Cathr Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg vil gjerne lære meg .NET og trenger noen starttips. Hvilket program trenger jeg? Og finnes det noen gode guider for nybegynnere? Noen andre tips? Jeg kan ikke noe om .NET fra før, men kan litt Java. Lenke til kommentar
mariant Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Siden du kan litt Java fra før, er vel Visual C# ett greit sted å starte. Hvis du googler Visual C# 2010 Express, så finnes det en gratis light versjon av Visual Studio du kan laste ned. I tillegg finnes det utrolig mye å lære fra video, forum osv. Lenke til kommentar
Rivellio Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg vil anbefale .NET det er utrolig morsomt etter du lærer å lage programmer. Selv startet jeg kun med Visual Basic for jeg ville lage program som utførte handlinger automatisk via spill. Der har jeg egentlig fått en liten suksess med, har laget en god del. Jeg jukset litt i starten, jeg så hva andre hadde gjort og kopierte. Men dette har faktisk hjulpet meg utrolig mye fremover. Vil anbefale å starte med en enkel nettleser og kanskje en Vekkerklokke/Alarm. Nettleser Tutorial/Guide public Class Form1 Private Sub TextBox1_MouseDoubleClick(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles TextBox1.MouseDoubleClick ' Dene funksjonen gjør slik at textboksen merker teksten om du dobbelklikker på textboxen TextBox1.SelectAll() End Sub Private Sub Button6_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button6.Click ' Denne funksjonen gjør slik at WebBrowseren går til den siden som står i textboxen WebBrowser1.Navigate(TextBox1.Text) End Sub Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load ' Dette vil skje med en gang boten starter WebBrowser1.GoHome() ' Dette gjør slik at webbrowseren går til "Hjem-Siden" Timer1.Start() ' Dette gjør at timer 1 starter / denne funksjonen er også tilgjengelig i Properties Timer2.Start() ' Dette gjør at timer 2 starter / denne funksjonen er også tilgjengelig i Properties End Sub Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click ' Denne funksjonen gjør at webbrowseren går tilbake WebBrowser1.GoBack() End Sub Private Sub Button4_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button4.Click ' Denne funksjonen gjør at webbrowseren oppdateres WebBrowser1.Refresh() End Sub Private Sub Button3_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button3.Click ' Denne funksjonen gjør at webbrowseren går frem WebBrowser1.GoForward() End Sub Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick On Error Resume Next ' Dene vil fjerne error Timer1.Interval = 1000 ' intervall er hvor fort den skal oppdateres 1000 = 1 sek / 2000 = 2 sek osv ' Timer1.intervall er også tilgjengelig i properties TextBox1.Text = WebBrowser1.Url.ToString ' Denne funksjonen gjør slik at textboxen sin tekst er den siden som er End Sub Private Sub Timer2_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer2.Tick Timer2.Interval = 1000 ' timer funsjonen er over Label1.Text = TimeOfDay ' Denne funksjonenen gjør slik at label1 viser hva klokken er Label2.Text = Today ' Denne funksjonenen gjør slik at label2 viser datoen End Sub End Class Kan også anbefale deg å lage en kalkulator, det er kjempelett og tutorials finnes det hundrevis av på Youtube. Have fun! - Adrian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå