepe talibanere og afghanere, det er en konsekvens alle politisk aktive i Norge har delaktighet i. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, om en grønnkledd telemark-et-eller annet hadde sagt at han syns det var gøy å voldta Afghanske småjenter, skjære dem i biter, og dyppe dem i cornflakesen før han gikk ut for å skyte noen flere muslimer. Det er bare sånn det er. Men det er selvfølgelig skadelig for selvbildet, når det ikke går an å si: det er typisk norsk å være god, men det heller er typisk norsk å være kynisk og selvgod. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det skinner igjennom at mange i denne tråden ikke i det hele tatt skjønner hva krig er eller har noen som helst kjennskap til hva som foregår pre og postkampsituasjon. Hvor kommer disse erfaringene fra? Counter-Strike? Hva i all verden har dataspill med Afghanistan å gjøre? De som søker seg til sånn tjeneste, bør vite å holde hodet kaldt, opptre ryddig og anstendig. Anstendig er noe av det siste de tenker på med rpg-raketter 2 meter over hodet... Å prate til medier om "sex" og "knull" som sammenligning av å skyte folk og det der for å tøffe seg som soldat i Afganistan. Det holder fanden meg ikke, si hva dere vil. Disse uttalelsene er hentet fra styrker som nettopp har vært og er i strid. Hvordan enhver "hever seg" over det å bli sinnsyk kan få slike utfall. Det er en helt normal uttalelse i en helt unormal situasjon. At forsvarsledelsen velger å kritisere disse uttalelsene fremfor å forklare grunnen til slike uttalelser bevitner bare at feighet enda eksisterer i ledelsen. Ikke så vanskelig å forstå med tanke på at forsvarssjefen aldri har vært i strid... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det er så herlig når folk i den norske boble legger sin egen hverdag med sine egne normer til som mal for hva som er korrekt adferd for de som primært har en hverdag som består i å ikke bli drept. Skrevet utfyllende om det her: Kuler i Afghanistan og en norsk boble som sprekker Jeg er vel mest forundret over at folk lar seg overraske.Manglende sosiologi på norske skoler kan det ikke skyldes på, selv eldstegutten min som går i 5. klasse på barneskolen lærer nå om ulike roller. Fryktelig mange fordommer i denne tråden og veldig mange som er opptatt av å få rett, fremfor å (muligens) ha rett. You live and learn. At any rate, you live. Det er ingen sjokkerende eller unormale uttalelser i denne saken. Enkelte handlinger derimot, kan med rett kunne kritiseres. Ikke at man kan forvente 100% rasjonalitet utifra en kar som sitter i en norsk sofa som gjeldende for en som arbeider med livet som innsats, men utifra ROE. 3 Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Lurer på hva folk egentlig tror, at soldatene i Afghanistan er livredde for å drepe og aldri har rørt et gevær før? Man blir ikke tvunget inn i krig, selvfølgelig er det kun de godt motiverte som er der. Folk er så jævlig dumme noen ganger. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er det en ting vi alle trenger, så er det mer innsikt i og informasjon om hva som faktisk foregår i en krig. En krig er det mest alvorlige en nasjon kan involvere seg i, og støtte eller motstand må ha et solid grunnlag. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Kompanisjef Kristian Simonsen ”jeg har disponert styrkene mine med hensikt å drepe, og det har vi hatt suksess med (...) Jeg reflekterer ikke noe videre over det å ha tatt livet av noen”. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033170 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033166 Generalinspektøren for Hæren, generalmajor Per Sverre Opedal, vil nå undersøke ryktene om at soldater fra Telemark bataljon har oppsøkt skuddvekslinger det var unødvendig å oppsøke. "Ja, det er en del av alt jeg hører som vi ikke kan akseptere. Det er viktig å komme til bunns i dette, sier Opedal til VG". http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100927/undersoker-om-norske-soldater-har-drept-unodig "Det er sånn som det er her nå, vi håpet det skulle bli. Man verver seg ikke til Afghanistan for å redde verden, men for å være med i en skikkelig krig" sier soldatene. http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100927/soldater-%E2%80%93-vaere-i-kamp-er-bedre-enn-sex Generalinspektøren for Hæren, major Per Sverre Opedal, vil nå undersøke ryktene om at soldater fra Telemark bataljon har oppsøkt skuddvekslinger det var unødvendig å oppsøke. http://www.aftenbladet.no/innenriks/1266385/Haeren_undersoeker_om_soldater_har_drept_unoedig.html Dette er bare en kort oppsummering av mange artikler i medier der det går rykter som at norske soldater skulle ha oppsøkt unødvednige kamphandlinger. Selvsagt, dette er fremdeles rykter, men blandet med de siste uttalelser fra soldater så er det heller ikke utenkelig at dette kunne ha skjedd. Poenget er å avskaffe en slik etisk subkultur FØR det skjer noe forferdelig. En systematisk oppbygging av en krigersk subkultur i en militær avdeling er farlig. For det er ikke gitt at alle soldatene skjønner hva som er prat og oppildning, og hva som er alvor. Og veien fra en systematisk machokultur der krig er bedre enn sex, og drap er selve hensikten, kan fort ende i noe langt mer alvorlig. Det ville vært en tragedie, ikke bare for en eventuell afghaner som blir drept ved en feil, men også for de unge soldatene som må leve med det de har gjort etterpå. At en kompanisjef disponerer sine militære styrker med hensikt å drepe er nøyaktig det han skal gjøre. For noen år siden forsøkte et kompani i Afghanistan å gi ut pledd til befolkningen, men dette ble stanset av stortinget på grunn av at styrkene ikke skulle drive med veldedighet og humanitært arbeid. En hæravdeling utenlands har et mål og det er å nedkjempe fienden. Den består av krigere, ikke samfunnsvitere. Du summerer opp rykter og sitater tatt ut av sammenheng. Vis meg ett sitat fra en soldat der h*n er sitert "vil drepe så mange som mulig". De fleste artiklene går på at de vil ut i strid, uten at noen sier de liker å drepe. Du har til gode å linke til en artikkel hvor du har lest at soldatene vil "drepe så mange som mulig og oppsøke bråk". Det nærmeste du om var at generalmajor Oppdal skal undersøke om det er hold i ryktene. Det er så mye snakk om ukultur - senest i forrige uke leste jeg en artikkel som fordømmet soldater som jublet da fikk inn en fulltreffer mot en fiendtlig stilling. Virker som det minste snev av politisk ukorrekthet er den neste arvesynd.. De som ikke skjønner at mennesker kan si fæle ting om andre i en situasjon som er i Afghanistan, burde virkelig få nesa ut av bøkene og ut av bobla si. Endret 28. september 2010 av Eircag 2 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Vikingtidreferanser synes jeg er helt greit. Det er god og sunn nasjonsbygging. Selv om jeg uansett ikke ser poenget med å være i Afghanistan. Vi bør ikke være der. Litt OT: Endret 28. september 2010 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Hykleri... Dobbeltmoral... Jeg blir forbanna av dette latterlige racet om politisk korrekthet. Neste er vel at Max Manus, Sønsteby og de andre blir skrevet ut av historien???????????????? http://www.tu.no/motor/article255354.ece Soldater får ikke relatere til sin kulturarv, mens Forsvarsministeren har navngitt fly med NORRØNE navn... EDIT: og nå kritiserer soldater for å bruke lignende symbolikk... Endret 28. september 2010 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Fregattvåpenet gikk dem en høy gang. Der var vi både pirater og vikinger på en gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Vikingtiden er en stor del av norsk forhistorie. Det er ingenting galt med å bruke gamle nasjonale symboler er min mening. for de symbolene er jo våre og har nesten alltid vært en del av militæret vårt.vikingenes fryktløshet er en motivasjon. mens man blir beskutt av de idiotene der nede.alle de toppfolka som uttaler seg har nok neppe noen gang blitt beskutt. Endret 28. september 2010 av Slettet+513 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) At en kompanisjef disponerer sine militære styrker med hensikt å drepe er nøyaktig det han skal gjøre. For noen år siden forsøkte et kompani i Afghanistan å gi ut pledd til befolkningen, men dette ble stanset av stortinget på grunn av at styrkene ikke skulle drive med veldedighet og humanitært arbeid. En hæravdeling utenlands har et mål og det er å nedkjempe fienden. Den består av krigere, ikke samfunnsvitere. Du summerer opp rykter og sitater tatt ut av sammenheng. Vis meg ett sitat fra en soldat der h*n er sitert "vil drepe så mange som mulig". De fleste artiklene går på at de vil ut i strid, uten at noen sier de liker å drepe. Du har til gode å linke til en artikkel hvor du har lest at soldatene vil "drepe så mange som mulig og oppsøke bråk". Det nærmeste du om var at generalmajor Oppdal skal undersøke om det er hold i ryktene. Det er så mye snakk om ukultur - senest i forrige uke leste jeg en artikkel som fordømmet soldater som jublet da fikk inn en fulltreffer mot en fiendtlig stilling. Virker som det minste snev av politisk ukorrekthet er den neste arvesynd.. De som ikke skjønner at mennesker kan si fæle ting om andre i en situasjon som er i Afghanistan, burde virkelig få nesa ut av bøkene og ut av bobla si. Her bruker du en retorikk som fremstiller meg som en aktør uten innsikt hva som foregår i en krig, en som er opptatt av politisk korrekthet, og som vurderer situasjon ut i fra teoretiske tilnærminger. Alt dette har du konkludert med ved at du ikke vet en puck om meg. Du tok feil på alle punkter. I tillegg er du mer opptatt av å ta mannen og ikke ballen, noe som strider med retningslinjer her på forumet. Jeg kunne uten problemer fått innlegget ditt slettet, men jeg gir deg en sjanse til. Hvis ikke så har jeg ingen interesser å dreie dette til å være en person relatert diskurs. For det første har jeg antageligvis mer krigserfaring enn du noen ganger kommer til å få. Fem år under ”ild”, og like lang tid i sivil jobb fra krigsområder, er det jeg baserer mine argumenter og preferanser på. Det jeg sier til deg er ikke resultat av tørre teorier, men personlig erfaring. Politisk korrekthet driter jeg, og har aldri vært opptatt av det. At du ikke klarer å se ut i fra artikler jeg postet hvilke problemer vi står frem for, er ikke min feil. Disse rykter kommer neppe fra løse luften, rykter oppstår sjelden uten at det er bakgrunn til det. Jeg personlig har opplevd enda verre ting fra norske soldater på oppdrag, som jeg ikke skal gå nærmere inn på her, dermed trenger jeg ikke en gang rykteflommen til å bekrefte at det finnes norske soldater som ikke eier etikk, og som praktiserer en ukultur som ikke hører hjemme noen sted. Heldigvis har disse aktører blitt sendt hjem hver gang de oppfattet oppdraget ut i fra subjektive preferanser og ikke i samsvar med retningslinjer og målet med oppdraget. Jeg personlig har vært med på å deportere dem hjem, med glede. At en kompanisjef disponerer sine militære styrker med hensikt å drepe er på ingen måte en riktig oppfatning av oppdraget og jobben. Han som ansvarlig for en hel kompani burde vite bedre. Hans oppdrag er ikke å fortelle sine soldater at de er der for å drepe, langt i fra. Bruk av makt skal kun iverksettes i de tilfeller når de selv er blitt utsatt for livsfare, dermed er ikke soldatenes fremste preferanse å drepe. Hvis en soldat kan unngå å drepe uten at det går ut over hans/hennes sikkerhet så er det DET han/hun skal gjøre. De er der for å gjenopprette sikkerhet, balanse og stabilt regimet i et vanskelig område. De er ikke der med preferanse om å drepe flest mulig. De skal riktig nok trene på å ta liv, men prøve å unngå det i praksis hvis de kan. Det å si at den fremste preferansen til en soldat er å være drapsmaskin kan fort forplante seg blant soldater som en ukultur der selve målet med oppdraget blir nedprioritert. For min del, du kan gjerne lukke igjen øynene og stole blind på at alle norske soldater er verdens beste barn. Men det eneste du gjør ved å akseptere et slikt perspektiv er å lure deg selv. All min erfaring fra kampsituasjoner viser det motsatte. Ingen benekter at presset ikke er til stede når folk skyter på deg, eller når redsel overtar fornuft. Men jeg klarte meg fint i fem år under et slikt press uten at jeg tok imot en krigersksubkultur som strider med etiske normer og verdier til oppdraget. På ingen tidspunkt glemte jeg hva oppdraget dreide seg om, og hva var målet med oppdraget. Man trenger verken å elske krig eller skyting for at man skal kunne være i krig. De som sier noe annet har ingenting på slike oppdrag å gjøre, og bør holde seg hjemme. Endret 28. september 2010 av statsviter 5 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Vikingtidreferanser synes jeg er helt greit. Det er god og sunn nasjonsbygging. Selv om jeg uansett ikke ser poenget med å være i Afghanistan. Vi bør ikke være der. Litt OT: Er ikke dette en propagandaplakat for Nasjonal Samling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå