Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - pybalto - 100mm 2.8 makro

Anbefalte innlegg

Nivå: Kandidat

Utstyr: EF 100mm f2.8 makro og EOS 7D/30D

Jeg har vært i tvil om hva en skal satse på i oktober. Valget sto mellom 100mm makro mot 50mm. Jeg valgte først 50'en fordi det er et objektiv som har blitt liggende en lang stund nå. Men, i siste liten byttet jeg objektiv og velger heller 100mm. Det er så grått og trist ute, så vil ha muligheten til å gå tettere på.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig ikke hatt tid til å ta bilder i dag. Først var jeg i Finland og henta en kasse øl, og så startet jeg med å ta av noen deler på snøskuteren. Den har stått urørt hele sommer, mens jeg egentlig skulle gjøre noe med den ifølge planen. Planen funket ikke. Og snart kommer vinteren, så da må jeg gjøre det nå.

Dermed ble det et raskt bilde av en av delene jeg plukket av, selv om det egentlig ikke lenger ligner noe på den delen, den var for kjedelig som den var. Men det er iallefall etter rengjøring.

Lenke til kommentar

Hm, sjelden jeg drar til Finland for å hente øl må jeg si.

Jeg har ingen anelse om hva du har tatt bilde av, men pent og mykt var det. Faktisk også flott komponert med den bølgende stripa (fokusplanet?) som går over i blått mot høyre. Har sans for abstrakter jeg, så det er bare å fortsette i samme sporet for min del.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg bor 25min kjøring fra nærmeste finske bygd. En bygd med 2 bensinstasjoner, bilverksted, K-Marked og Alko. Altså alt man trenger. En kasse øl koster ca. 200 kr med pant, og det syns jeg er billig. Man får 8 halvlitere med mack for den samme prisen på Rema i Norge. I dag var jeg med bruttern, og han mente han kunne kjøpe den kassa til meg. Så da ble den enda gratis.

Bildet er av sidedekslet fremme på skuteren. Altså et hardplastdeksel. På den så er det noen luftinntak. Det er dem man ser. Så er det en LEDlykt inne som lyser. Derfor det blåe lyset.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jo takk, bareanton, å kjøre snøskuter på vidda i pent vær gir en egen følelse av frihet. For første gang på flere år så gleder jeg meg litt til vinteren. Takk for kommentar Noggie, på en måte minner bildet litt på det en ser om man står langt oppe på vidda etter at et lag med nysnø har falt. Og at det i denne nysnøen, som gir vidda den myke følelsen, så skjærer et snøskuterspor seg gjennom illusjonen. På en måte.. kanskje.. liksom.

Dagens bilde er fra nå i morges. Første tegn til at vinteren kommer snart.

Lenke til kommentar

Vinkelsliper.. nei, trenger heldigvis ikke bruke det. Ikke enda iallefall. Dette er bare en ripe på ca 1cm lengde og omtrent 1-2mm bred. Det er endel slike små sår på de lakkerte delene. Og det er ikke metall som er lakkert, men plastikk og glassfiber. Dette er dekslene til eksosanlegget, rillene er en slags luftinntak på dem, på denne skuteren så kommer eksosanlegget ut bak, med ett rør på hver side av setet, mens det på "normale" skutere kommer eksos ut under motoren fremme.

MEN .. jeg var innom Yamaha i går og spurte litt omkring slitte foringer i A-armene (forstilling/demperfeste/skifeste). Mekanikeren stusset litt på det jeg fortalte og sa at om jeg nå har uflaks så er de slått skeive. Om det er skeivt så må jeg kanskje frem med vinkelsliperen fordi jeg da ikke vil få av boltene. Eller iallefall må jeg da bruke en baufil. Og da blir ting plutselig veldig dyrt om jeg må kjøpe nye A-armer. Men jeg lever i håpet og troen om at det ikke er skeivt, skal måle i morgen etter de punktene han ga meg.

I dag har jeg brukt dagen på å skifte 2 kulelager i løpehjulene i understellet i beltet. Det var litt tidkrevende å skifte dem, det virker som hullet de skal inn i er mindre enn lageret.. men det er jo sånn det skal være. Jeg har kun tatt et bilde i dag, det er av det mest ødelagte lageret og bildet er egentlig tatt til bloggen min om det jeg gjør med skuteren. Jeg legger det ut her så jeg opprettholder bilde annenhver dag. Dette lageret gikk enda fint rundt.

Lenke til kommentar

Mulig jeg assosierer litt mye med foto, men det der ser litt ut som et seriøst slitent og gammelt objektiv.. :)

Og ripen - ikke bruk ripemiddel på den!

..Det skulle i så fall vært et anti-ripemiddel. :fun:

Du kunne kanskje spurt Nautica, men der i gården ("på havet"?) er det vel mer erfaring med båtriper.. :whistle::innocent:

Lenke til kommentar

hehe.. jo, Trondster, tror nok du er litt hekta på foto ja.

I dag var jeg en tur ute for å lete opp noe å ta bilder av til utfordringen. Det ble noen blomster i dag.

Legger en friskere i spoiler. Vet jo ikke hva man skal gjøre med disse bildene.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...