Gå til innhold

Noen som har forsøkt å koble vind/solcelle strøm på nett?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en 1KW eller 2KW vindmølle til hytten som ligger ved sjøen. -Siden det blåser så ofte og mye der tenker jeg at det kan være greit å ha en vindmølle koblet til en panelovn på 24/7/365 der ute. -Pr i dag står panelovnen koblet på nettstrøm.

De to panelovnene bruker tilsammen 1000W, dvs (1KW*80øre*24t*365dager) 7000kr i strøm i året.

Vindmøllen koster gjerne 15000kr, så etter to år er det gratis strøm.

Med vindmølle vil det riktignok ikke bli varme i ovnene på stille dager, men det tror jeg skal gå fint.

-Det jeg derimot vurderer er å kjøpe en litt større vindmølle, f.eks på 2-3KW og koble til nett-strømmen. -Noen som har erfaring med det? Kan man da også tjene penger? Eller i det minste komme ut i null dersom man produserer mer enn man bruker tilsammen på ett helt år?

Med ett slikt system trenger man ikke batteri og ovnene kan stå tilkoblet vanlig nett-strøm og trenger ikke å ha egen ledning når hytten ikke er i bruk.

Her er en slik inverter:

http://www.yueniao.com/WG1K5TL.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du får lov til å levere strøm ut på nettet og tjene på dette.

Har lest om flere som har prøvd og blitt stoppet av myndighetene. Hvordan ellers skulle de unnskylde høye strømpriser?

Var også borti et stor firma(smelteverk) som hadde eget kraftværk, som etter en modernisering ville ha ganske høy overkapasitet. Dette firmaet prøvde å få levere strøm ut for å tjene litt på dette, men ble stoppet.

Tror du bør forhøre deg med det lokale kraftselskapet om du får lov å levere overskuddsstrøm.

Det er vel kansje ikke så populært at hytteeiere setter opp 20-30 m høye vidmøller heller.

Kansje noen naboer som vil sette en stopper for dette også??

Vil vel sette noen ? ved regnestykket ditt. Du har 2 panelovner som til sammen bruker 1000W.

Men de står vel ikke konstant på hele døgnet? sommer som vinter? Termostat?.

Tror jeg heller ville investert i styring av varmeovnene hvis du tenker økonomi.

Event. varmepumpe. Bor du ved sjøen så har du jo vannet du enkelt kan ta all varmen du trenger i fra.

Tenk også på vedlikehold og reparasjon av vindmøller. De har masse deler som gear og generator som trenger vedlikehold og utskifting.

Tenker du miljø så tenk også visuel forurensning. Vindmøller er ikke akkurat pene.

Beklager en negativ vinkling, men tror det trengs her.

Lenke til kommentar

Det er en del mer enn at myndighetene ønsker god avkastning som er årsak til at man ikke bare kan knytte seg til strømnettet og levere strøm uhemmet.

For å få et lite innblikk i hva som kreves anbefaler jeg NVE sine sider.

Spesielt denne: http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Nettleie/Innmating-av-kraft/Plusskunder/

Uansett, det enkleste er å kontakte energiselskapet som eier linja til det stedet du har tenkt å bygge vindmølle. Er du seriøs vil du også (forhåpentligvis) få et seriøst svar tilbake.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Vil det ikke by på vanvittig mye problemer å koble en generator direkte i det eksisterende strømnettet? Spenningen må samsvare til en hver tid, den må veksle med riktig og konstant frekvens, for ikke å snakke om at den bør være i riktig fase.

Ang fase og frekvens: Ettersom det er en ganske liten generator vil nettet "overstyre" generatoren og dra den inn i riktig fase og frekvens. Dette gjøres ofte med småkraftverk(vannkraft). Steder med mye småkraftverk kan derfor oppleve mer ustabilt nett enn andre steder.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en diger mølle på 20-30meter, men en liten hytte-mølle på 9m. -Jeg skal ringe strømselskapet anonymt og spørre på generelt grunnlag.

Ovnene står på året rundt, det er 500w i kjelleren og 500w i 1. etg pr i dag. -Når de står på så hindres det at vannet fryser om vinteren, og huset holder seg noenlunde tørt ellers i året. Siden dette er helt ute på kysten (men 50-100m fra sjøen) er det få dager i året det er både varmt og lite vind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...