561 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg vurderer å kjøpe en C300 64 gb som OS-disk. HK støtter kun SATA 3 Gbps. Er det en god idé å kjøpe dette kortet i tillegg til disken? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584087 Kan man kjøre Raid 0 med denne hvis jeg senere kjøper en disk til? Er det bedre med to disker i Raid 0 på 3 Gbps? Burde jeg kjøpe en annen disk? Lesehastighet er viktigst, da jeg skal bruke den som OS-disk. Takker for svar. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hvis du bruker en slik kontroller så mister du TRIM. For det andre så er ICH 10 veldig bra. Man får faktisk flere IOPS med ICH 10 enn med den rocketraidkontrolleren. Dog man får ikkje like høy sekvensiell lesehastighet, men i de fleste tilfeller så er det viktigst med mest mulig IOPS til OS lagringsmedie Test av HighPoint 620 http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Which-controller-for-a-RealSSD-C300-256GB-SSD/m-p/13212 Selv har jeg 4 stk 64gb c300 i raid-0 til os nå og en stk 128gb c300 til stuff. Trim behøves ikkje så mye på Crucial c300 som f.eks Intel gen2. C300 blir nesten ikkje nedgradert i ytelse i forhold til andre ssd. Et triks er lage en partisjon som er litt mindre 10%? enn full størrelse av ssden. Dette gjør at ssden degraderer seg enda mindre. Hvis formodning ytelsen har gått ned kraftig, (noe som skal VELDIG mye til) er det jo bare å ta en hdderase av ssd, og ssden er i topp stand igjen Jeg ville altså brukt ICH10 i forhold til den Highpoint kontrolleren. Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Gjelder den 10% saken også ved R0 på c300? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Gjelder den 10% saken også ved R0 på c300? Jeg gjør iallefall det. Man skal da bruke ssdene seriøst mye for å merke noe degraderinug da, uten å se på syntetiske benchmarks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå