TheOats Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Kan noen forklare det? Lenke til kommentar
Deadmau5 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Techno er en egen sjanger men også et fellesbegrep for all musikk som produseres på data, dette misforståes veldig ofte da mange knytter techno til dårlig hands up trance. House og electro er mine favoritt sjangre innenfor EDM ( electronic dance music) og enda bedre blir det viss du setter begge sammen til du får electro house. House ligger innenfor 117- 132 bpm. House består av det man kaller en ''4 slags'' takt. Electro kan være alt fra electro pop til electro rock. Endret 26. september 2010 av Deadmau5 Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Virker som om Deadmau5 har peiling, men du kan jo allikevel ta en titt her for litt mer info og eksempler på artister og musikk fra hver sjanger: electro, house og techno. Lenke til kommentar
Mester_B Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) House og techno sprang ut fra omtrent samme miljø, og i beygnnelsen var det ikke noe klart skille. House-musikken sprang ut fra Chicago og dro mye inspirasjon fra disco og funk og musikken var oppløftende og dansbar. Techno begynte da noen karer fra Detroit, men omtrent samme instrumenter, og omtrent samme inspirasjon, begynte å lage nesten sammen musikk. Men de klarte ikke helt å kopiere house-musikken varme, positive uttrykk, og ble i stedet hardere og mer mekanisk. Litt som om roboter skulle prøve å lage house. For å gi et eksempel. Frankie Knuckles, chicago-house. http://www.youtube.com/watch?v=TMY3svDxY1M Neste er Derrick May, som er kjent som en av de tidligste techno-produsentene. Som sagt var det ikke noe klart skille i begynnelsen, som sangen regnes derfor som en klassiker i både house- og technosjangeren. Likevel et godt eksempel på hva som technoens tidlige særpreg. http://www.youtube.com/watch?v=2r7MjUDgZ0I Med årene har sjangrene gått litt i alle retninger. Det meste av dansbar musikk som ikke er trance eller drum and bass pleier å falle å falle under house-paraplyen, virker det som. Techno har blitt en smalere sjanger, og har etter min mening et litt lettere gjenkjennelig særpreg. Techno har gjerne en repetiv struktur og lite melodier. For å illustrere: http://www.youtube.com/watch?v=BcCR8zwUdOY http://www.youtube.com/watch?v=xYNKfXBs2rM Electro var opprinnelig en egen liten sjanger på 80-tallet, men begrepet har gjennoppstått og fått en ny betydning de siste årene. For meg virker det mer som et salgstriks enn en meningsfult begrep, da jeg ikke kan se at musikken som har fått betegnelsen "electro" representerer noe brudd med housemusikken den sprang ut fra. Jeg har heller ikke sett noen ordentlig definisjon eller forklaring på hva det skal være. Mulig det er jeg som er ignorant her. Endret 28. september 2010 av Mester_B Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Kansjke bare meg som er noob, men det virket for meg som at det ikke var fryktelig mye forskjell på noen av disse. Hva regnes Deadmau5, Boys Noize, Justice og The Prodigy som? Edit: Men takk for svaret uansett Endret 28. september 2010 av TheOats Lenke til kommentar
Deadmau5 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Kansjke bare meg som er noob, men det virket for meg som at det ikke var fryktelig mye forskjell på noen av disse. Hva regnes Deadmau5, Boys Noize, Justice og The Prodigy som? Edit: Men takk for svaret uansett Deadmau5 = Progressive house, Electro house Boyz noise = Electro house Justice = French touch house The Prodigy = Hardcore techno, Breakbeat, electronic rock osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå