DoubleT091 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hei Jeg har i det siste opplevd problemer med alle spillene mine (som har relativt bra grafikk). Spillene fryser nesten hele tiden, med alt fra noen minutters mellomrom og ned til noen få sekunder. Hvis jeg trykker ctrl+alt+delete, klikker cancel og går inn i spillet igjen, kan jeg spille en liten stund til før spillet igjen henger seg. Når spillene henger seg får jeg ofte rare farger eller svart skjerm, men lyden fortsetter. Har prøvd to forskjellige skjermkort, 9800 GT og GTX 460, og tre forskjellige lydkort, SupremeFX II og to X-Fi XtremeMusic. Jeg har også prøvd alle PCIe- og PCI-portene. Samme resultater med alle konfigurasjonene. Hovedkortet er et Asus P5N72-T Premium med nForce 780i SLI-brikkesett. MCP'en (eller sørsiden/southbridg'en) på hk har ofte en temp på rundt 90 grader idle. Andre komponenter er det tilsynelatende ingen problemer med. Jeg har kjørt stresstester på både CPU og GPU, så vel som Windows' minnefeilsøkingsprogram men det virker som alt er stabilt og i orden i disse testene. Spillene ligger også på forskjellige harddisker. Spørsmålet er altså hva som svikter. Er det stor sjanse for at det er hovedkortet? Takk på forhånd. Tobias Systemspesifikasjoner: Hovedkort: Asus P5N72-T Premium (780i) CPU: Core 2 Duo E8400 RAM: 2x 2 GB OCZ Reaper PC2-8500 GPU: Gainward GTX 460 GS (testet: XFX GeForce 9800GT) SPU: Creative SB X-Fi XtremeMusic (testet: SupremeFX II) PSU: Hiper Typer R MKII, 680W HDD/SSD: -OS-disk: Corsair F40 -Programvare: WD Raptor 74 GB -Lagring: et par Samsung-disker Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Utifra specs så hadde jeg prøvd å teste med en annen psu, hiper er ikke akkurat en toppmodell... Nforce hovedkort er også vriene med minne timings, så disse bør være 100% riktige og ikke gi feil i feks memtest86, men regner med du har den delen i orden. Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Takk for tipset. Jeg har ikke noen annen psu for øyeblikket, men skal prøve å få lånt en. Timingene på minnet er stock, og det samme er frekvensen (sånn ca). Windows har et innebygd verktøy for testing av minne, vet ikke hvor bra det er, men har kjørt gjennom uten feil. Poster oppdatering etter jeg har testa psu eller ved endringer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Da anbefaler jeg at du får lastet ned memtest86 og kjørt det via cd / usb og testet minnet ordentlig, da slipper du eventuelt å bytte psu om det viser seg at det er minnet som må justeres på i innstillingene. Har vært mye sånt med Nforce så greit å få testet det ut. Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Når jeg faktisk fikk memtest til å kjøre en stund, (jeg tok feil, det var en timing som ikke var riktig) fikk jeg opp dette: Tips om hva jeg kan gjøre? Endre innstillinger? Bytte minnespor på hk.? Kjøpe nytt RAM? Takk for hjelpen forresten. Bra jeg kjørte memtest først. Edit: PCen hengte seg på det skjermbildet, testen sluttet å kjøre. Endret 28. september 2010 av Gordon_Freeman Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 LØST: Feil på den ene minnebrikken, kjører 1x 2GB nå, alt funker. Takk for hjelpen Tobias Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå