Gå til innhold

Hvor mye tid krever en Rottweiler?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt fram og tilbake på rottweilere og noen steder står det at hunden ska ha minst 30-40min ute om dagen, andre steder hevder de at du må trene hunden din i flerne timer hver dag. Nå tenker jeg ikke bare fysisk men også lydighets trening. En tar vel gjerne et lydighets kurs eller to, den er grei, men lurer på om noen her har rottweiler, og hvor mye de mener en bør trene hunden hver dag, både psykisk og fysisk?

Må finne ut om denne hunden er noe for meg.

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30-40 minter dagen er JÆVLIG LITE uansett hvilket hunde rase. Du må regne med mye tid om du skaffer deg hund. Ikke tro at den skal bare være et "kjekt å ha" type gjendstand.

Om du synes det er for mye for ditt tids skjæma bør du IKKE skaffe deg hund.

Jeg vil si at en hund bør ha 3-4 timer totalt pr dag med tur/aktiviter. Jeg tar min hund på et 30-40 minutters om morningstur, så et 3 timers tur når jeg er hjemme igjen, og enda et 30-40 minutters kveldstur.

Bare det at du lurer om en hund "krever mye tid" viser meg at du bør ikke ha hund. Skaff deg et hamster heller....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Rolig rolig, litt aggressiv her.. Jeg sa aldri hvilket tidsskjema eller tanker jeg hadde rundt hvor mye tid en skal bruke på hunder.. Jeg bare konstaterte fakta rundt hva forskjellige mennesker skriver ang Rottweiler..

Det jeg egentlig lurte på var hvor mye Rottweiler trenger i forhold til andre hunder. Er det _enormt_ mye mer enn hunder som for eks golden retriever eller cocker spaniel. 3-4 timer høres jo kjempebra ut, men er det nødvendig for at hunden skal få et godt liv? Kjenner ikke mange som gir hunden sin fysisk trening i 4 timer pr dag, og disse er stabile glade hunder.

Har ikke eid hund før, og prøver å finne ut hvilke hunder som kan passe mig.

EDIT:

Bare det at du lurer om en hund "krever mye tid" viser meg at du bør ikke ha hund. Skaff deg et hamster heller....

.... Jeg skrev aldri at jeg lurte på om en hund krever mye tid, jeg lurte på HVOR mye tid en ROTTWEILER krevde i forhold til ANDRE hunder. Hvorfor så aggressiv? Jeg vet at en hund krever tid, har ikke tenkt å ha den på hyllen i stuen akkurat.

Du kan behandle meg som en voksen.

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar

Det er vel litt individuelt også innenfor rasen, men generelt sett liker en rottweiler å bli brukt.

De foreldrene mine har nå får vel 3-4-5(stort sett avhengig av vær og hvor lenge det er "mulig" i forhold til hvor lyst det er ute) timers trening 3-4 dager i uken, i skauen eller på hundeklubben. Da lydighet-, bruks- og direkte redningshund-trening. De dagene det ikke er trening ute, blir det gjerne lengre turer eller hjemmetrening. På toppen av dette kommer eventuelle helger med treningssamlinger og konkurranser.

Men jeg vet om flere rottweilere som heller vil ligge hjemme og kose i sofaen, altså. Så det finnes som sagt individuelle forskjeller innenfor rasen òg. Dersom du finner ut at Rottweiler er hunden for deg, kan nok oppdretter hjelpe deg finne riktig valp i forhold til hva du vil bruke hunden til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...